Muzej suvremene umjetnosti Istre

NOVA IZLOŽBA: "Tragovima fantomskih koraka" Lare Ritoša Roberts

| Autor: Bojana ĆUSTIĆ JURAGA
Lara Ritoša Roberts vizualna je umjetnica odrasla u Puli, a od 1994. živi u Londonu

Lara Ritoša Roberts vizualna je umjetnica odrasla u Puli, a od 1994. živi u Londonu


Otvorenje samostalne izložbe vizualne umjetnice Lare Ritoša Roberts pod nazivom "Tragovima fantomskih koraka: 2. dio/ Interpretacije" zakazano je za večeras u 20.30 sati u Muzeju suvremene umjetnosti Istre.

Riječ je o projektu "kroz koji umjetnica istražuje, propituje, tematizira i predstavlja isprepletene odnose povijesti i kulture tijela, ali i osobne i kolektivne memorije uspostavljajući, kako sama kaže, dijalog s ruševinama komunističkog nasljeđa Europe koja je postala srž njene interdisciplinarne umjetničke prakse duge gotovo dva desetljeća."

Drugi dio: Interpretacije

- Ovo je prvo samostalno predstavljanje umjetnice u prostorima Muzeja, a projekt koji je nastao za ovu prigodu koncipiran je etapno – kroz dva bloka/dva formata od kojih je prvi realiziran od 15. prosinca 2020. do 17. siječnja 2021. godine, a bio je podloga i ovogodišnjem izdanju Noći muzeja u fizičkom i virtualnom prostoru. Drugi dio, kako i sam naziv izložbe otkriva, s početaka fokus pomiče k interpretacijama umjetničinog vlastitog, ali i kolektivnog nasljeđa, ističe se u najavi.

"Dok su prvu verziju projekta činili digitalizirani i iznova interpretirani fragmenti iz autoričine osobne arhive (fotografije, novinski članci), uvid u njene ranije radove, ali i kolaž audio – vizualne arhivske građe iz Hrvatskog državnog arhiva u Zagrebu (Zbirka kratkometražnih filmova/HR-HDA-1387), Povijesnog i pomorskog muzeja Istre (Zbirka gradskog života/lokalne štafete mladosti) te Pulske filmske tvornice, uz audio-vizualne radove značajnu ulogu u cjelokupnom projektu zauzele su i zvučne instalacije – rekonstrukcija "Pjesme prvom petogodišnjem planu" (kompozitor Mihovil Logar, 1948./rekonstruirala i izvela Tatjana Merkl, 2020.) te "Prekrasni divni dani..." rad iz 2007. (tekst i glas: Lara Ritoša Roberts, zvuk uredio: Iztok Mravlje...). S ciljem da u uvodnoj fazi projekta Tragovima fantomskih koraka umjetnica uvede publiku "u priču jednoga od naših povijesnih tijela i postavi pitanje parafraziranom rečenicom L. P. Hartleyja: Je li prošlost zaista strana zemlja u kojoj se stvari rade drukčije?", u njegovu nastavku prebacuje težište na INTERPRETACIJE koje se daju iščitati u novonastalim radovima; video-instalacijama snimljenim na pulskim lokacijama – amfiteatar, brodogradilište Uljanik, podzemni tuneli Zerostrasse, potkrovlje Muzeja suvremene umjetnosti Istre... a koje također valja sagledati u kategoriji eksperimentalnog digitalnog videa, odnosno dokumentarno – plesnog hibrida poput prethodnih. Naime, "Koraci" i "Obruč" producirani za potrebe projekta i snimljeni u londonskom Tate Modernu 2020. godine, donijeli su rekonstrukciju izvornih sletskih koreografija iz 1947. godine, dok ovog puta umjetnica odlazi korak dalje... Koreografski kolaži uz sletske/fiskulturne korake, obuhvaćaju poze spomeničke skulpture, ali i poze protesta te elemente iz popularne protestne kulture dok mrežu reminiscencija slojevitih značenja dalje gradi kontekstualizirajući i svoje ranije radove nastale u kiparskom mediju kao i dajući počast obiteljskom nasljeđu što će posjetitelji lako moći iščitati u izložbenom postavu, piše, između ostalog, povjesničarka umjetnosti i ravnateljica MSUI-ja Ketrin Milićević Mijošek, u tekstu koji prati izložbu.

"Mislim da je povijest beskonačan izvor, bogati rudnik iz kojega možemo crpiti bezbrojne priče, značenja i istine... Ukopane u našim tijelima, nalaze se sve generacije prije nas... svi ti ljudi, sva ta vremena, sve te sudbine... Svatko od nas je dišuća - živuća - utjelovljena - jedinstvena - povijest", smatra Lara Ritoša Roberts.

Brojna predstavljanja

Lara Ritoša Roberts vizualna je umjetnica odrasla u Puli, od 1994. s londonskom adresom. Diplomirala je mim i scenski pokret na Ecole De Mime Corporel Dramatique (1998.), kiparstvo pri Camberwell College of Art (2004.) te magistrirala umjetnost na Central Saint Martins School of Art and Design (2007.).

Članica je HDLU-a Istre od 2004. te Royal Society of Sculptors od 2009. godine. Godine 2007. osniva Performans Klub Fiskulturnik, projekt inspiriran tjelesnom i vizualnom kulturom bivših komunističkih zemalja Europe, nadahnut idejom ‘Novog čovjeka’ - Fiskulturnika. Lara često surađuje s raznim kreativcima, performerima i zajednicom u stvaranju site specific performansa, a kao polazište za projekte upotrebljava arhivsku građu: od umjetnosti i dizajna iz tog razdoblja preko vježbi iz priručnika za fiskulturu, do videomaterijala masovnih vježbi fiskulturnika, Sokola i sletova.

Radovi Performans Kluba Fiskulturnik predstavljeni su na festivalima i u institucijama poput EPK-Rijeka 2020 (2020.), MSUI-MACI, Pula (2018.), Tate Modern, London (2017.), Festival Mesto Žensk, Ljubljana (2013.), Tate Britain, London (2010. i 2012.), National Theatre London (2012.), Muzej istorije Jugoslavije, Beograd (2011.), Motovunski filmski festival (2010.) itd.

Više od petnaest godina bavi se i edukacijom; trenutno honorarno predaje na Rose Bruford Collegeu, Morley Collegeu i The Art Academy London.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter