MEMORIA PINGUENTINA

AUTO VREMEPLOV "GRADA OKTANA" Ulicama starogradske jezgre 1913. godine prošao je novi Rolls Royce Silver Ghost

Sredinom 1924. godine u Buzetu su registrirana dva vozila, oba marke Itala - autobus vlasnika Marca Ghersetticha i autovettura koja je pripadala Giovanniju Fermegli, tadašnjem buzetskom ljekarniku

| Autor: Gordana ČALIĆ ŠVERKO  
Buzećani kod Kubeda

Buzećani kod Kubeda


Kreativan dvojac iz projekta "Buzet u sjećanjima - Memoria Pinguentina" Pučkog otvorenog učilišta "Augustin Vivoda", Matija Nežić i Saša Nikolić, već tri godine svojim sumještanima podastiru povijesne zanimljivosti na popularan način. U korona okolnostima dobro im dođu društvene mreže tako da "online" objavljuju povijesne crtice iz buzetske prošlosti. Buzet je grad oktana pa su u fokusu njihove najnovije objave upravo automobili i njihovi vlasnici između dva svjetska rata.

- U zbirci razglednica Zavičajnog muzeja čuva se nekoliko primjeraka datiranih između dva svjetska rata na kojima se vide različiti automobili. Ponukani tom činjenicom, odlučili smo potražiti podatke o tome koliko je u to vrijeme moglo biti automobila u Buzetu, tko su im bili vlasnici i o kojim se modelima radilo. Za prethodno razdoblje, vrijeme Austro - Ugarske Monarhije, nismo uspjeli pronaći nikakve podatke osim napomene da je u to vrijeme na području cijele carevine bilo možda nekoliko stotina automobila, dok su za period talijanske vlasti podaci djelomično sačuvani i dostupni, pojašnjavaju Nikolić i Nežić.

Sredinom 1924. godine u Buzetu su registrirana dva vozila, oba marke Itala - autobus vlasnika Marca Ghersetticha i autovettura koja je pripadala Giovanniju Fermegli, tadašnjem buzetskom ljekarniku

Dodaju kako su prva dva vozila u Buzetu, barem prema podacima kojima raspolažu, bila marke Itala i to kako je navedeno u izvorima, autobus vlasnika Marca Ghersetticha i autovettura koja je pripadala Giovanniju Fermegli, tadašnjem buzetskom ljekarniku.

- Oba su registrirana sredinom 1924. godine i imali su registarske oznake 70-63 i 70-83 (70 je tada bila oznaka za Pulu). Nažalost, nismo uspjeli utvrditi o kojim točno modelima vozila se tu radi, dodaju Nikolić i Nežić.

Od 1927. do 1943. godine u Buzetu je registrirano najmanje petnaest automobila. Kako podaci nisu potpuni, sigurno se radi i o nešto većem broju vozila. Uglavnom su to bili automobili marke Fiat (modeli 501, 503, 508, 509 HP 25, Wien). Marco Ghersettich u to je vrijeme posjedovao automobil marke S. P. A. (Società Piemontese Automobili), dok je obitelj Cerovac: Gemma, Gemona i Massimo, imala dva Fiata 503 i Ansaldo. Gemma je bila supruga poznatog buzetskog taksista Mireta Cerovca koji je zbog bankrota bio prisiljen svoj obrt prepisati na ženu.

Sredinom 1924. godine u Buzetu su registrirana dva vozila, oba marke Itala - autobus vlasnika Marca Ghersetticha i autovettura koja je pripadala Giovanniju Fermegli, tadašnjem buzetskom ljekarniku

Odvjetnik De Vergottini i liječnik Chucchiara vozili su Bianchi, dok je Antonio Flego posjedovao OM. Kao vlasnici automobila navedeni su još Domenico Sirotich, Vladimiro Senciari, Tullio Ritossa, Italo Dr. Cesare, Luigi Vivoda i Luigi Scala. Luigi Vivoda, popularni Lojzić iz Franečići također je ostao zapamćen kao buzetski taksist.

U isto vrijeme su u Roču evidentirana dva automobila: Giuseppe Pauletich Fiat HP 25 registrirao je 1928. godine, a Lanciu 1933. godine. U Lanišću su od 1928. do 1933. godine kao vlasnici automobila evidentirani Antonio Meiach, Giovanni Sperco, vjerojatno se radi o prezimenu Šverko, Liberato Scala i Emilio Romagnoli, a vozili su automobile Praga, Fiat Wien i dva Fiata 509, zaključuje ovaj autorski dvojac.

Sredinom 1924. godine u Buzetu su registrirana dva vozila, oba marke Itala - autobus vlasnika Marca Ghersetticha i autovettura koja je pripadala Giovanniju Fermegli, tadašnjem buzetskom ljekarniku

Kao nadopunu ovom auto vremeplovu "grada oktana" podsjetimo i da je ulicama buzetske starogradske jezgre 1913. godine, upravo u godini svoje proizvodnje, prošao nov novcat Rolls Royce Silver Ghost. Može se samo zamisliti kakvu je pomutnju u to vrijeme izazvao u gradiću na sjeveru Istre. Njegov prvi vlasnik James Radley uključio se u Alpsko auto natjecanje u kojem je sudjelovao još i službeni Rolls Royce tim s tri vozila i odvozio 2.600 kilometara dugu rutu od Beča preko Salzburga, Innsbrucka, Trsta, Buzeta, Matulja, Klagenfurta te ponovo do Beča. Taj isti Rolls Royce 1988. godine kupio je John Kennedy s Novog Zelanda. Pet godina rekonstruirao ga je do najsitnijeg detalja. Za njegovu stotu obljetnicu, 2013. godine, krenuo je autom iz Beča i napravio cijelu rutu od 2.600 kilometara kojom se 1913. godine odvijao rally, a na svom putu prošao je, naravno, i kroz Buzet.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter