Snimila Gordana Čalić Šverko
U okruženju ih nije mogao naći pa je sve donedavno, zbog povećanog opsega posla, Cimos tražio i zapošljavao radnike preko agencija za privremeno zapošljavanje, i to iz Bosne i Hercegovine, Srbije, Makedonije, Bugarske, Ukrajine, Kazahstana i Uzbekistana. No, trenutno mu više nisu potrebni.
- Cimos, kao i kompletna auto industrija ima silne probleme, a njen oporavak ne očekuje se prije druge polovice iduće godine što dovodi do toga da će se i Grad Buzet morati s time suočiti i znati nositi, kaže gradonačelnik Buzeta Damir Kajin, koji je potvrdio neslužbene informacije da hrvatski dio Cimosa zbog globalnog poremećaja nije obnovio ugovore s oko 150 agencijskih radnika, od kojih ih je ostalo možda petnaestak.
Na dvije lokacije u Buzetu i Roču, Cimos sada ukupno zapošljava 641 radnika. Režijskom osoblju, temeljem razgovora sa sindikatima, smanjit će se plaće za 20, 15 i 10 posto, a proizvodnim radnicima za 5 posto. Što će to konkretno značiti za sam Grad Buzet vidjet će se nakon isplate plaća, ali procjene su da će to biti barem 30.000 kuna mjesečno u gradskom proračunu manje, što bi na godišnjoj razini moglo donijeti proračunski minus od oko 400.000 kuna.
Cimosov problem, Kajin povezuje s nelikvidnosti izazvanom korona krizom jer lani je planirao izvesti 47 milijuna eura, ali je izvezao 13 milijuna eura manje. Ove godine, situacija se u drugom polugodištu dodatno komplicira time što u buzetskom dijelu Cimosa narudžbe padaju za 40 posto, a u ročkom i 50 posto. Normalno da to može biti udar i na komunalne tvrtke Grada Buzeta, na gradski proračun kroz komunalnu naknadu, kao i na dobavljače.
Kroz Covid mjere očuvanja radnih mjesta Cimos je dobio oko 1,5 milijuna eura državnih potpora, a hrvatska Vlada upravo s HBOR-om rješava kredit od 3,5 milijuna eura. Dogovoren je tijekom srpanjskog posjeta premijera Andreja Plenkovića Buzetu i Cimosovoj ljevaonici Roč, a trebao bi se realizirati unutar desetak dana jer je, kaže Kajin, u Ministarstvu financija i HBOR-u sve manje-više pripremljeno.
- Cimos će na taj način doći do dijela sredstava da poboljša likvidnost, da podmiri obveze prema gradu, komunalnim poduzećima i dijelu dobavljača i da nabavi neke nužno potrebne strojeve kako bi dodatno povećao proizvodnju. Njime će si doduše samo u jednom malom dijelu popraviti likvidnost jer mislio je da će mu to biti dostatno do kraja godine, no počele su padati narudžbe i sada je u situaciji s kojom se je teško nositi, kaže Kajin.
Predstoji ozbiljna recesija, ističe Kajin i dodaje da će ovoga puta krenuti, ne iz Amerike, nego iz Kine ili tih daleko istočnih tržišta, ali će dobrano pogoditi i hrvatske prostore.
- Ako danas, što se nije dogodilo zadnjih možda pedeset godina u Europi, na auto morate čekati šest do osam mjeseci i nitko vam ne garantira da ćete ga i tada dobiti, onda je auto industrija u velikim problemima, ali bez Cimosovih komponenti ne mogu se isporučivati ni Audi ni BMW. Uza sve strahove koje iskazujem, želim vjerovati u daljnju budućnost auto industrije na području Grada Buzeta. Normalno da ćemo pratiti razvoj situacije i činiti sve što je u našoj moći ne samo za Cimos nego za svaki poslovni subjekt. Tražim i potporu Gradskog vijeća, da budemo brzi i donosimo odluke pa ako je potrebno i na dnevnoj razini. Ne samo za Cimos, nego gdje god se pojavi interes za otvaranje jednog radnog mjesta, a kamoli hale ili nečeg sličnog, izjavio je buzetski gradonačelnik.
Gradsko vijeće nedavno je podržalo inicijativu hrvatskog dijela Cimosa, tvrtke P. P. C. Buzet, da Grad Buzet u svojim planskim dokumentima na lokaciji Cimosova pogona Buzet u naselju Most, omogući privremeno skladištenje otpada, suhe aluminijske strugotine radi oporabe i vraćanja u proizvodni proces taljenja. Važećim prostornim planom uređenja omogućeno je skladištenje i oporaba samo vlastitog otpada koji nastaje na toj lokaciji, odnosno u Gradu Buzetu, dok se u ovom slučaju radi o strugotinama i opiljcima obojenih metala uvezenih s lokacije druge tvornice istog vlasnika, u Kikindi. Cimos je na to prinuđen radi racionalizacije troškova u proizvodnom procesu, a zbog izrazitog porasta cijena ulazne sirovine.
Racionalizacija je primjetna na svakom koraku, tako je prema informacijama slovenskih medija, Grupacija Cimos nedavno prodala svoju poslovnu zgradu u ulici Marežganskega upora u Kopru, a novi je vlasnik postala tvrtka Avto Krka Ljubljana.
Cimos je ove godine prodao i proizvodne hale u Kopru, i to tvrtki AK Automotive, gdje proizvode komponente za automobilsku industriju, a sada je našao i kupca za tamošnju poslovnu zgradu. Prodaja poslovne zgrade, u kojoj Cimos ostaje u djelomičnom najmu, dio je programa razduživanja tvrtke, potvrdili su iz Cimosa za Primorske novice.