Koliko su se Rovinj i Zagreb promijenili nakon korone i potresa, a koliko su krizne situacije promijenile nas, izvukle iz dubine duše neke naše sjene, strahove, tjeskobe pa na kraju gradovi zapravo zrcale naša unutarnja stanja, samo su neka od pitanja na koje sam pokušala naći odgovor snimajući fotografije, tražeći u isto vrijeme utjehu i spas u ljepoti, govori fotografkinja
Ovog je petka u Muzeju Grada Rovinja pred manjim brojem uzvanika, te sukladno epidemiološkim mjerama, otvorena dugoočekivana izložba fotografija talentirane fotografkinje Aleksandre Orlić naslova "Anima - Druga lica Rovinja i Zagreba".
Ova se diplomirana povjesničarka umjetnosti u fotografiju zaljubila još u osnovnoj školi, a dosad je imala niz fotografskih izložbi: "Ptice na žicama", "Gjuro II.", "Blue(s)", Muzejsko-galerijski prostor Kula Veli Lošinj; "Izložba@home02", stan Sanje Muzaferije; "Balkan Photo Festival", Sarajevo; "5 km/h", Galerija Kranjčar, a spomenimo također kako je Orlić autorica zbirke poezije "U mjerilu 1:100.000" te romana "Bio jednom kraj", "Ako ikad" i "Dvije noći u Barceloni".
Izložbom "Anima" autorica predstavlja fotografije Zagreba snimljene nakon razornog potresa, kao i one praznih rovinjskih ulica snimljene tek nekoliko tjedana nakon službenog završetka izolacije uslijed koronavirusa.
"Često se još uvijek može pročitati kako je fotografija objektivan medij prikazivanja stvarnosti, no to nipošto nije točno. Za Aleksandru Orlić fotografija je medij koji prenosi poruke i stavove, ali ta je razina njezinog djela iznimno izbalansirana s estetsko-umjetničkim doživljajem svake fotografije. Njezin crno-bijeli svijet dubokih sjena i svijetlih suncem okupanih prostora i volumena ne dokumentira samo urbano tkivo različitih gradskih vizura, aglomeracija i povijesno-kulturoloških konteksta, već u njima traži dušu tih specifičnih mjesta – njihovu animu", navodi kustosica ove izložbe, Iva Körbler.
Svojim fotoaparatom Aleksandra Orlić bilježi, riječima kustosice, "dio pločnika, kaldrme, neba, prostora trga, ulice, pogleda na neki detalj arhitekture - pa čak i voajerskog pogleda na naznaku nečijeg interijera".
"S planiranjem izložbe započeli smo prije ovog začudnog vremena koje nas je sve zateklo, a ona je nastajala upravo u najtežim trenutcima - početkom korone i u vrijeme potresa u Zagrebu. Osim što fotografije prikazuju dušu gradova, također su podsjetnik na jedno teško vrijeme koje smo zajedno prebrodili", rekla je prilikom otvorenja izložbe ravnateljica Muzeja Grada Rovinja Tajana Ujčić.
Neposredno nakon elementarne nepogode koja je pogodila Zagreb, Orlić navodi kako nije imala snage zabilježiti niti jedan prizor, kao da je pokušala izbrisati ili pak negirati sve ružno što se dogodilo.
Ipak, tri tjedna kasnije, šećući se zagrebačkim ulicama, shvatila je kako je Zagreb, iako ranjen i pust, potpuno drugačiji: sunce je bacalo prekrasne sjene, a ljudi su vozili bicikle usred tramvajskih šina. To je bio ključan trenutak u kojemu se "rodila" ideja za ovu izložbu.
"Obično se kaže kako fotografije pričaju tisuću riječi, a ja bih se usudila reći kako čine i više od toga - one ponekad pomažu, pa čak i tješe", navodi Orlić.
Ovim je fotografijama željela postići upravo to - pronaći utjehu, ili pak ljepotu u gradovima koji su u ovim teškim situacijama pokazali svoje drugo lice, ali istovremeno dali optimizam i ljepotu.
"Koliko su se Rovinj i Zagreb promijenili nakon korone i potresa, a koliko su krizne situacije promijenile nas, izvukle iz dubine duše neke naše sjene, strahove, tjeskobe pa na kraju gradovi zapravo zrcale naša unutarnja stanja, samo su neka od pitanja na koje sam pokušala naći odgovor snimajući fotografije, tražeći u isto vrijeme utjehu i spas u ljepoti", govori fotografkinja.
Posjetiteljima izložbe obratila se rekavši kako se nada da će svatko od njih u fotografijama pronaći barem malo ljepote i utjehe, ali i ne manje bitno - zagledati se sami u sebe i svoju dušu.
Uz predstavnike medija, otvorenju izložbe prisustvovao je, u ime Grada Rovinja zamjenik gradonačelnika, Kristijan Damijanić, a među uzvanicima pronašla se i Antonella Vuličević koja je, ugostivši kustosicu i autoricu izložbe, u realizaciji uvelike pomogla.
"Anima" će za javnost biti otvorena sve do 30. rujna u radno vrijeme Muzeja.