STOP PLASTICI!

BREND LINEA IZ BONACI USKORO KREĆE U OSVAJANJE TRŽIŠTA U pogonu mladog poduzetnika Gorana Mačinka proizvode biorazgradive, papirnate slamčice

| Autor: Davor ŠIŠOVIĆ

Mjesečno se u Bonacima teoretski može proizvesti milijun i pol papirnatih slamki, što je, zapakirano i složeno na palete, zapremina od oko 24 kubična metra i masa od dvije i pol tone. Kad se počeo razvijati program papirnatih slamki, broj zaposlenih u podružnici povećan je sa četiri na pet, a čim krenu narudžbe i prve isporuke, u proizvodnji će se zaposliti još dvije osobe, najavljuje Goran Mačinko

 

Mladi poduzetnik Goran Mačinko dvije je godine sa suradnicima razrađivao ideju, istraživao tehnologiju, proučavao tržište, naručivao strojeve s prilagodbama prema njegovim zamislima, istraživao tržište sirovina, proučavao zakone koji reguliraju osobine materijala koji dolaze u kontakt s ljudskim ustima i hranom. Nakon mnogo truda uloženih u ostvarenje početne zamisli, na pragu je uspjeha: u njegovu pogonu u selu Bonaci pokraj Baderne ovih dana kreće prva proizvodnja papirnatih slamčica na području cijele bivše Jugoslavije.

        U poslu s higijenskim papirom Goran Mačinko je već godinama. Tvrtka njegove obitelji u Pazinu imala je proizvodni pogon, a prije pet godina na hrvatskom su tržištu počeli prodavati papirnate proizvode slovenske tvrtke Antela iz mjesta Lenart pokraj Maribora. Kad se prije nekoliko godina počelo najavljivati, a zatim pretočilo i u zakone, da će se na području Europske unije zabraniti korištenje jednokratne plastike u proizvodima poput slamčica za piće, štapića za uši, žličica za kavu i slično, rodila mu se ideja da bi mogao pokrenuti proizvodnju papirnatih slamčica.

Mukotrpne pripreme

Pripreme nisu bile lake: traganje za proizvođačima strojeva najprije ga je odvelo k Francuzima, no oni su bili preskupi, pa se okrenuo mnogo povoljnijim Kinezima. Nakon što je obišao više sličnih proizvodnji, odabrao je strojeve koji mu najviše odgovaraju, naručio njihovu izradu, testirao ih na licu mjesta (zbog svega ovoga dvaput je morao putovati u Kinu), zatim su strojevi mjesec dana putovali do Istre. Kad ih je napokon montirao u adaptiranom prostoru već postojeće skladišne hale u Bonacima, prije dva-tri mjeseca počeo je s proizvodnim probama. U osmišljavanju proizvoda najteže mu je bilo pronaći odgovarajuće ljepilo, koje je, kao i papir i boje, moralo imati food contact certifikate, ali je istovremeno trebalo biti otporno na vodu. Napokon je pronašao dobavljače svih sastojaka, kao i partnere za pripremne faze proizvodnje i za dizajn, i prije tri mjeseca prve papirnate slamke za piće počele su izlaziti iz strojeva u Bonacima, zasad u fazi eksperimentalne proizvodnje.

        Sve počinje od papira, koji je u ovom slučaju čista celuloza, jer europski zakoni ne dozvoljavaju uporabu recikliranog papira u proizvodnji pribora za jelo i piće. Papir u Bonace dolazi u velikim jumbo-rolama širine 60 centimetara. Svaka je teška 420 kilograma, a na nju je namotana papirna traka dugačka sedam kilometara. Te se jumbo-role najprije odvoze na rezanje i bojanje, odnosno tiskanje kod partnera u Trvižu, a u Bonace se vraćaju tanki kolutovi obojane vrpce, nalik na kolutove magnetofonske trake. Ti se kolutovi umeću u stroj na početku proizvodne linije, i zatim prolaze kroz strojeve zaduženje za pojedine proizvodne faze: spiralno uvrtanje po tri sloja papirnate vrpce, lijepljenje, rezanje, sušenje, i naposljetku pakiranje.

        Iz stroja koji uvrće i lijepi papirnate vrpce zapravo izlazi jedna beskonačna slamka, koja se na narednom stroju reže na željenu veličinu. Standardni proizvodi ovog pogona u početku će biti slamke promjere 8 milimetara u dvije dužine: 22,5 i 15 centimetara, te slamke promjera 6 milimetara i 20 centimetara dužine. Njihove boje - a zasad smo vidjeli crne i smeđe, te sa plavim, žutim, zelenim i crvenim spiralama - odgovaraju željama budućih naručitelja odnosno kupaca, koji će papirnatim slamkama zamijeniti dosadašnje plastične pa žele da imaju istu boju odnosno dizajn, ili pak žele imati slamke različitih boja za različita pića, primjerice koktele.

        Ova malena tvrtka čiji će proizvodi biti označeni novostvorenim brendom Linea ima, dakle, potpuno razrađen proizvod, ali još nema nijednu narudžbu.

- Razgovarali smo s mnogim potencijalnim kupcima, od hotelskih kuća do distributerskih tvrtki, i svi su podržali našu ideju pa vjerujemo da s plasmanom nećemo imati problema. Naravno da računamo i na izvoz, jer na našem i obližnjim tržištima zasad prevladavaju papirnate slamke kineske proizvodnje, a naše su kvalitetom, čvrsto u to vjerujemo, mnogo bolje, rekao nam je Goran Mačinko. 

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter