BARON GAUTSCH

PONOS AUSTROUGARSKE FLOTE POTONUO U SAMO NEKOLIKO MINUTA: Obilježena 104. godina od potonuća jadranskog Titanica


Poznat je podatak kako je toga dana na brodu bilo 65 članova posade, dok procjene broja putnika variraju od 150 do 250, ispričao nam je o danu potonuća Baron Gautscha predsjednik KPA Rovinj, Davide Brattoni

Ronilački savez Istarske županije i domaćini, KPA Rovinj, i ove su godine tradicionalno organizirali memorijalni zaron na Baron Gautsch, olupinu broda mnogima poznatu kao jadranski Titanic zbog iste sudbine koja ih je snašla.

Naime, Baron Gautsch je, kao i Titanic, bio putnički brod na kojemu su mnogi životi izgubljeni njegovim potonućem zbog naleta na minu, a upravo je cilj ovog memorijalnog zarona prisjećanje na žrtve potonuća. Pedesetak ronioca iz ronilačkih klubova diljem Istre okupilo se ove nedjelje u 9 sati ispred prostorija KPA Rovinj, a pola sata nakon okupljanja ronioci su krenuli devet milja od Rovinja gdje leži olupina Baron Gautsch.

Memorijalni zaron

Ovim se memorijalnim zaronom obilježila 104. godina od potonuća Baron Gautscha. Na žrtve potonuća ronioci su se simbolično prisjetili postavivši vijenac na olupinu broda.

- Brod je potonuo 13. kolovoza 1914. godine, dakle početkom Prvog svjetskog rata. U to vrijeme brod je putovao na relaciji Boka Kotorska - Mali Lošinj - Pula - Trst, a toga dana bilo mu je naloženo da vozi obitelji oficira s ljetovanja u Boki Kotorskoj natrag u Trst zbog nadolazećeg rata. U toj strci nisu se popisivali putnici pa se zato danas njihov točan broj ne zna. Poznat je podatak kako je toga dana na brodu bilo 65 članova posade, dok procjene broja putnika variraju od 150 do 250, ispričao nam je o danu potonuća Baron Gautscha predsjednik KPA Rovinj, Davide Brattoni.

Iz navedenog jasno je kako se tako ne zna niti točan broj poginulih, ali, kako navodi Brattoni, njihov broj varira od 130 do 190 ljudi te se pretežito radi o ženama i djeci, ujedno i prvim civilnim žrtvama Prvog svjetskog rata. Baron Gautsch naletio je, ne na protivničku, već vlastitu minu.

- Kapetan broda bio je obaviješten o polaganju mina koje se provodilo tog dana, no njegovu je dužnost u tom času preuzeo drugi časnik. Iako su polagači mina pokušavali signalnim znakovima obavijestiti časnika o minama, brod je nastavio ploviti i tako svojom bočnom stranom zakačio za minu, situaciju je pobliže opisao Brattoni. Predsjednik kluba objasnio je kako bi možda i bilo moguće spasiti veći broj putnika da je brod tonuo sporije, no, ovaj je luksuzni brod, ponos austrougarske flote, potonuo u samo nekoliko minuta.

Baron Gautsch danas

Danas Baron Gautsch čini nezaobilaznu destinaciju mnogih inozemnih i domaćih ronioca. Davide Brattoni ispričao nam je u čemu je čar ovog potonulog broda.

- Baron je jedna od 50 najpoznatijih olupina svijeta. Specifičan mu je položaj jer na dnu mora leži uspravno kao da još uvijek plovi, a osim toga, može se ući u sam brod što je prava rijetkost. Osim samog broda, zanimljiva je i flora i fauna oko njega. Zapadna obala Istre dosta je muljevita, a brod služi kao umjetni greben gdje ribe i ostala morska bića pronalaze svoje utočište. Kao takav, Baron Gautsch je pod zaštitom Ministarstva kulture, a kako bi na njemu ronili, roniocima i klubovima potrebna je koncesija.

Ronioci, kako saznajemo od Brattonija, kako bi došli do olupine moraju zaroniti na dubinu od najmanje 27 metara, gdje počinje najviši dio broda, dok završava na 40 metara. Roniti mogu cijelu njegovu dužinu koja broji 84 metara, dok je širok 12 metara. (Aleta BRATTONI)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter