Video konferencija
Nedavno je, u virtualnom izdanju, održan inicijalni radni sastanak u sklopu provedbe EU projekta ''Living streets'', na kojem su prisustvovali predstavnici Grada Poreča, Instituta za poljoprivredu i turizam Poreč te porečke udruge Zona. Naime, u suradnji s gradskim poduzećem Parentium d.o.o. te udrugom Zona za poboljšanje kvalitete življenja, Grad Poreč je tijekom lipnja prijavio projekt ''Poreč Living streets'' na javni poziv u sklopu EU projekta EUKI (Europska Klimatska Inicijativa).
Ukupan budžet porečkog projekta iznosi 22.100 eura, dok su Poreču za provedbu projekta odobrena bespovratna sredstva u iznosu od 20.000. Inicijalno predviđeno trajanje projekta je 12 mjeseci, od rujna 2020. do rujna 2021. godine, no zbog epidemiološke situacije, provedba će se prilagoditi mogućnostima.
Kako je pojašnjeno, kroz projekt se želi, u suradnji s građanima, sustavnim i dugoročnim mikro transformacijama gradskih ulica i prostora koji su često zagušeni prometom i automobilima, pogotovo tijekom ljetnih mjeseci, ukazati na važnost javnog prostora u urbanim sredinama, te poticati smanjenje upotrebe osobnih vozila, čime će se direktno utjecati na smanjenje negativnih utjecaja po zdravlje ljudi, smanjenje emisije kako stakleničkih, tako i ostalih plinova, a što će imati značajan utjecaj na povećanje kvalitete života.
Ovo je samo jedan u nizu projekata, u sklopu kojega Grad Poreč preuzima pionirsku ulogu, ulogu pokretača, odnosno ulogu implementatora novih koncepata. Naime, kao prvi grad u Hrvatskoj, u sklopu provedbe projekta ''Poreč Living streets'' Grad Poreč će na svojim ulicama implementirati tzv. ''parklet'' koncept. ''Parklet'' označava improviziranu zelenu površinu koja se s pločnika proširuje na kolnik te tako zauzima nekoliko parkirališnih mjesta i stvara više prostora za ljude, pozivajući ih na druženje, odnosno predstavljajući javni prostor dostupan svima. Na taj se način urbani gradski prostori oplemenjuju te im se vraća njihova prvobitna namjena, a to je služenje građanima.
- U Poreču se već duže vrijeme radi na provedbi i implementaciji 'zelenih' projekata, a kroz još jedan EU projekt u procesu smo uvođenja mini autobusa na električni pogon za razvijanje pilot-projekta javnog prijevoza…. Puno se toga radi, ali smo istovremeno svjedoci kako su gradske ulice i trgovi puno više od tranzitnih područja koja služe samo kretanju. One su prvenstveno javni prostori koji mogu i moraju obogatiti socijalno, društveno i gospodarsko tkivo zajednice. Kako bi se to postiglo, želimo 'aktivirati' ulice, olakšati pristup pješacima i biciklistima i provesti programe koji podižu kvalitetu života naših građana i čine grad ugodnim mjestom za život i boravak na otvorenom, kaže gradonačelnik Poreča Loris Peršurić.
Gordana Lalić, direktorica gradskog poduzeća Parentium d.o.o., koordinatora u provedbi ovog projekta, napominje kako posljednjih nekoliko desetljeća, zbog sve većih globalnih pritisaka kao što su urbanizacija, porast broja stanovnika te klimatske promjene, sve se više pažnje pridaje održivom razvoju.
- Uloga gradova u klimatskim promjenama je velika. U gradovima živi oko 54 posto globalne populacije koja troši oko 70 posto energije, a proizvode oko 75 posto emisija stakleničkih plinova. Danas na cestama diljem svijeta ima gotovo 800 milijuna vozila, a ta brojka mogla bi se udvostručiti do 2030. godine. Istovremeno, prema podacima, u ukupnoj potrošnji energije (2017. godina) sektor prometa sudjeluje s 46,61 posto koji je odgovoran za više od polovine sveukupnih emisija CO2 na području Grada Poreča. Gradovi, dakle, imaju ključnu ulogu u postupcima ublažavanja i prilagodbe klimatskim promjenama i svi se novi projekti koji uključuju razvoj gradova, moraju time voditi, zaključuje Lalić.