Eugen Borkovsky, Martin Zelenko i Francisco Tomsich na prezentaciji projekata (Snimio Luka Jelavić)
Dvije zanimljive i pomalo neobične izložbe postavljene su u odvojene prostore Galerije Fonticus u Grožnjanu čiji su autori dvojica umjetnika koji žive u Izoli, Francisco Tomsich i Martin Zelenko Poles.
Urugvajac Francisco Tomsich je 2012. godine diplomirao suvremenu filologiju na univerzitetu u Montevideu, a educirao se na više studija i tečajeva glazbe, filozofije, lingvistike, povijesti umjetnosti i likovne prakse. Aktivan je na više područja kreativnosti, pokretač je i koordinator nekoliko multidisciplinarnih događanja, upoznavanja i suradnje umjetnika Južne Amerike i Europe. Posljednjih nekoliko godina živi u Izoli, sudjelovao je u mnogim projektima, zajedničkim i samostalnim. Za prvu prezentaciju u Galeriji Fonticus odabrao je samostalni projekt pod nazivom "Gaza" s idejom propitivanja prostora.
Galerijski prostor oblikovao je reklo bi se slučajnim, ali i ciljanim predmetima, često odbačenima, tvoreći zanimljivu multimedijalnu, ambijentalnu instalaciju.
Instalacija Francisca Tomsicha (Snimio Luka Jelavić)
- Ritam postava postignut je mnogim sredstvima: stupovima, konstrukcijama, preprekama, raspršivanjem i preklapanjem detalja te projekcijama. Konglomerate oblika umjetnik niže na način koji je blizak instinktivnom. Te intervencije uvijek su u dosluhu s idejom inicijacije koja u rezultatu funkcionira kao upozorenje. Postignuta energija prostora može izazvati nelagodu, jer će ponekom promatraču poremetiti ustaljeno. Francisco je majstor iluzija. On nam nudi opsjenarsku raskoš više medijskih ponuda. Tu su objekti, instalacije, slikarski radovi, zvuk, video-projekcije, široki raspon zanimljivih detalja. Slučajni predmeti ujedinjeni u konstrukcije te bistre ili zamućene projekcije domišljeno se preklapaju. Sve je ovdje razborito iako površnom promatraču može djelovati stihijski. Ali, upravo pojam stihije odgonetava ideju tijeka, mijene koje se kontinuirano događaju u vremenu i prostoru. Autor gradi prostor izbjegavajući konvencije. Iako projekt ima elemenata naracije koje nameću materijali koje koristi, a koje prepoznajemo kao dio osobne povijesti, umjetnik sve plasira na način problematiziranja. Ovdje je i vrijednost ovog projekta najočitija: nema nametanja, ima upozorenja. Nema agresije, ali ima uprizorenja. Iako grubi, jeftini, djelomično obrađeni, uflekani i isparani, rjeđe rezani elementi u prvi mah djeluju nametljivo, pažljivijem promatraču ponuđen je teritorij za samopropitivanje, prenio je na otvorenju izložbe svoja zapažanja o radovima Francisca Tomsicha kustos izložbe Eugen Borkovsky, zahvaljujući autoru na konkretnosti i znalačkom pretvaranju ideja i artefakata u izuzetan projekt.
Radovi Martina Zelenka (Snimio Luka Jelavić)
Martin Zelenko Poles izdanak je poznate umjetničke obitelji, a za novo predstavljanje u Galeriji Fonticus odabrao je niz radova uz neuobičajen asortiman materijala, od kartona i najlon vrećice, do omota za filtere cigareta, ispune za ambalažiranje, stranica novina, dokumenata… Često je u projektu pod nazivom "Neke stvari i ostalo" koristio višeslojni karton od ambalaže koji je autoru zanimljiv za obradu. Izbor materijala nudi širok raspon umjetnikovih postupaka.
- Iako umjetnik eksploatira raznorodne nelikovne materijale, njegov pristup plohi oslanja se najčešće na modalitet, na ideju slike. Ti radovi, uvjetne slike, često bivaju građeni uz dodatnu reljefnost i neprikrivanjem korištenih podloga. Njegovi trodimenzionalni predmeti nemaju ideju klasične skulpture, već imaju odlike objekta, instalacije, čime naglašava razliku između tradicionalnih pristupa oblikovanju i pluralističke suvremenosti. Umjetnik razbija dihotomiju između umjetnosti i života, koristeći trivijalne i uglavnom neupadljive materijale transmutirajući ih u nove situacije, nove odnose, nova značenja. On ne skriva karakteristike materijala i koristi ih kao izražajne značajke. Često primjenjuje upečatljive boje, poštuje i voli kolor. Osim što ga koristi u elementima za podcrtavanje dojma oblika, on mu se obraća kao komponenti, često okosnici pojedinog rada. Iako stabilne, kompozicije većine radova intervencijama su dovedene do ruba ravnoteže. Smislene isječke autor postavlja u međuodnos unutar formata, a njihov slijed inicira ritam. Organizacija nakupina oblika pod kontrolom je umjetnikove energije. Promišljanje počinje kombinacijom slučajnosti i osluškivanja osobnog stanja. Kao da umjetnik propituje u kojoj je mjeri potrebno misliti ili je neophodno osloniti se na instinkt koji iznjedruje nove impulse. Ovi radovi nas upozoravaju da svijet nije jednoznačan i da u svemu oko nas, ali i u nama samima postoje oblici postojanja koje je neophodno iščitati izvan okvira uvriježene realnosti, rekao je o izloženim radovima Eugen Borkovsky, dodajući da većina radova Martina Zelenka nosi prikrivene asocijacije i pozive na razmišljanja.
Martin Zelenko Poles je odrastao u Grožnjanu, a oblikovanje vizualnih komunikacija diplomirao je u Ljubljani. Prvi puta samostalno je izložio seriju apstraktnih fotografija u općinskoj Galeriji Alga u Izoli (2004.), a zatim je izlagao u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Italiji, Litvi, Njemačkoj i Sloveniji. Pored dizajna bavi se ilustracijom, slikarstvom, kiparstvom, scenografijom, fotografijom, izradom maski… Zanima ga obrada zvuka, glazba i video.