(Hina/EPA)
Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu predstavlja u četvrtak umjetnički projekt "Tragovi nestajanja (u tri čina)" suvremenog hrvatskog umjetnika Igora Grubića kojim je predstavljao Hrvatsku na ovogodišnjem Venecijanskom bijenalu.
Jedan je od najuspješnijih međunarodno priznatih hrvatskih umjetnika, čiji radovi obuhvaćaju prostorno-specifične intervencije u javnom prostoru, fotografiju i film, započeo je taj projekt 2006. dokumentiranjem poslijeratne, tranzicijske stvarnost u Hrvatskoj.
Fokusirao se na prelazak iz socijalizma u kapitalizam, s centralne, državno planirane ekonomije na ekonomiju slobodnog tržišta, te kroz trinaestogodišnje istraživanje utjecaja na promjene u stanovanju, urbanom tkivu, javnom prostoru i društvenim odnosima, napravio tri povezana fotografska eseja i animirani film.
Po riječima Katerine Gregos, kustosice izložbe Hrvatskog paviljona na Venecijanskom bijenalu, Grubićev umjetnički projekt čvrsto je usidren u humanističku dimenziju dokumentarne fotografije, spajajući poetiku, politiku i društvenu stvarnost.
U tekstu o njegovom radu ocijenila je kako projekt proširuje njegov već značajan doprinos društveno angažiranom dokumentarnom radu i očuvanju pamćenja hrvatske arhitektonske povijesti, rada i kulture.
"Njegov je opseg lokalan, ali i ekumenski, analizirajući promjene pod prijetnjom globalizacije, privatizacije i konsolidacije neoliberalizma, a projekt upućuje i na nove situacije koje dolaze na mjesto starih, istodobno nas pozivajući da promislimo buduće načine zamišljanja i nastanjivanja našega svijeta", ustvrdila je.
Izložbena cjelina je definirana kroz tri poglavlja, počevši od Divlje kuće, prvog "čina“ u kojem kombinirajući tekst i fotografiju i prateći malu komunu beskućnika na zagrebačkom rotoru umjetnik propituje promjene u domovima, stanovanju i javnom prostoru nakon privatizacije vlasništva i konsolidacije neoliberalizma u zemlji.
Drugo, "Filigranski pločnik", se u obiliku docu-fiction eseja, bavi nestankom tradicionalnih malilh obrta i manufaktura u novim ekonomskim okolnostima, a treće "Dekonstrukcija tvornice" predstavlja niz ugaslih tvornica kao monumentalnih podsjetnika na prelazak iz industrijskog u postindustrijsko doba i promijenjene uvjete rada.
Potonje je ujedno ambijent Grubićevog kratkometražnog filma "Kako se kalio čelik" u kojem se prepliću pitanja radničke povijesti, obiteljskih veza i generacijskih promjena, sugerirajući plodonosni potencijal budućih odnosa temeljenih na solidarnosti, zajedničkom društvenom prostoru i kreativnoj suradnji, stoji u najavi.
Zagrebačka publika imat će prva priliku vidjeti taj cjeloviti projekt u Muzeju suvremene umjetnosti do 4. siječnja, nakon čega će se predstaviti u Splitu, Osijeku i Rijeci.
Sudjelovanje Hrvatske na 58. Venecijanskom bijenalu financiralo je Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, uz potporu Kreativnog Sindikata i Hrvatskog audiovizualnog centra (HAVC). Izložba u MSU organizirana je u suradnji s AM centrom.