(Press)
Kada sam se prije više od 25 godina pridružio BAT-u, ideja o društvu bez dima činila se nedostižnom. A ipak, evo nas danas - sa stopom pušenja od samo 5,3 %, Švedska je na pragu postizanja nečeg izvanrednog. Na pragu je toga da postane prva smoke free zemlja na svijetu. Postotak od 5,3 % odraslih pušača ispod je četvrtine prosjeka Europske unije. To je veliki uspjeh za javno zdravlje - i snažna potvrda strategije koju su mnogi nekada odbacivali: smanjenje štete od duhana (Tobacco Harm Reduction - THR).
Prije samo godinu dana pokrenuli smo Omni™, našu platformu za suradnju i dijalog o smanjenju štete od duhana (THR). Platforma okuplja znanstvenike, regulatore, donositelje odluka i stručnjake za javno zdravlje koji istražuju kako inovacije, regulacija i samostalan izbor potrošača mogu ubrzati napredak prema svijetu bez dima - ne samo u Švedskoj, već i globalno.
Unatoč desetljećima javnozdravstvenih kampanja, oko milijardu ljudi i dalje puši, a percepcija o smanjenju štete od duhana još uvijek zaostaje za znanstvenim dokazima.
U BAT-u smo jasni: prestanak pušenja tradicionalnih cigareta je najbolja stvar koju pušač može učiniti. No za one koji to ne mogu ili ne žele učiniti, već nastavljaju pušiti, vjerujemo u znanstveno potvrđene alternative s manjim rizikom*. To je bit smanjenja štete od duhana, a Švedska je dokaz da to djeluje.
Imaju li velike duhanske kompanije odgovor?
Ideja da bi duhanska industrija (Big Tobacco) mogla pridonijeti javnom zdravstvu godinama se smatrala nevjerojatnom. I to je razumljivo. Ali što ako problem pušenja, koji mnogi smatraju jednim od najvećih zdravstvenih izazova na svijetu, zahtijeva rješenja iz neočekivanih izvora? Što ako velike duhanske kompanije zapravo mogu pomoći državama da postignu društvo bez dima? Uspjeh Švedske nije se dogodio slučajno. Proizlazi iz tri ključna čimbenika: informiranosti, dostupnosti i napredne regulacije. Švedski potrošači informirani su o alternativama. Proizvodi poput snusa** i nikotinskih vrećica široko su dostupni.
Prema podacima Instituta za zdravstvene metrike i evaluaciju u SAD-u, u Švedskoj je situacija sljedeća:
To nisu samo statistike, one predstavljaju zdravije društvo. I postavljaju važno pitanje: što ako put prema svijetu bez dima ne leži u zabrani, nego u pragmatičnim, znanstveno reguliranim alternativama?
Transformacija BAT-a u Švedskoj
Prije 25 godina, BAT je bio tradicionalna duhanska kompanija. Cigarete nisu bile samo glavni proizvod, one su bile naš jedini proizvod. Danas smo multicategory tvrtka - što znači da uz cigarete imamo sve vrste bezdimnih proizvoda: e-cigarete, grijane duhanske proizvode i nikotinske vrećice. U Švedskoj više od 80% našeg prihoda dolazi upravo od bezdimnih proizvoda. Uložili smo više od 50 milijuna britanskih funti u našu tvornicu u Malmöu, utrostručili broj zaposlenih i povećali proizvodnju nikotinskih vrećica za 700%. Naš vodeći brend Velo, “rođen” u Švedskoj, sada je broj 1 oralni nikotinski brend u zemlji.
Ta transformacija nije se dogodila preko noći. Bila je potrebna investicija, inovacija i spremnost da preispitamo vlastitu prošlost. No bila je potrebna i vjera, vjera da možemo biti dio rješenja. Danas je ta vjera pretočena u naš globalni cilj: da više od 50 % naših prihoda do 2035. dolazi od bezdimnih proizvoda.
Omni™ - korak prema svijetu bez dima
Omni™ je dio te misije. To je naša platforma za razmjenu znanstvenih spoznaja i činjenica, poticanjedijaloga i izgradnju suradnje koja može ubrzati prijelaz prema svijetu bez dima. Jer ako zaista želimo smanjiti bolesti povezane s pušenjem, moramo ozbiljno shvatiti alate koji nam u tome mogu pomoći. Već vidimo pomake - u zemljama gdje je Omni™ pokrenut, percepcija o nikotinskim vrećicama znatno se promijenila na bolje: među zdravstvenim stručnjacima poboljšanje je do 26%, a među donositeljima politika do 45%. Na globalnoj razini, svijest o konceptu smanjenja štete od duhana (THR) porasla je na 42% u 2025. godini.
Ipak, mnogi još uvijek žele da se proizvodi bez dima reguliraju jednako strogo kao i cigarete. Razumijevanje nikotina se mijenja, čak i među liječnicima, ali mnogi i dalje nisu skloni preporučiti alternative. To stvara jaz između znanosti, politike i javnog razumijevanja koji treba premostiti.
Skepticizam prema konceptu smanjenja štete od duhana je razumljiv, ali dokaza je sve više. Novi Zeland i Ujedinjeno Kraljevstvo već podržavaju prijelaz pušača na proizvode poput e-cigareta, koje su manje štetne od pušenja*. Možda je vrijeme da se zapitamo: što ako najbolji način da se prekine s pušenjem nije gašenje nikotina, nego njegovo preoblikovanje? Što ako upravo kompanije koje prodaju cigarete mogu pomoći da one postanu stvar prošlosti?
Ulog je velik. S milijardu pušača tradicionalnih cigareta širom svijeta, mogućnost za poboljšanje javnog zdravlja je golema. No, za to je potrebna hrabrost, otvorenost i spremnost da se preispitaju stare pretpostavke. Švedska je pokazala što je moguće kada se prihvati smanjenje štete od duhana. Kao odgovor na to, BAT je pokazao kako se jedna kompanija može transformirati . I sada, svijet ima izbor. Što ako je “Big Tobacco” u pravu kada govori o ulozi koju proizvodi bez dima mogu imati u ukidanju pušenja? To je pitanje vrijedno postavljanja. I možda odgovor na njega može promijeniti svijet.
*Tvrdnja o smanjenoj štetnosti proizvoda nove kategorije se temelji na težini znanstvenih dokaza i pretpostavke potpunog prestanka pušenja cigareta. Ovi proizvodi nisu bez rizika i izazivaju ovisnost.
**Snus je duhan za oralnu upotrebu (koji se tradicionalno koristi u Švedskoj), dok nikotinske vrećice ne sadrže duhan i spadaju u nikotinske proizvode s potencijalno smanjenom štetom u odnosu na tradicionalne cigarete.