ZATVORENO JE BOGATO KONCERTNO LJETO

UMAGO CLASSIC U ŽUPNOJ CRKVI UMAG: Dojmljiva ljepota zvuka gitare

Završnica ovogodišnjeg programa Umago Classica bila je  iznimno dojmljiva (Studio Partum)

Završnica ovogodišnjeg programa Umago Classica bila je iznimno dojmljiva (Studio Partum)


Zagrebački gitaristički kvartet nastupio je u sastavu Tomislav Vasilj, Krunoslav Pehar, Melita Ivković i Frane Verbanac, a predstavili su djela klasika Jean-Philippe Rameaua, Manuela de Falle i Blagoja Berse

Nezaboravnim koncertom Zagrebačkog gitarističkog kvarteta zatvoreno je iznimno bogato koncertno ljeto Umago classica u Župnoj crkvi Umag. Izvođači u stalnom postavu: Tomislav Vasilj, Krunoslav Pehar, Melita Ivković i Frane Verbanac predstavili su djela klasika Jean-Philippe Rameaua, Manuela de Falle i Blagoja Berse pletući na žicama glazbu koja je dočarala ljepotu zvuka gitare.

Gitara kao ekspresivno čembalo

Navodno je istaknuti skladatelj Claude Debussy slušajući španjolskog gitarista s prijelaza iz 19. u 20. stoljeće Miguela Llobeta, s divljenjem izjavio kako gitara zvuči kao ekspresivno čembalo. I zaista, glazba starih francuskih majstora tog instrumenta zaista je vrlo izražajna na gitarama. Devet kratkih djela francuskog kompozitora Jeana-Philippea Rameaua u uvodu koncertne večeri, fascinantnim i egzotičnim tonovima su najavili večer sa tisuću žičanih zvukova.

U drugom glazbenom bloku gitaristi su zasvirali kompozicije pomalo zapostavljenog hrvatskog skladatelja Blagoja Berse koji, iako je skladao na rubnim dijelovima Europe bio je njen relevantan sudionik. Bersine skladbe s repertoara gitarističkog kvarteta nastale su uglavnom u Beču, u ozračju apokaliptičnog vremena koje se nadvilo nad čitavim svijetom, a najintenzivnije nad Austro-Ugarskom Monarhijom kojoj je u Prvome svjetskom ratu slijedila propast, a umjetnici su glazbom uspjeli dočarati atmosferu straha i napetosti iz tog doba.

Najsuptilnija stilizacija flamenca

Posljednji dio koncertnog muziciranja unio je živost i pozitivan duh u ambijent crkve jer su gitaristi za oproštaj izabrali "Balete" Manuela de Falle, koji se smatraju najsuptilnijom stilizacijom flamenca, nazvanog još duende, a koji se u koncertnom repertoaru uzima kao referenca svih budućih fuzija takve vrste. U svom poznatom eseju iz 1922. de Falla utvrđuje tri primarna vanjska utjecaja koja su stvorila stil flamenco glazbe i plesa.

- To je glazbeni izraz koji pripada u onu grupu neprevodivih riječi kakve svi jezici imaju, tajanstvena sila koju osjeća svatko, a ne može objasniti nitko, riječi su pjesnika Garcia Lorce. Ova glazbena poezija, koja je na žicama za kraj koncerta u umaškoj crkvi pretvorena virtuoznošću Zagrebačkog gitarističkog kvarteta u čarobne zvuke, uistinu je ostavila u slušateljima dojam silne unutarnje radosti koja se ne može opisati poznatim riječima. Čak je i gromoglasan aplauz bio nedostatan izraziti dio tog zadovoljstva.

Organizator Umaškog koncertnog ljeta Umago classica 2018. bila je ustanova FESTUM. (Sanja BOSNIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter