(Hina/EPA)
S fokusom na pitanje "Tko su partizanke danas?" u zagrebačkoj Galeriji Nova u srijedu, 11. prosinca, otvara se grupna izložba 19 umjetnika i umjetničkih kolektiva, "Otvorit ću vrata ravno, ravno u vatru", kustosica Što, kako i za koga/WHW.
Nazvana po stihu pjesme '25. svibanj' (1978.) pjesnikinje, glumice i anarhistice Katerine Gogou, izložba polazi od figure partizanke u isprepletenim povijestima antifašističkih borbi u Jugoslaviji i Grčkoj i poslijeratnim konstelacijama Hladnog rata.
Kako ističu iz kustoskog kolektiva WHW, izložba nastaje na pozadini društvenog krajolika složenih jugoslavensko-grčkih odnosa smještenih u slične, ali povijesno različite, političke pozicije na europskoj polu-periferiji, čije su povijesti antifašističkog otpora vođene i inspirirane komunističkim idejama otišle u neočekivanim smjerovima.
Po njihovim riječima, u obje zemlje recentna repatrijarhalizacija društva tek je jedna od mnogih nuspojava političkih kriza povezanih s vazalskom pozicijom unutar Europske unije koja za posljedicu ima ukidanje radničkih prava, pauperizaciju, porast rasizma i fašizma.
"U nastojanju da združi različite glasove i pristupe koji se opiru trenutnim uvjetima retradicionalizacije, nametanja patrijarhata i devastirajućeg kapitalističkog rasta, izložba se dotiče ključnog pitanja: tko su partizanke danas?", dodaje se.
Uoči samog otvorenja održat će se predavanja, prezentacije i projekcije u Galeriji Nova.
Za utorak je najavljeno predavanje Davora Konjikušića "Crveno svjetlo: Jugoslavenska partizanska fotografija i društveni pokret", koje se temelji na istoimenoj autorovoj knjizi i daje uvid u ulogu fotografije, važnost i načine na koje se koristila u sklopu Narodno oslobodilačkog pokreta u Drugom svjetskom ratu.
Marwa Arsanios uvest će posjetitelje u projekciju video rada "Tko se boji ideologije? 2. dio" o političkim pitanjima koja proizlaze iz eko-feminističkih eksperimenata koje provode žene u ratom razorenim mjestima. Umjetnica je dokumentirala gerilu u planinama Kurdistana, žene u rožavskom selu Jinwar i zadrugu u dolini Bekka pored sirijske granice.
U srijedu će Adela Jušić predstaviti projekt "Nepoznata partizanka", (2016-17) o akciji postavljanja nadgrobne ploče Nepoznatoj partizanki u Sarajevu. Autorica će objasniti kako ploča problematizira temu sudjelovanja žena u NOB-u i politike sjećanja.
Marta Popivoda i Ana Vujanović imat će izvedbeno predavanje "Pejzaži revolucije u tri poteza četkom", umjetničko-političko putovanje kroz jugoslavenske pejzaže antifašističkih i komunističkih sjećanja koje konceptualno elaborira problem brisanja tih sjećanja iz povijesti današnjeg europskog društva.
Na izložbi sudjeluju Marwa Arsanios, Barbara Blasin i Ana Lovreković, Lela Čermak, Alinta Dimitriou, Dora Economou, Vlatka Horvat, Yota Ioannidou, Sanja Iveković, Adela Jušić, Rajkamal Kahlon, Gülsün Karamustafa, Davor Konjikušić, MAZ DISTRO, Mujeres Públicas, Marta Popivoda i Ana Vujanović, Theo Prodromidis i Želimir Žilnik.
Izložba je realizirana u suradnji s kustosicom iLianom Fokianaki i atenskom galerijom State of Concept Athens, gdje je bila postavljena u proljeće ove godine.
"Nastojeći iz suvremene perspektive promisliti nasljeđe antifašističkog i drugih oblika emancipatorskih otpora, zagrebačka verzija izložbe proširena je sudjelovanjem nekoliko lokalnih umjetničkih i aktivističkih pozicija koje te teme angažirano istražuju", najavljeno je.
Izložba će biti otvorena do 25. siječnja.