ZAGREB

Filmovi Kinokluba Zagreb u berlinskom kinu Arsenal

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


Filmovi Kinokluba Zagreb prikazat će se 12. i 13. studenog u berlinskom kinu Arsenal, u okviru programa "The gatekeepers exist to be overthrown", posvećenog Amosu Vogelu, jednom od najvažnijih promotora nezavisnog filma.

Amos Vogel (1921., Beč - 2012., New York) bio je promotor američke avangarde te pionir kinoprikazivaštva i distribucije europskog i azijskog filma u SAD-u i šire.

Dok je rujanski ciklus programa bio posvećen filmskom društvu Cinema 16, ovaj se bavi ključnim trenucima i preokretima  koji su promijenili eksperimentalni i nezavisni film u šezdesetim godina prošlog stoljeća, izvijestio je Kinoklub.  

Dva dijela programa kurirala je Petra Belc, voditeljica Odsjeka baštine Kinokluba Zagreb.

U petak se prikazuje programski dio "I'm Mad – Outtakes from the History of Yugoslav Unconventional Cinema", koji se referira na početak šezdesetih kada se dogodila eksplozija kinematografskih eksperimenata u Jugoslaviji, a Genre film festival (GEFF, 1963.-1970., Zagreb) bio je glavno mjesto susreta jugoslavenskih eksperimentalista.

GEFF je pokrenuo i organizirao Kinoklub Zagreb, čiji su članovi zagovarali ideju antifilma, što je bio radikalan pristup filmskom stvaralaštvu koje najbolje predstavlja jednominutni prazan film Mihovila Pansinija "K3 ili čisto nebo bez oblaka" (1963.), podsjeća se u najavi programa.

"Iako je nemoguće sažeti cijelo desetljeće u jednoj večeri, ovaj program nudi uvid u povijest jugoslavenske eksperimentalne kinematografije, oblikovane idiosinkratičnim utjecajima i razvijene u sasvim jedinstvenim okolnostima", dodaje se.

U subotu će se održati programski dio "13 Confusions – Subverting the Subversion".

Naime, pokret New American Cinema bio je na vrhuncu kada je 1967. Amos Vogel napisao oštar polemički tekst pod naslovom 13 Confusions te je dajući svakoj od ovih zabuna svoju posebnu definiciju, definirao je neka od temeljnih pitanja u vezi s prirodom avangardne umjetnosti - tada duboko uronjene u institucionalno i tržišno orijentirano okruženje. 

"Izlazeći izvan kanona eksperimentalnog filma, ovaj se program vraća načelima ranog dadaizma u pokušaju da prati njegovo anarhističko divljanje kroz vrijeme i prostor", napominje se. 

Neke od najvećih 'sprdnji' antifilma (Kariokineza, Zlatko Heidler, 1965.) postale su njegovi najpoznatiji muzeološki primjeri, a i prije YouTubea, eksperimentatori su trošili dragocjenu filmsku trake samo kako bi snimili svoje mačke kako pijuckaju mlijeko (Tatjana Ivančić, Do posljednje kapi, 1972.). 

Kako se ističe u najavi, filmovi u ovom programu odlučili su zaraziti svijet umjetnosti, zadirkivajući ga pitanjem - Da, ali je li to umjetnost?

U programima će se prikazati filmovi Mihovila Pansinija "K3 ili čisto nebo bez oblaka" i "Scusa Signorina", Vladimira Peteka "Most" i "Sretanje", Tatjane Ivančić "Grad u izlogu" i "Do posljednje kapi" te "Kariokineza" Zlatka Hajdlera i "Sobovi, dragi sobovi" Ljubiše Grlića.

Osim filmova KKZ-a, u programu će se prikazati i filmovi Kino kluba Split (Jukebox -- Ante Verzotti 1966; Fluorescencije -- Ante Verzotti 1967; I’m Mad -- Jugoslawien 1967; Sve ili ništa -- Ivan Martinac 1968) te "Pravda" Ante Babaje, 1962 iz kolekcije Zagreb filma.

Berlinsko kino u kojem će se filmovi prikazati vodi Institut za film i video umjetnost Arsenal koji kroz spajanje prakse i teorije promiče međunarodnu filmsku kulturu, a misija mu je kulturološko promišljanje nezavisnog i eksperimentalnog filma.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter