Izolacija - Petar Dugandžić u svojoj krletci (Slavica ISOVSKA)
Prezentaciju svog projekta "Krletka" Petar Dugandžić (Rainbow23), započeo je zanimljivim performansom u kojemu su došle do izražaja i njegove gimnastičke mogućnosti. Prezentacija "Krletka – Izgubljeni miraz 6", nastavak je njegovog većeg projekta, a krletka asocira na zarobljeništvo, azile, izolaciju * Radoslav Putnik predstavio se serijom radova nastalih korištenjem slikarskih tehnika. Veći dio radova čitljivom pričom iskazuje maštovite konstelacije
Gradska galerija Fonticus ugostila je dva nova projekata i njihove autore, dvojicu umjetnika različitih stilova i likovnih opredjeljenja, mladog osebujnog i svestranog Petra Dugandžića s projektom "Krletka" i seriju slika Radoslava Putnika pod nazivom "Prostori nemira". Obje prezentacije izazvale su pažnju posjetitelja iz mnogih istarskih i drugih gradova, pa je galerija prilikom prezentacije autora i radova bila zaista puna.
To je u ovom jesenskom razdoblju jedino takvo događanje u Grožnjanu, čime Gradska galerija Fonticus uspješno obavlja svoju aktivnost. Prilikom otvaranja obje umjetničke prezentacije kustos Galerije Eugen Borkovsky pozdravio je autore i posjetitelje i u ime Općine Grožnjan, dok su Milanka Marić i Emil Rovčanin u ime Društva Crnogoraca i prijatelja Crne Gore Bujština, uz pozdrave umjetnicima, naglasili da je izložba Radoslava Putnika, člana Društva Crnogoraca iz Pule, realizirana u suradnju te udruge i galerije Fonticus, a uz potporu Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske i Grada Umaga.
Slojevito iščitavanje
Prezentaciju svog projekta "Krletka" Petar Dugandžić (Rainbow23), započeo je zanimljivim performansom u kojemu su došle do izražaja i njegove gimnastičke mogućnosti, što je pokazivao i u svojim ranijim projektima u Grožnjanu. Instalacija "Krletka" popraćena je video projekcijom i instant fotografijom na monitoru. Prezentacija "Krletka – Izgubljeni miraz 6", nastavak je Dugandžićevog većeg projekta kojega ostvaruje kroz nekoliko godina u raznim mjestima. Njegova krletka asocira na zarobljeništvo, azile, izolaciju.
- Autor simbolično, uz krletku, sačinjenu i omreženu "biljnim" meridijanima i paralelama, predstavlja fotografije. U ovom označenom prostoru, koji se očito referira na scene malih instant fotografija, iščitavamo ponuđeno stanje - izolaciju prošaranu uspomenama na trenutke. U krletci zatičemo aktera, a blizu je serija fotografija snimljenih na lokaciji gdje je bambus, od kojeg je sačinjena krletka, često korišten materijal. Snimke su memorijske oznake, atribucije različitih događaja na dalekoj destinaciji. Ovdje i sad, isti prostor dijele autor i njegova prošlost. Krletka ovdje ima otvorena vrata.
Autor, kasnije promatrač, u nju može ući ili iz nje izaći, prema osobnoj volji. Umjetnik dramatično podsjeća na stanje oduzimanja osobnih sloboda, pa kao da pita hoće li se buduće generacije sjećati tog pojma kao nečeg bajkovitog, izmišljenog, anarhičnog. Nažalost, čini se da izolacije ne prestaju. Ograde, mreže, opkopi, rovovi, neprirodne granice odlučuju o našem mogućem kretanju ili nas blokiraju. Elementi ovog rada nude slojevito iščitavanje. Pred nama je mnogo znakova: kavez, instant fotografije, bambus, špaga na spojevima, pokret, maska. Oni mogu biti doživljeni kao narativi, ali i mistični znakovni sistem. Povijesnost ili vremešnost svakog od elemenata, etnografska nota obrade, dodatne su zanimljivosti ovog rada, rekao je na Eugen Borkovsky predstavljajući novi projekt Petra Dugandžića koji se kroz oblikovanje dotiče raznovrsne medije iskaza: modeliranje, dizajn, pokret, gluma, performans, slikanje…
Njegovi nastupi, izvedbe, projekti mnogobrojni su i često spontani, nenajavljeni. Autor je najveće čestitke na svijetu (100 m) naslikane povodom ulaska Hrvatske u EU. Autorske performanse realizirao je na mnogim lokacijama, kao i brojne plesne i glumačke izvedbe. Tijekom boravka u Tajlandu plesao je za njihovu Kraljevsku obitelj. Slikarskim radovima predstavio se na pet samostalnih izložbi konceptualnog karaktera.
Svojevrsni neonadrealizam
Radoslav Putnik iz Pule predstavio se serijom radova nastalih korištenjem slikarskih tehnika. Veći dio radova čitljivom pričom iskazuje maštovite konstelacije. Neki radovi nude se kao ilustracije mogućnosti unutar idealističkih, lirskih ideja, a neke kao iskaze osobnog stanja. Većina radova je horizontalno podijeljena. Tu podjelu čine voda, kopno i nebo, a remete je figure ljudi, oblaci, galebovi...
Autora privlače elementi prostornosti: voda i zrak, te svjetlosni fenomeni njihove fluidnosti. On uspijeva zabilježiti bogato svjetlo služeći se slikarskim postupcima, različitim intenzitetima i kvalitetom kolora. Čini se da osnovni dojam, doživljaj ovog postava nudi odjeke tendencija svojevrsnog neonadrealizma. Taj se pristup danas rjeđe koristi jer je put tog usmjerenja službeno završio. Radoslav Putnik najprije niže (pri)morske pejzaže koje prepoznajemo i na kojima nema plasirane nemoguće asocijacije. Čini se kao da ga to počinje zamarati pa u radove uvodi motive koji začuđuju. To su još uvijek prepoznatljivi elementi, ali nas provocira njihova začudna lokacija ili pozicija. Predstavljeni opus radova nudi promišljanja koja se u premisi mogu podudarati sa snoviđenjima, a koja su tijekom realizacije prošla niz doživljajnih, slučajnih ili spoznajnih pomaka. Radoslav Putnik, u registrima stalne mijene kojom smo okruženi, a koje smo dio, pokušava vizualizirati osobna svjedočanstva tijeka, prenio je posjetiteljima svoja zapažanja Eugen Borkovsky radovima Radoslava Putnika koji se slikarstvom bavi od 1975. godine.
Likovnim tehnikama Putnik ovladao je učeći od dvoje akademskih slikara i profesora, Ksenije Ilijević i Stojana Trumića. Sudjelovao je na brojnim zajedničkim izložbama te priredio nekoliko samostalnih prezentacija. Redovito sudjeluje na mnogobrojnim ex tempore izložbama u Hrvatskoj, Italiji, Sloveniji, Austriji i Njemačkoj, kao i na brojnim likovnim kolonijama. Dobitnik je više nagrada i pohvala u Italiji, Sloveniji i Hrvatskoj. Njegovi radovi krase privatne kolekcije ljubitelja umjetnosti diljem Europe.