(Hina/EPA)
Izložba jednog od najistaknutijih svjetskih dizajnera Mirka Ilića "Iz povijesti ljudske gluposti - Dizajnerska povijest svijeta", panoramski prikaz njegova rada kroz priču o 20. i 21. stoljeću, premijerno se može pogledati od četvrtka, 9. rujna u zagrebačkoj HDD galeriji.
Predstavit će se Ilićev rad od početka njegove karijere sedamdesetih do danas, s radovima iz jugoslavenske i američke faze, u rasponu od plakata, preko novinskih naslovnica i ilustracija do stripa, u postavu koji komentira noviju povijest.
Po riječima kustosa izložbe Marka Goluba, koncept izložbe oslanja se na komunikacijsku snagu dizajna i ilustracija Mirka Ilića, njihovu sposobnost da na vizualan način artikuliraju problematiku nekih od najkompleksnijih društvenih i političkih tema našeg i prošlih vremena.
"Kao dizajner, art direktor, i ilustrator za brojne novine i magazine – Polet, Start, Danas, Panorama, Time, New York Times, Wall Street Journal i druge – Ilić je ostavio snažne vizualne komentare na aktualna društvena i politička zbivanja u vremenskom rasponu od početka svoje karijere u drugoj polovici 1970-ih sve do danas", podsjetio je u predgovoru izložbe.
Kako objašnjava, takvi radovi, objavljivani u novinama i časopisima, koji evociraju neke od najvažnijih događaja koji su se odvili za vrijeme naših života, čine osnovu ove izložbe, no pažljivijim pregledom cjelokupnog Ilićeva opusa naći ćemo i brojne refleksije o drugim zbivanjima, pojavama i idejama koje sežu i u mnogo dalju prošlost a bile su relevantne kako za trenutak u kojem se Ilić na njih osvrnuo, tako i za naše današnje vrijeme.
"Radovi koje smo na kraju okupili za ovu izložbu osim spomenutih novinskih i magazinskih naslovnica i ilustracija uključuju i niz plakata i stripova, a svi zajedno čine panoramu proteklih 120 godina (ugrubo od 1900. do 2021.) sagledanu kroz prizmu jednog iznimnog autorskog opusa", dodao je.
Remiks odabranih fragmenata Ilićeva rada
Golub kaže kako je izložba u osnovi "remiks" odabranih fragmenata Ilićeva rada kao dizajnera, ilustratora i strip autora, u većini najvažnijih područja njegova autorskog djelovanja koji se prožimaju u nekoliko međusobno isprepletenih narativnih linija, pripovijest o jednom vremenskom razdoblju, pripovijest o bitnim trenucima jedne dizajnerske karijere te osvrti na same radove, kontekste u kojima su nastali i njihove kompleksne reference.
Izloženi su i rijetko viđeni radovi, a zanimljivo je i što postav konfrontira radove koji su eksplicitno politički i one koji to na prvi pogled nisu, "britka čitanja društvene stvarnosti i tumačenja kompleksnih znanstvenih i filozofskih spoznaja, dramu globalnih konflikata i intimne drame, slike mržnje i zla i slike empatije i ljubavi."
Po Golubovim riječima, izložba adresira i neke od glavnih problema izlaganja grafičkog dizajna i ilustracije u galerijskom okruženju, gdje se u pravilu izlažu kao predmeti koji su na neki način izvršili svoju funkciju i postali muzejskim artefaktima.
"Upravo zato nam se sviđala ideja da ih makar na ovaj način 're-funkcionaliziramo', ponovno upotrijebimo ne kao samodostatne umjetničke artefakte nego predmete koji odjednom imaju ulogu ispričati neku novu priču", ustvrdio je.
Ilić je dizajnerski obradio i komentirao ključne točke novije povijesti, "tehnološke prekretnice, ratne sukobe i zločine, manifestacije zla i gluposti, različite emancipatorske pokrete i revolucije, političke skandale i krize, zaključno s pandemijom koronavirusa u 2020. i 2021. na koju je Ilić odgovorio svojevrsnim povratkom mediju stripa za koji se činilo da ga je zauvijek napustio prije više od četrdeset godina".
Impresivna dizajnerska karijera
Mirko Ilić (Bijeljina, 1956.) završio je Školu primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu, gdje od sredine 70-ih do sredine 80-ih objavljuje stripove i ilustracije te dizajnira za širok raspon klijenata, a 1986. dolazi u SAD gdje radi za mnoge od najvažnijih američkih i svjetskih magazina i novina. Time Magazine ga 1991. imenuje art direktorom zaduženim za svoja međunarodna izdanja, a 1992. postaje art direktor Op-Ed stranica New York Timesa.
Godine 1995. osniva Mirko Ilić Corp, studio za grafički dizajn i 3-D računalnu grafiku i filmske špice, koji radi dizajn za naručitelje u rasponu od neprofitnih organizacija do luksuznih ugostiteljskih tvrtki.
Sa Stevenom Hellerom suautor je deset knjiga, dok je Miltonom Glaserom objavio knjigu "The Design of Dissent". Radovi tog nagrađivanog autora zastupljeni su u zbirkama prestižnih institucija kao što su Smithsonian Museum, SFMOMA u San Franciscu, a MoMA u New Yorku u svojoj kolekciji ima 38 njegovih dizajnerskih djela.
Predavao je na Cooper Unionu i na School of Visual Arts u New Yorku, te diljem svijeta. Organizira i kurira izložbe, od kojih je najpoznatija Tolerance Poster Show, koja je od 2017. postavljena 115 puta u više od 30 zemalja.
Izložba u HDD galeriji prilagođena je malom izložbenom prostoru i predviđena je za daljnji razvoj. Neće imati formalno otvorenje, a može se razgledati 1. listopada.