(Snimio Duško Marušić Čiči)
Početkom i ove školske godine, u kojoj je u prve razrede osnovnih škola na području Hrvatske upisano oko 40 tisuća prvašića, dakle novih svakodnevnih sudionika u prometu, policija će i u Istri poduzeti odgovarajuće aktivnosti u njezinoj nadležnosti, poručio je policijski službenik za preventivu u cestovnom prometu istarske policije Marko Oršulić te najavio koje će preventivne i represivne akcije policija provoditi u narednom razdoblju.
Podsjetimo, Ministarstvo unutarnjih poslova već niz godina poduzima brojne mjere i provodi aktivnosti, a sve da bi zaštitili djecu u prometu. Njihovo poznavanje prometnih propisa ima veliku ulogu u povećanju sigurnosti, kao i podizanju prometne kulture općenito.
Upoznavanje s pravilima
Najpoznatija od svih aktivnosti je akcija "Poštujte naše znakove". Da je ova akcija pokazala svoju punu opravdanost, govori podatak da se broj smrtno stradale i ozlijeđene djece na hrvatskim prometnicama od 1995. godine, kada se akcija počela provoditi, do sada znatno smanjio. Prije početka školske godine policija je zajedno s gradovima i općinama nadležnim za promet te poduzećima nadležnim za održavanje cesta, pregledala prometnice i signalizaciju u blizini škola te je zahtijevala otklanjanje uočenih nedostataka.
- Za vrijeme akcije provodit ćemo razne aktivnosti. Policajci će tijekom jesenskih mjeseci održati dvadesetominutna predavanja i razgovor u svim prvim razredima osnovnih škola i upoznavati djecu s temeljnim pravilima sigurnog sudjelovanja u prometu, pa će nakon toga učenicima podijeliti prigodni promidžbeni materijal. Također, oni će biti nazočni prvom roditeljskom sastanku učenika prvih razreda da bi roditeljima u kratkom izlaganju izložili najvažnije poruke o sigurnom sudjelovanju njihove djece u prometu, kaže Oršulić.
Tijekom rujna, svakoga dana, posebice u vrijeme početka i završetka nastave, on najavljuje da će policija pojačano nadzirati prilazne ceste, ulice i raskrižja u blizini škola radi nesmetanog i što sigurnijeg dolaska i odlaska djece u i iz škole. Njihova temeljna zadaća jest omogućiti djeci siguran prijelaz preko kolnika.
Uz to, također će kažnjavati nedisciplinirane vozače, odnosno one koji ne poštuju prednost prolaska pješaka na zebri. Jednako tako, sankcionirat će i sva nepropisno parkirana i zaustavljena vozila u zonama škola. U istom razdoblju, policija će pojačano mjeriti brzinu na cestama oko škola i kažnjavati vozače koji ne poštuju ograničenja.
Svoju ulogu u akciji imat će i pripadnici prometne jedinice mladeži, takozvani bijeli policajci. Njihova zadaća je da u vrijeme dolaska i odlaska djece upravljaju prometom pješaka na jednom pješačkom prijelazu u blizini škole. U ostalom vremenu, upozoravat će vozače koji nepropisno parkiraju vozila. U školama u kojima su oformljene, na obilježenim pješačkim prijelazima radit će i pripadnici školskih prometnih jedinica. Policija će samostalno, ali i u suradnji s Inspekcijom cestovnog prometa, nadzirati autobuse kojima se organizirano prevoze djeca.
Stradavanje djece
- Podsjetimo da je 2020. godina bila Covid godina značajno manjeg kretanja i ljudi i vozila te smanjenja prometa općenito. Tijekom prošle godine na hrvatskim cestama je smrtno stradalo troje djece, dok je ove godine u istom razdoblju, u uvjetima povećanog i gušćeg prometa, smrtno stradalo šestero djece. U Istri prošle godine niti jedno dijete nije poginulo u prometu, no nažalost u prvih osam mjeseci ove godine smrtno je stradalo jedno dijete, dvoje ih je teško ozlijeđeno, a 30 djece je zadobilo lakše ozljede", napominje Orušulić.
Međutim, ovogodišnje stanje sigurnosti u prometu karakterizira povećanje broja svih pokazatelja, za što je zaslužan gušći promet, povratak stranih turista i aktualna poboljšana epidemiološka situacija.
"Tako je ove godine zaključno s 31. kolovozom u Istri bilo ukupno 1.112 prometnih nesreća, za razliku od prošle kada ih se dogodilo 863. Od toga ih je lani bilo 547 s materijalnom štetom, 304 s ozlijeđenim osobama i 12 s poginulim osobama, dok je ove godine ipak poginula jedna osoba više. U porastu su i posljedice tih nesreća.
Bez obzira na pozitivne pomake, unatrag deset godina na hrvatskim cestama smrtno je stradalo ukupno 69 djece, a ozlijeđeno je njih 9.481. Što se tiče istarskih prometnica u istom razdoblju niti jedno dijete nije smrtno stradalo, a ozlijeđeno ih je bilo ukupno 486.
Za istaknuti je smanjenje broja najtežih stradavanja, pogotovo kada je riječ o djeci, ali zabrinjava nešto drugo. Naime, struktura smrtno stradale djece prema svojstvu u kojem su sudjelovala u nesrećama bitno se promijenila. Prije petnaestak godina djeca su najviše stradavala kao pješaci, a danas najviše stradavaju kao putnici u vozilima. Najgore je da su djeca putnici najčešće u vozilima svojih roditelja ili najbližih osoba, s kojima bi trebala biti i najsigurnija, ali stvarnost je drugačija.
Roditelji djecu nepropisno prevoze na prednjim sjedalima, sjede na stražnjim sjedalima nevezana ili se nalaze u neadekvatnim sjedalicama koja ne zadovoljavaju najosnovnije uvjete sigurnosti. To je problem na koji će se, između ostalog, i dalje usmjeravati preventivno i represivno djelovanje policije.
"Prošlogodišnji rezultati pokazuju da je policija tijekom rujna u zonama škola na području Istre utvrdila 353 prometna prekršaja, od kojih 118 nekorištenja pojasa, 84 nepropisne brzine, 28 nepropuštanja pješaka, 27 nepropisnih uporaba mobitela, 23 nepropisnih parkiranja i 73 ostalih prekršaja. Što se tiče prometnih nesreća u kojima su ozlijeđena djeca, u rujnu prošle godine nije se dogodila niti jedna prometna nesreća u zonama škola na području Istre u kojima su sudjelovala djeca", zaključuje Oršulić i poručuje da je policija u cilju prevencije pripremila određene preporuke i savjete za roditelje, vozače i djecu.