Istinski ljubitelji klasične glazbe, odnosno prvenstveno rane glazbe, došli su na svoje uz koncert s jubilarnog, dvadesetog izdanja Dvigrad festivala, međunarodnog festivala rane glazbe posvećenog glazbi povijesnih razdoblja. U crkvi svetog Franje predstavljen je zanimljiv projekt Ansambla Responsorium. Premijerna izvedba projekta Sancta Maria, Mater Ecclesiae zasnovana je na muzikološkom istraživanju i rehabilitaciji opusa zaboravljenog pulskog baroknog skladatelja Hieronimusa Talonusa Polensisa.
Koncert Ansambla Responsorium u sastavu Tessa Roos (cantus), Daniel Elgersma (altus), Florian Michael Cramer (tenor), Darko Solter (bassus), Silvio Richter i Natalie Carducci (barokne violine), Tin Cugelj i Maximilien Brisson (tromboni), Augustin Mršić (viola da gamba), Rui Staehelin (teorba) i umjesto spriječenog Maria Penzara (organo di legno), Egon Mihajlovič predstavio je marijanske motete iz opusa Hieronimusa Talonusa Puljanina.
Dakako, malo je toga poznato o životu ovog pulskog skladatelja, zna se da je rođen u Puli, tadašnjoj mletačkoj Istri, u drugoj polovici šesnaestog stoljeća. Od 1621. do približno 1630. godine obnašao je dužnost prefekta i kapelnika katedrale u Albanu pored Rima. Do danas su sačuvane dvije poznate zbirke ovog skladatelja: "Armonicus parnasus" iz 1628. te "Motecta, psalmi vespertini completorium" iz 1629. godine, obje tiskane u nakladničkoj radionici Paola Masotta.
Navedene zbirke obuhvaćaju himne, psalme, motete, litanije i antifone, uglavnom vezane uz svetkovine Blažene Djevice Marije, a pri tome se kao središnja skladba ciklusa izdvaja "Missa Ave maris stella" koja predloškom slijedi čuveni renesansni uzor istoimene mise Josquina des Preza.
Ansambl Responsorium posvetio se istraživanju i interpretaciji vokalnog i instrumentalnog repertoara sedamnaestog stoljeća s posebnim osvrtom na ostvarenja starije hrvatske glazbene baštine, čime je stekao naklonost publike i kritike u domovini i inozemstvu. Redovito surađuju s priznatim svjetskim izvođačima rane glazbe te koncertira na brojnim festivalima u zemlji i inozemstvu.
- Imroviziranu ornamentaciju na projektu izvodimo sukladno paradigmi vremena nastanka skladbi, a glazbeni idiom smo preuzeli iz suvremenih glazbenih traktata Girolama dalla Case (1584.), Giovannija Bassana (1585. i 1591.) i Francesca Rognonija (1620.), vele iz Responsoriuma.
Dvigrad festival je jedna sasvim posebna pojava na hrvatskoj glazbenoj sceni, a od 2003. godine počeo je ispisivati zanimljivu stranicu glazbenoga života u Hrvatskoj i u Europi. Povijest samoga Dvigrada vrlo je specifična.
Kako je svojevremeno izjavio Alojzije Prosoli, čelna osoba ovoga festivala, koji je u biti kreirao uz suradnike ovu manifestaciju "diveći se Dvigradu i njegovoj povijesti, zaustavio sam se da se njemu posvetim svim svojim bićem i pred dvadeset godina utemeljio sam Dvigrad festival, međunarodni festival rane glazbe".
Zamisao o programski usko profiliranom festivalu s izvedbama rane glazbe nadovezala se na ranije projekte ljubitelja i promicatelja glazbe Alojzija Prosolija, ostvarene od 2000. godine u sklopu Udruge Prosoli - Sveta glazba "s ciljem da se domaćim i inozemnim ljubiteljima sakralne glazbe predstave najvažnija glazbena djela hrvatske rane glazbe koja su nastala u kontaktima s najznačajnijim europskim glazbenim središtima tog doba kao što su to primjerice Venecija, Beč...", kako je rečeno.
Vrijednost ponuđenih programa i izvedbe prepoznalo je i Ministarstvo kulture Republike Hrvatske dajući materijalnu potporu festivalu. Festival od 2007. godine ima i visoko pokroviteljstvo predsjednika Republike Hrvatske.