Sapana Gandharb odrasla je u blizini Katmandua, u kraljevini Nepal i odmalena je promatrala kako majstori rade glinene posude raznih oblika i veličina * Morana Varović Čekolj ovim nizom radova problematizira mijenu i tijek kao vizualne događaje
Posljednjeg dana veljače u prijestupnoj godini u Gradskoj galeriji Fonticus otvorene su dvije nove samostalne izložbe kojima su se predstavile dvije autorice različitih stilova i pristupa, Sapana Gandharb i Morana Varović Čekolj.
Sapana Gandharb odrasla je u blizini Katmandua, u kraljevini Nepal i odmalena je promatrala kako majstori rade glinene posude raznih oblika i veličina. To je utjecalo na njen umjetnički izričaj, počela se zanimati za keramičku tehnologiju kao način prezentacije njene kulture i tradicije, posebno svetih ptica iz budističke filozofije. Od 2000. godine je u europskom okruženju, osnovnu i srednju školu završila je u Sloveniji, i stekla slovensko državljanstvo, gdje je savladala izradu keramike, a dodatno znanje i vještine stekla je kroz tečajeve i na ljubljanskom institutu. Svoje radove izlagala je na mnogobrojnim izložbama u Sloveniji, Hrvatskoj, Portugalu, Njemačkoj, Austriji, Španjolskoj, ali u nekim azijskim zemljama.
Suvremena tehnologija
Dobila je nekoliko prestižnih nagrada, a Sapana Gandharb, koja posljednjih godina živi u okolici Momjana u Istri, za izložbu u grožnjanskoj galeriji Fonticus pripremila je nekoliko svojih radova u kolekciji "Mistična bića", pokazujući izvrsno poznavanje suvremene keramičarske tehnologije.
- Umjetnica nudi kolekciju neobičnih bića kojima naseljava prostor galerije. Radi se o objektima, predstavljenim kao likovne jedinice unutar izložene cjeline. Cijeli projekt možemo podijeliti na dvije grupe radova. Jednu grupu karakteriziraju začudne forme pticolikih bića. U manju grupu pripadaju oblici glava, uz ideju maske. Autorica nam sugerira ideju Svete ptice. Odnos mogućeg i bajkovitog umjetnica prelazi s lakoćom. Ona je čas u realnosti, čas u žaru maštarija. Njena potreba za oblikovanjem naslanja se na oblik, ali prevladava eksperiment, propitivanje smisla i oblika. Iako su likovi stilski i tehnički slično građeni, umjetnica uspijeva svakome iznjedriti šarmantnu osobnost i karakterističnost. Autorica polazi od interpretacije ideje oblika. Svi objekti su u prostoru, što odaje skulptorski pristup autorice. Svi objekti čine cjelinu, smislenu artističku instalaciju. Ritam, zaustavljen na pojedinom radu, nadograđuje se ponavljanjem usvojenog načela na ostalima uz modifikacije. Tako imamo više radova sličnih karakteristika. Obliku je dozvoljena sjena detalja koja postaje bitni nosilac izražajnosti. Autorica oblikovanju, a kasnije predstavljanju, prilazi kao kolekcioniranju. Cijeli ciklus sveden je na bijelu, crnu i zlatnu boju. Plemeniti metal se pojavljuje ponegdje pa, iako uvodi dekorativnost, doprinosi ideji animirane forme. Autorica ga koristi znalački i decentno. Neki dijelovi izduženi su, precizno izvedeni od gline, a prema kraju ušiljeni. Ti oblici asociraju na pipke. Prolazak kroz postav budi maštu, predstavio je osebujne radove Sapane Gandharb kustos galerije Eugen Borkovsky.
Urbani krajolici
U drugom galerijskom prostoru zagrebačka umjetnica Morana Varović Čekolj predstavila je svoj ciklus radova pod nazivom "Urbani krajolici". To je niz oslikanih površina, zamućenih kadrova snažnog kolora i razigranog ritma. Ponegdje se može nazrijeti nešto kao ulica i promet u njoj, gibanje koje umjetnica zaustavlja u trenutke.
- Morana Varović Čekolj ovim nizom radova problematizira mijenu i tijek kao vizualne događaje. Ona ih slikarski bilježi, tvoreći seriju. Predstavlja nam ih u nizu, trenutak po trenutak. Isječci nude impresije koje namjerno nisu oblikovno opterećene definicijom. Umjetnica često ostavlja vidljivim nakupine namaza. Oni otkrivaju gestu u potezima kistom kojim gradi površine. Uvedeni su ekspresivni elementi, oblici s ruba prepoznatljivog. Izrez, koji nam se nudi na ogled, kompozicijski je stabilan. Prolazeći postavom, ciklus pripisujemo autoričinim interpretacijama odjeka proživljene jave. Ciklus nosi mnoge asocijacije i pozive na razmišljanja. Pred nama je interpretacija urbanog meteža. To možda nije negativan metež, ali nas bombardira svjetlosnim i drugim informacijama. Autorica nepogrješivo ilustrira potmule zvukove brujanja i vibracija, odbljeske svjetla i slike koje ne zumiramo vidom, a koje ipak ostaju u kutovima pogleda. Impresiju iskazanu slikarski možemo doživjeti kao slikovni dnevnički zapis, predstavio je Eugen Borkovsky radove Morane Varović Čekolj koja je prošle godine diplomirala na ALU u Zagrebu, na Slikarskom odsjeku u klasi izv. prof. art Ksenije Turčić. Sada je predavačica na Učiteljskom fakultetu u umjetničkom području likovna pedagogija, a upisala je doktorski studij. Imala je tri samostalne izložbe, sudjelovala je na skupnim projektima kao edukator i predavačica, te izlagala na zajedničkim izložbama.