GALERIJA FONTICUS

Izlažu Andrea Kustić i Krunislav Stojanovski MEDITACIJA I INFORMACIJA UZ PITANJA NEPRILAGOĐENOSTI

| Autor: Luka JELAVIĆ
K. Stojanovski - Fonticus

K. Stojanovski - Fonticus


Početak prosinca u Gradskoj galeriji Fonticus u Grožnjanu bio je u znaku dvojice autora, Andree Kustića iz Rijeke i Krunislava Stojanovskog iz Zagreba, koji su se predstavili novim kolekcijama radova.

Izbor doživljaja

Pod nazivom "Između meditacije i informacije" Andrea Kustić nudi posjetiteljima tri grupe oblika, tri plošne forme izvedene pepelom. Iznad sva tri oblika postavljene su kocke čije stranice nose QR kodove, što omogućuje promatraču pristup snimljenim sadržajima putem modernih mobitela.

- Ovdje se radi o dvije oprečne ponude za komunikaciju. Jedna ponuda plasira platformu za osobnu misaonu komunikaciju sa samim sobom. Kontinuirani ritam reljefnih poteza u raspršivom materijalu može inicirati propitivanje nutrine, umirivanje strasti ili potreba. Plosnati oblici na podu, sačinjeni od pepela, čija su svojstva blaga uzgibanost, umjereni kolor, mirnoća, idealna su scena za meditativni doživljaj. Drugi element pojedinog rada, kocka s QR kodovima, već i vizualno unosi burno konfrontiranu situaciju. Uz njen strogi, geometrizirani vanjski oblik, pojavljuju se i također strogo određeni detalji. I to nije sve, jer predmet upućuje na generiranje zvuka i slike, preko naših mobilnih, pametnih telefona, što je definirano autorovim izborom. Ovim smislenim i vizualnim konfliktom, umjetnik naglašava upit o izboru doživljaja. Hoće li se promatrač usmjeriti na senzibilnu efemernu tvorevinu na podu ili će podleći cyber neurozi koju nudi čvrsta kocka, ovisi o njegovu senzibilitetu, prenio je kustos izložbe Eugen Borkovsky svoje dojmove o predstavljenim radovima Andree Kustića.

Andrea Kustić je nakon Škole za primijenjenu umjetnost u Rijeci (smjer grafičkog dizajna), završio Akademiju primijenjene umjetnosti u Rijeci (izborni kolegij Grafika). Ostvario je niz samostalnih projekata i sudjelovao u skupnim projektima u zemlji i inozemstvu (Bugarska, Makedonija, BiH, Srbija, Slovenija, Italija, Njemačka). Paralelno uz produkciju u klasičnim medijima (crteži, grafike), bavi se i konceptualnom umjetnošću, videom i grafičkim dizajnom.

Camusov "Stranac"

Krunislav Stojanovski iz ciklusa Zoon politikon nudi skupinu radova pod radnim naslovom "Stranac 2020.", zapravo dva niza radova na zidu, uz predmete u prostoru, kao uobličeni koncept likovnog promišljanja. Glavni, inicijalni dio projekta predstavljaju autorske knjige, gdje nalazimo crteže i slovne zapise izvedene na listovima bilježnica. Već od prvog tako sklopljenog diptiha, autor posjetitelja navodi na Camusov roman "Stranac", jedan od najboljih prikaza apsurda ljudske egzistencije. Krunislav Stojanovski prati pa predstavlja niz događanja, elemente sadržaja knjige.

- Autor izabrane sekvence niže krokijima izvedenim gestualnim crtežima, kao svojevrsni ilustrativni materijal. Uz svaki crtež nalazimo zapis, izvatke, citate literarnog djela. Ovu situaciju možemo pratiti kroz ponuđene autorske knjige postavljene na postamentu. Iste scene nalazimo i na zidu, ali su ondje određene: uz svaki crtež ide određeni tekst. Njegovi, rukom ispisani tekstovi, asocijativno su oblikovani. Dok opisana ponuda serije radova propituje povijesno vrijeme, drugi niz, na suprotnim zidovima, propituje vrijeme sadašnje koje i mi dijelimo s autorom. Ovdje su na uvid ponuđeni kolaži sklopljeni isječcima iz medija, na način koji prepoznajemo iz 'svijeta spektakla', čime autor problematizira perfidne kampanje skretanja smisla ka želji za dominacijom. Pretežno su korišteni isječci iz tiskanih glasila. Pridruženi su izresci portreta političkih i drugih moćnika, a određeni su temama svjetske ekonomske i zdravstvene krize u kojoj upravo živimo. Na kolažima nalazimo i lokalna propitivanja o aktualnim situacijama kao što je potres u Zagrebu i Petrinji. I literarni predložak i svi likovni radovi dodiruju pitanja neprilagođenosti. Prisila normi i pravila koje nameće neki kulturni krug rezultira reakcijom. Ovaj likovni projekt izaziva indignaciju, a umjetnik znalački, ali i doživljajno interpretira svijet koji ga okružuje, rekao je Borkovsky prilikom otvaranja izložbe radova Krunislava Stojanovskog.

Umjetnik Krunislav Stojanovski rođen je u Skoplju, a slikarstvo je diplomirao na ALU u Zagrebu. Pored tog studija, završio je i Public Art na Sommerakademie u Salzburgu (Austrija). Dobio je desetak međunarodnih stipendija i nagrada. Od 1995. godine, uz umjetničko stvaranje, bavi se organizacijom artističkih projekata. Nakon specijalizacije na Sveučilištu u Osijeku bavi se i art terapijom. Godine 2018. objavljena je monografija o njegovom umjetničkom opusu, s tekstom povjesničara umjetnosti Tonka Maroevića. Njegov umjetnički rad uključuje slikanje, crtanje, umjetničke instalacije, fotografiju, video, pisanje, edukaciju i art terapiju. Do sada je svoje radove izlagao na 60 samostalnih te na više od 80 skupnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama