Ekipa pomorske policije (snimio: Dejan Štifanić)
Pomorska je policija samo ove nedjelje između 12 i 15 sati kaznila trojicu, a opomenula dvojicu voditelja brodice, odnosno kapetana plovila zbog najčešćeg prijestupa na moru - glisiranja blizu obale. Naime, pomoćnik načelnika pulske pomorske policije Alen Pačić ovog nas je vikenda vodio kroz jednu uobičajenu smjenu na njihovom brodu Rab 830 Patrol.
Uz 35-godišnjeg Puljanina Pačića, inače magistra novinarstva, bilo je tu još dvoje policajaca od kojih jedan zadužen samo za upravljanje policijskom brodicom. Inače, za nadzor akvatorija raspolažu s ukupno sedam plovila. Radi se o četiri broda dužine do 8,5 metara i tri dužine do15 metara. Svi su opremljeni potrebnim navigacijskim uređajima i udovoljavaju potrebnim standardima za sigurno i kvalitetno obavljanje službe na moru, kažu iz istarske policije.
Najveći problem glisiranje
Plovilo na kojem smo svjedočili svakodnevnim zadaćama pomorske policije izgrađeno je u brodogradilištu Pičuljan na Rabu. Radi se o brodici tipa C, koja je zbog svojih maritimnih karakteristika pogodna za obavljanje poslova iz domene nadzora državne granice na moru, što je primarna dužnost pomorske policije. Uz to, koristi se i za obavljanje drugih poslova za koje policijski službenici imaju ovlasti drugih državnih tijela, kao što je inspekcijski nadzor sigurnosti pomorskog prometa, inspekcijski nadzor morskog ribarstva i drugi, kažu iz PU istarske. Spomenuto glisiranje je, uzgred, u primarnoj nadležnosti Lučke kapetanije.
- Krivolov je dosta razvikan, nema ga više kao prije, dok je glisiranje uvijek problem. Naši državljani su prilično disciplinirani, a stranci znaju biti problematični, no ove godine još nema gužve, govori nam Pačić prilikom izlaska iz pulskog zaljeva, negdje kod uvale Zonka. U isto vrijeme policajci uočavaju prvog prijestupnika. Domaći je čovjek, izmjereno mu je prekoračenje brzine, odnosno glisiranje. Kada je uočio policiju počeo je usporavati, "kopati" po moru, što iz daleka može također izgledati kao glisiranje. Upravo se zbog toga, kaže Pačić, često događa da građani prijave glisiranje, koje ustvari to nije.
- Kod provjere kontroliramo ispravnost dokumenata, tehničku ispravnost plovila, te ako za njega postoji valjana polica osiguranja. Ako kapetan glisira unutar 300 metara od kopna u prekršaju je i odmah ga zaustavljamo. Pod kopno se broje, naravno, i otoci", pojašnjava Pačić.
Kazne do 30 tisuća kuna
Tek što smo prošli vrh pulskog lukobrana naišli smo na Nijemce koji su glisirali i to 120 metara od obale. Policajac mu na besprijekornom njemačkom jeziku objašnjava da je prekršio zakon, što ovaj šutke prihvaća i prima kaznu, točnije prekršajni nalog od tisuću kuna. Recidivisti, odnosno učestali ponavljači jedno te istog prekršaja dobivaju i više. Naime, za glisiranje na udaljenosti manjoj od 300 metara od obale propisana je novčana kazna u rasponu od 1.000 do 30.000 kuna.
Uslijedio je potom još jedan prekršajni nalog nadomak Punte Križa. Protagonisti su ovaj put Puležani koji su također glisirali odveć blizu obale. Moreplovcima se, taj dan, očito žurilo ili je naša policija suviše revno obavljala svoje zadaće. Kako god bilo, reda mora biti, kako u cestovnom prometu, tako i na moru. Posljednji izgrednik naše kratke ophodnje otkriven je na samo 80 metara od Fratarskog otoka, te je taj strani državljanin, Slovenac, također kažnjen s tisuću kuna.
Lani 90 prekršaja
Svakako treba istaknuti kako pomorska policija svojim plovilima značajno doprinosi ukupnom stanju sigurnosti na moru, ima važnu ulogu u pružanju pomoći, sudjeluje u akcijama traganja i spašavanja, angažirana je u obavljanju poslova štićenja i osiguranja štićenih osoba, zaštiti okoliša kod iznenadnog onečišćenja mora i slično. Također, angažirana je u obavljanju hitnog medicinskog prijevoza morem koji je naročito istaknut tijekom ljetnih mjeseci, ističu iz pomorske policije.
Što se tiče glisiranja, pulska pomorska policija je, očito zbog nedostatka turističkih gužvi, prošle godine utvrdila samo 90 prekršaja. Osim toga, čest su problem i neodgovorni kupači koji plivaju na udaljenosti većoj od 100 metara od obale ili izvan ograđenih plaža i ulaze na plovni put, što može biti izuzetno opasno, kažu iz pomorske policije i napominju da se, također, prilikom ophodnji obraća posebna pozornost i na ronioce koji su u obvezi propisno obilježiti mjesto na kojem rone sigurnosnom plutačom. Potrebno je zato napomenuti da je u protekle dvije godine na području PU istarske bilo ukupno 22 slučaja utapanja sa smrtnim ishodom i 11 akcija traganja i spašavanja na moru.
Dozvola za jetski
Iz pomorske policije kažu da će, u koordinaciji s Lučkom kapetanijom, i tijekom ove turističke sezone planirati i provoditi službe na moru koje će među ostalim imati za cilj održanja visokog stupnja sigurnosti da bi se preveniralo stradavanje na moru. Recimo, i za upravljanje plovilom pod utjecajem alkohola većem od 0,5 promila predviđena je kazna, i to u rasponu od dvije do 20 tisuća kuna.
Za kraj, što se tiče iznajmljivača i "turističkog" upravljanja jetskijem, iz policije kažu da je potrebno Uvjerenje o osposobljenosti za upravljanje brodicom tip B koja se stječe polaganjem u Lučkoj kapetaniji. Bez njega se, kažu, osoba sankcionira. Jednako tako, sankcionira se i odgovorna osoba ukoliko se radi o slučaju kada je jetski iznajmljen.