(Hina/EPA)
Zagrebačko kino Tuškanac od 12. do 17. siječnja donosi retrospektivu Wesa Andersona, sa svih deset dugometražnih filmova tog američkog redatelja i scenarista prepoznatljivog autorskog rukopisa.
Wes Anderson (Houston, 1969.) je osobenjak koji se u Hollywoodu uspio izboriti za slobodu kreiranja začudnih priča o predivnim čudacima koji su svoju marginalnost i posebnost skladno uklopili u podjednako izglobljene mikro-zajednice, ističe se u najavi.
"Njegove priče prožima empatičan humor i natopljene su neobičnom sjetom uz zanimljivo tretiranje egzistencijalnih motiva, a osim slikovitih likova, Andersonove filmove odlikuje i kolorističko bogatstvo, simetrične kompozicije, naglašena pomaknuta atmosferičnost te brzi i pomaknuti dijalozi s duhovitim igrama riječi", dodaje se.
Retrospektiva se otvara u srijedu filmom "Hotel Grand Budapest" (2014), pustolovnom krimi-komedijom nagrađenom Srebrnim medvjedom u Berlinu, redateljeva posveta davno prohujalim vremenima i srednjoj Europi kakva je nekad bila.
Dan kasnije prikazuje se humorna drama "Obitelj čudaka" (2001), za koju je scenarij Anderson napisao s glumcem Owenom Wilsonom, a za ulogu u kojoj je Gene Hackman osvojio Zlatni globus.
Film je u vrijeme premijere nerijetko proglašavan ´filmom godine´, a Anderson tituliran kao najzanimljiviji američki komediograf još od Prestona Sturgesa, podsjećaju iz "Tuškanca".
Na programu u četvrtak je i crnohumorna romantična drama "Tajkun iz Rushmorea" (1998), nadahnuta remek-djelom "Diplomac" Mikea Nicholsa. Anderson je lik protagonista, kao i zbivanja u školi, temeljio na sebi i vlastitom iskustvu te snimao na autentičnim lokacijama u svojoj nekadašnjoj školi.
Za petak je najavljena projekcija "Kraljevstva izlazećeg mjeseca" (2012), satirično intonirane humorne romantične drame nagrađene u Cannesu, s glumcima Edwardom Nortonom, Bruceom Willisom, Frances McDormand i Tildom Swinton.
"Kao i autorovi drugi filmovi, i ovaj predstavlja zabavnu zbirku zanimljivih bizarnosti, simpatičnih ekscentričnosti i iskričavog humora, a pritom je sve omotano u efektan te scenografski, kostimografski i ikonografski pedantan retro-dizajn obojan pastelnim koloritom", napominje se u najavi.
Slijedi pustolovna komedija "Fantastični gospodin Lisac" (2009) realizirana stop-animacijom i adaptirana prema istoimenom romanu za djecu Roalda Dahla koja se opisuje kao maštovita, dinamična, bizarna i vrlo zabavna priča o šarmantnom kradljivcu pilića i njegovoj obitelji.
U subotu je na rasporedu humorna pustolovna drama "Panika pod morem" (2004), ironična i sjetna posveta glasovitom francuskom podmorskom istraživaču i autoru dokumentarnih filmova Jacquesu-Yvesu Cousteauu.
Uz stalne redateljeve glumce poput Billa Murrayja i Owena Wilsona te česte kakvi su Jeff Goldblum, Anjelica Huston i Willem Dafoe, u efektnoj sporednoj ulozi nastupa i Cate Blanchett.
Dan kasnije prikazat će se humorna pustolovna drama "Darjeeling d.o.o." (2007), nagrađena Malim Zlatnim lavom u Veneciji, još jedno prepoznatljivo ostvarenje autora "koji je do savršenstva doveo dramsku formu u kojoj je praktički nemoguće procijeniti kad je riječ o humornom pristupu i neobveznoj komediji, a kad o serioznijem prosedeu i ozbiljnoj drami".
Nedjelja donosi i najnoviji autorov film, humornu romantičnu dramu "Francuska depeša" (2021), snimljen u prepoznatljivom Andersonovom stilu, na temu novinara i novinarstva, posveta listu New Yorker i njegovim autorima i urednicima.
Crnohumorno intonirana futuristička pustolovna drama "Otok pasa" (2018) realizirana stop motion animacijom, Andersonu je donijela Srebrnog medvjeda na Berlinaleu. Film, na programu u ponedjeljak, nudi naglašeno politiziranu i angažiranu distopijsku viziju ljudske zajednice u mogućoj nedalekoj budućnosti, odnosno kritiku totalitarizma.
Glasove životinjskim i ljudskim likovima dao je niz zvučnih glumačkih imena, od Scarlett Johansson i Bryana Cranstona do Jeffa Goldbluma i Harveyja Keitela.
Retrospektivu zatvara isti dan autorov dugometražni prvijenac "Bottle Rocket" (1996), humorna krimi-drama temeljena na njegovom ranijem istoimenom kratkom filmu.
"Iako je u vrijeme premijere film doživio komercijalni neuspjeh, s vremenom je stekao kultni status, a možda najzvučnije ime među njegovim zagovornicima je ono Martina Scorseseja, koji ga je naveo i kao jedan od najdražih filmova iz devedesetih", podsjeća se u najavi.