Ch. BILIĆ
Unatoč naletima vjetra jačine oko 15 čvorova i nemirnom moru, u petak je u Fažani ipak održana osma po redu regata tradicijskih barki. Natjecatelji, njih 14, otplovili su drvenim plovilima, poput batana, guceva, pasara i gajeta skraćenom rutom od lukobrana do sredine kanala između Briona i Fažane. U kraju ih je pogledima popratilo mnoštvo mještana i turista.
Sudjelovali su natjecatelji iz Fažane, Rovinja, Pule, Medulina, Lovrana i Mošćeničke Drage, Krka i Pirana. Tako je u kategoriji batana na cilj prva stigla rovinjska Pjerina, najbrži guc bio je MD 551, a pasara OP 392. Izvan kategorije je plovila Casiopeta iz Pirana, koja je ujedno bila i sveukupno najbrže plovilo. Ljepotica "Lovranska lantina" zbog poteškoća, nažalost, nije niti startala.
No, na fažanskoj regati ionako nije bitna pobjeda, nego gušti i očuvanje maritimne baštine. Organizator događaja, Jedriličarski klub Brioni, vlastitim se statuom obavezao promicati tradicijsko jedrenje i tradicijsku brodogradnju.
- Naši fažanski ribari jedrili su početkom prošlog stoljeća na jedra, tada nije bilo motora. Jedrilo se, dakle, zato što se moralo. To je drugačiji koncept od onog da se jedri iz užitka, iako je i ovako gušt. U drugoj polovici 20. stoljeća počeli su izvanbrodski motori. Jedra su se pomalo počela izbacivati iz uporabe. S njima je nestajala i vještina, ali ne samo vještina gradnje brodova, nego i ljudi koji su znali jedriti, objasnio je potpredsjednik jedriličarskog kluba Brioni Ivica Baradić, inače kapetan duge plovidbe po zanimanju.
Najstarija barka regate, kazao je Baradić, datira iz davne 1937. godine, a one stare desetak godina sagrađene su na tradicionalni način.