(Snimio Sanjin Strukić / Pixsell)
U Muzeju grada Rijeke, od 14. rujna do 8. studenog moći će se pogledati izložba »Kolekcija Vugrinec Metamorfoze figurativnog (1880. – 1970.)«. Nesumnjivo vrijedna i značajna izložba osim po izloženom specifična je i zbog nesumnjive činjenice da će njeno ime u isti čas zaintrigirati i ljubitelje umjetnosti i vatrene nogometne navijače, premda, dakako, nije uopće nemoguće da je čovjek u isti mah i jedno i drugo.
Kako ih i ne bi zaintrigirala kad se radi o djelima iz zbirke Davora Vugrinca, bivšeg nogometaša koji je neizbrisiv trag svojim golovima i igrom ostavio i u Rijeci. Nogomet je za njega lijepa prošlost. Kolekcionarstvo je zato strast i posao u kojem se snalazi barem jednako dobro kao onomad na nogometnom terenu. A povod za razgovor je, dakako, riječka izložba.
– Izložba donosi presjek hrvatske figurativne umjetnosti od kraja 19. stoljeća do 70-ih godina 20. stoljeća kroz antologijske primjere hrvatskih umjetnika. Vjerujem da će riječkoj publici biti zanimljiva, jer se djela osim ovom prilikom ne mogu javno nigdje drugdje vidjeti, a neka do sada nisu nikad bila izlagana, pa, evo, Rijeka ima ekskluzivu.
Od Mašića, preko Bukovca, Medovića, Crnčića i ostalih velikana hrvatske moderne figuracija sve do gotovo apstraktnih preradbi Glihe, Murtića, Kopača donedavno naših suvremenika. Neke slike, dugo skrivane od očiju javnosti, bit će prava iznenađenja. Otkrit ću Hegedušićevu sliku »Liqueur Foxy« iz 1958., kultnu sliku poslijeratne figuracije.
– Ma, to je samo prva slika, a svaka do koje sam kasnije došao bila mi je kao prva. Uvijek sliku gledam kao da je vidim prvi put.
– Nema definicije. Svatko može postati kolekcionar umjetnina, ali to podrazumijeva stalno usavršavanje, praćenje transfera vlasništva, izložaba, aukcija, kataloga, monografija. U tom svijetu stalno se nešto zbiva. Za njega treba imati novaca i strasti, te mnogo vremena. Ja sam u tome 24 sata dnevno.
– Moja kolekcija više nije kuriozitet, te je općeprihvaćena na muzejsko-galerijskom planu. Mogu reći da me danas više prepoznaju kao kolekcionara, pa je izložba u Rijeci lijep nastavak izložbenog niza, ali Ema Makarun dobro je uočila neke sličnosti u strasti za uspjehom u sportu i za uspjehom u kolekcionarstvu.
– Nitko nije kritizirao, svi su pozdravljali moju pomalo neobičnu sklonost. Dobar sam s kritičarima, stručnjacima iz obje sfere.
– U početku je bilo vezano uz želju za posjedovanjem lijepih umjetnina, a s vremenom sam postao svjestan i njihove baštinske vrijednosti. Kada moja umjetnina završi na izložbi, pogotovo na naslovnici kataloga, jako sam sretan i ponosan.
Mislim da je lijepa stvar kod kolekcioniranja umjetnina što njihovim izlaganjem pružate mogućnost da i drugi uživaju u njima. Svakako umjetnine, ako se pažljivo i racionalno biraju, mogu biti i jesu odlična investicija.
– A ne znam. Mnogi se danas bave kolekcionarstvom, što pozdravljam. Tržište je živo i dinamično, ne nedostaje ni scenarija za film i komediju, ponekad i tragediju. Ovisi, gdje završi slika. Kod mene ili kod nekog drugog. (Smijeh)
– Zbirka ima afektivnu i financijsku vrijednost. Djelo vrijedi onoliko koliko je netko spreman platiti. Aukcije su zato dobri indikatori, naši autori postižu puno ozbiljnije vrijednosti posljednjih godina. Postali smo dijelom Europske unije i sve je mnogo lakše, a naša umjetnost zahvaljujući kulturnoj razmjeni postala je zanimljiva strancima.
– Volio bih da se govori o kolekciji Vugrinec u kontekstu stalnog postava,najradije u rodnom Varaždinu. Kolekcionarstvo je u Varaždinu svojevrstan brend i smatram da na tom planu ima puno potencijala u gradu umjetnosti i baroka.
– Izložbu smo dogovorili prije dvije godine još za vrijeme mandata Ervina Dubrovića koji je otvorio mogućnost predstavljanja kolekcije u Muzeju grada Rijeke.
– Rijeka je grad koji voli kulturu i nogomet. Za mene je to dovoljno. Ima krasnu arhitekturu i nezaobilazna je točka sjevernog Jadrana, velika luka…
– Uz Dinamo i Hajduk drago mi je da su se »digli« Rijeka i Osijek pa je prvenstvo postalo zanimljivije i napetije. Pratim utakmice HNL-a, a nogomet nikad neće prestati biti dio mojeg primarnog interesa.
– To su mladi ljudi i bez obzira na moje savjete odabiru svoj put. Sretan sam da ih prati zdravlje i da uživaju u nogometu, koji zahtijeva puno odricanja i maksimalnu posvećenost. To im je i moj najčešći savjet.
– Više-manje sam zaokružio prvi dio zbirke koji se odnosi na modernu. S Junekovim »Crtačem« iz 1940. zaključio sam tu dionicu, koja je i osnova kolekcije. Uz apstraktne poslijeratne godine Exat-a 51, Novih tendencija i Gorgone, sada uživam u novim akvizicijama poput Hegedušićeve slike »Liqueur Foxy« koju sam spomenuo i čekao dugi niz godina.
Galeriju Vugrinec lako je naći, eno je u centru Zagreba u Radićevoj ulici. Nedaleko je to od znane Galerije Klovićevi dvori u kojem je Davorova supruga Petra voditeljica programa i stručne službe. Taman da pitamo koliko su, štono bi se reklo, jedno drugom od pomoći kad je umjetnost u pitanju!?
– Petra i ja o svemu razgovaramo, oboje smo posvećeni tom poslu maksimalno, nadopunjujemo se i dobro funkcioniramo – ističe Vugrinec.
Ljubitelji nogometa lako će se složiti da Davor Vugrinec spada među najveće legende Prve HNL. Dovoljno je spomenuti njegov rekord od 146 golova u 340 ligaških nastupa, rekord koji će sigurno biti aktualan još dugo vremena. Zadnji put je zatresao mrežu na utakmici Slaven Belupa i Lokomotive (4:0) 14. ožujka 2015. godine.
Na isti datum, samo 1993. godine, debitirao je on u Prvoj HNL, na utakmici Varteksa i Pazinke. Proveo je Vugrinec tri sezone u Trabzonsporu te još pet u Italiji, igrajući za Lecce, Atalantu i Cataniju. Za hrvatsku reprezentaciju odigrao je 28 utakmica, postigavši sedam golova. U dresu Rijeke odigrao je sezonu 2005./2006. i zabio 15 zgoditaka. Te je sezone Rijeka osvojila Hrvatski nogometni kup i bila druga iza Dinama.