Luana Kličić, Caterina Vižintin, Seid Serdarević, Damir Zlatar Frey i Neven Ušumović
Novi roman Damira Zlatara Freya "Mama Medeya ili Promrzli cvjetovi svibanjski", koji je upravo objavila nakladnička kuća Fraktura predstavljen je preksinoć u Gradskoj knjižnicu Umag u sklopu programa Mjeseca hrvatske knjige. O knjizi su govorili autor Damir Zlatar Frey, urednik Seid Serdarević i ravnatelj knjižnice Neven Ušumović. Događaju je poseban čar dalo čitanje Luane Kličić i Caterine Vižintin, članica Dramskog studija Umag, studija koji je prije dvije godine pokrenula umaška Ustanova FESTUM u suradnji s Damirom Zlatarom Freyem.
Ravnatelj Neven Ušumović pozdravio je okupljene ističući kako godinama koncipira program Mjeseca hrvatske knjige tako da u njemu sudjeluju spisateljice i pisci koji su aktualni ili na lokalnoj ili na nacionalnoj razini. Rijetko kada se dogodi da se sve podudari, pa da se u Umagu može prezentirati potpuno novi roman lokalnog autora čije je objavljivanje ujedno i nacionalni medijski događaj. A upravo je to slučaj s hrvatskim izdanjem romana "Mama Medeya", koje je premijerno predstavljeno u Zagrebu 27. listopada i svoje drugo predstavljanje ima u Umagu.
Ušumović je podsjetio da je već daleke 2000. godine, Zlatar Frey pokrenuo u Umagu Međunarodni festival komornoga teatra "Zlatni lav", koji svake godine okuplja umjetnike iz zemalja središnje i južne Europe. A da je Zlatar Frey, zaključio je Ušumović ujedno svjetski, hrvatski i umaški pisac upravo dokazuje ovaj roman.
Urednik Seid Serdarević, vlasnik jedne od najuglednijih hrvatskih nakladničkih kuća Fraktura, podsjetio je kako je njegova nakladnička kuća objavila sve Freyove dosadašnje romane: "Kristalni kardinal" (2014.), "Stanzia Grande" (2016.) i "Istarska Lady Macbeth" (2020.). Novi Freyov roman "Mama Medeya" odlikuje eksplicitan društveni angažman: to je roman o umjetniku, skladatelju Lobelu Kluiseru i njegovoj osobnoj tragediji, koja se odvija od rodne Baranje, preko Zagreba do San Francisca, no ujedno je to roman i o suočavanju hrvatskog društva sa samim sobom. "Mama Medeya" govori o slobodi, o mogućnosti prihvaćanja drugih i drugačijih, ali i o otporu društva spram pripadnika gay zajednice. Glavni junak opsjednut je misijom kako mora promijeniti svijest zajednice u svojoj domovini koja mu je nanijela toliko zla i kako mora pokazati svojim umjetničkim djelima da je sloboda moguća.
Ušumović je, zatim, najkraće opisao radnju publici koja još nije mogla pročitati roman. Hrvatski glazbenik Lobel Kluiser nalazi utočište u San Franciscu, gdje sklada oratorij "Hrvatska Medeya". Tim oratorijem glavni junak uglazbljuje vlastitu dramu: u kalifornijski grad Kluiser je pobjegao od hajke koja je u Zagrebu pokrenuta zbog njegove istospolne ljubavi s Mislavom Ferolijem uslijed koje se raspao brak u kome je živio – i to s kobnim posljedicama, njegova supruga ubila je njihove sinove blizance. Nakon petnaest godina izbivanja u San Franciscu gdje je kao umjetnik postigao potpunu afirmaciju i društveno priznanje, Kruiser se vraća u Zagreb sa svojim oratorijem. Međutim, on ne želi ostati samo pri glazbenom spektaklu i traži način kako da svoj američki socijalni i financijski kapital uloži u borbu za prava gay zajednice u svojoj domovini… Ušumović je upozorio publiku kako je struktura Freyovog novog romana određena toponimijom San Francisca: glavni junak vodi terapijski dijalog s gradom, San Francisco mu omogućuje pronaći svoje pravo lice.
Iako je "Mama Medeya" roman izrazite društvene svijesti, Damir Zlatar Frey naglasio je kako je uvijek bio i ostat će individualac: "Nikada nisam bio ni u jednom čoporu. Sve što trebate znati o meni nalazi se u mojim djelima, moje su knjige otvoreno pismo svijetu o torturama koje smo prošli. "Mama Medeya" pisana je za takozvanu straight publiku, moj je roman vodič kroz bol i traume moje progonjene generacije, s kojom bi i ta publika konačno mogla suosjećati. Pisanje je za mene djelovanje."
Na Ušumovićevo pitanje o ulozi umjetnosti u radnji njegovog novog romana, Frey je odgovorio: "Umjetnost sve može pokrenuti. U njoj se krije snaga koja može ozdraviti ovaj svijet. Ona nam pokazuje da svi živimo jedan jedinstveni život, a tako smo daleko jedni od drugih. Razumijem ja taj svijet podvojenih, lažnih i dezorijentiranih ljudi, znam se nositi s time. I ja sam osjetio kako mi život klizi u kaos, ali sam ga čvrsto primio u svoje ruke. Ovo je roman o toj samosvijesti: pogledati sam sebe u oči, prihvatiti ono što jesi i uvjeriti i druge da poštuju to što sam drugačiji."