(Hina/EPA)
Moderna galerija - nacionalni muzej moderne umjetnosti postavila je u četvrtak izložbu Nine Vranića "Portret i djelo”, s 48 portreta istoimenog ciklusa koje je taj majstor fotografije snimao od šezdesetih godina do izložbe 1997. u karlovačkoj Galeriji "Vjekoslav Karas”.
Riječ je o crno-bijelim portretima koje je Modernoj galeriji 2015. godine, po očevoj želji, darovao umjetnikov sin, također fotograf Goran Vranić.
Izložba kontekstualizira Vranićev fotografski ciklus s reprezentativnim djelima portretiranih umjetnika iz fundusa Moderne galerije - uz svaku fotografiju umjetnika predočeno i jedno njihovo djelo.
"U ovoj na sve načine potresnoj situaciji osobito mi je drago što godinu započinjemo upravo tom izložbom koja jednostavno zrači pozitivnom atmosferom, rekla je autorica izložbe Lada Bošnjak Velagić na konferenciji za novinare.
Objasnila je kako se izložbenom koncepcijom ostvario panoptikum hrvatske likovne scene druge polovice 20. stoljeća i otvorila prilika da se, često i doslovce, zaviri u umjetničke ateljee naših velikih slikara i kipara prije 20, 30, 40 godina.
"Panoptikum započet s klasicima poput Vilka Gecana i Krste Hegedušića, preko velikana - Ede Murtića, Branka Ružića ili Dušana Džamonje, pa sve do nove generacije koja u sedamdesetima i osamdesetima tek počinje izlagati, poput Vatroslava Kuliša, Dimitrija Popovića, Dore Kovačević ili pak Tamare Ukrainčik kao najmlađe među njima, poentiraju jedinstvenu kreativnu sinergiju portretiranog i portretista, utemeljenu na istinskom razumijevanju i obostranom poštovanju", istaknula je.
Po njezinim riječima, svi su portreti snimljeni analogno, na filmu, klasičnim fotoaparatom i uvijek s istom temeljnom koncepcijom - umjetnike je snimao u njihovim ateljeima, često uz njihove radove, s ambijentalnom rasvjetom, bez reflektora.
"Na isti je način, u Konzervatorskom zavodu, također u svome radnome prostoru, Nino Vranić snimio i Autoportret 1973. koji nam je obitelj Vranić darovala na samom kraju zloglasne 2020., tijekom priprema ove izložbe i koji sada prvi put izlažemo", napomenula je.
Nino Vranić (1933. - 2012.) potječe iz fotografske obitelji, djed mu je vodio slavni foto-studio Zaza u Margaretskoj ulici koji je prije Drugog svjetskog rata bio bitno stjecište zagrebačkog fotografskog života.
Zanat počinje učiti još kao srednjoškolac, zajedno s bratom Josipom, kasnije dugogodišnjim fotografom Muzeja grada Zagreba. Od dvadesetih godina života do mirovine radi u Konzervatorskom zavodu.
Surađuje na mnogim projektima i s eminentnim stručnjacima s područje kulturne baštine, s brojnim povjesničarima umjetnosti, konzervatorima, kustosima i likovnim umjetnicima radi na izložbama, katalozima, monografijama i stručnim izdanjima vezanim uz likovnu umjetnost i baštinu, odakle je i potekao ciklus "Portreti umjetnika".
Izložbu u Modernoj galeriji prati bogato ilustriran katalog na hrvatskom i engleskom jeziku, a organizirana je nakon izložbi donacijama obitelji umjetnika Dalibora Paraća i Slavka Šohaja.
S obzirom na trenutnu epidemiološku situaciju, nije imala službeno otvorenje, a može se razgledati do 21. ožujka.