HOMMAGE

Programi posvećeni pulskom razdoblju čuvenog skladatelja: UPRAVO JE U PULI FRANZ LEHAR ODLUČIO DA ĆE SE POSVETITI SAMO SKLADANJU

Nakon nekoliko godina provedenih u Barmenu/Eberfeldu u Njemačkoj i Lučenecu u Slovačkoj, od ožujka 1894. do listopada 1896. službovao je u Puli, gdje je vodio orkestar Austro-Ugarske ratne mornarice (Mornarički orkestar), dirigirao koncertima u Politeami Ciscutti te razvijao skladateljsku karijeru

| Autor: Vanesa BEGIĆ
Program, Lehar INK

Program, Lehar INK


Dva su programa u posljednjih nekoliko dana bila posvećena Franzu Leharu, skladatelju koji je živio i djelovao i u Puli.

U ponedjeljak je dr. Marijana Kokanović Marković, izvanredna profesorica na Katedri za muzikologiju i etnomuzikologiju Akademije umetnosti Univerziteta u Novom Sadu, održala u Istarskom narodnom kazalištu predavanje "Lehar u Puli 1894 - 1896", a prije toga održana je projekcija filma o životu toga skladatelja u ovome gradu, sve uz prigodnu izložbu.

U subotu je, također u Istarskom narodnom kazalištu - Gradskom kazalištu Pula, održan i prigodni koncert, tijekom kojeg su izvedene njegove skladbe "Le belle Polesane, op.24, valzer" (aranžman Branko Okmaca), "Weidmannsliebe" (Karst-Lieder), op. 26, ciklus solo pjesama, "Andante iz Sonatine all'antiqua, op. 27" te "Il Guado", simfonijska poema za glasovir i orkestar (aranžman Branko Okmaca).

Izvođači su bili Puhački orkestar grada Pule, pod vodstvom Branka Okmace, mezzosopranistica Sofija Cingula, sopranistica Marija Kuhar Šoša, pijanist Sandro Vešligaj i pijanistica Elda Krajcar Percan.

Kako je rekla predavačica u ponedjeljak tijekom predstavljanje lika i djela ovoga skladatelja "Franz Lehar, danas poznat prije svega kao skladatelj uspjelih opereta, svoju je karijeru započeo kao vojni kapelnik. Nakon nekoliko godina provedenih u Barmenu/Eberfeldu u Njemačkoj i Lučenecu u Slovačkoj, od ožujka 1894. do listopada 1896. službovao je u Puli, gdje je vodio orkestar Austro-Ugarske ratne mornarice (Mornarički orkestar), dirigirao koncertima u Politeami Ciscutti te razvijao skladateljsku karijeru".

Marijana Kokanović Marković govorila je i o tome kako je kao kapelnik Mornaričkog orkestra, ravnao orkestrom u različitim prigodama, na koncertima, ceremonijalnim programima i balovima. Mornarička gradska kapela (Stadtkapelle) gotovo je svake nedjelje održavala koncerte na Rivi te u ljetnim mjesecima muzicirala u vrtu ili salonu hotela "Alla città di Pola" ("Hotel Stadt Pola").

Nazočni su mogli saznati da se Lehar u Puli posvetio pisanju djela svojstvenih opusu vojnih glazbenika. Među koračnicama i valcerima iz pulskog perioda posebno mjesto svakako pripada i danas poznatom i često izvođenom valceru "Klänge aus Pola" (Le belle Polesane, Adria Walzer), op. 24.

Pula je značajna u životu ovoga skladatelja i zbog činjenica da je upravo ovdje kod njega sazrela odluka da napusti vojnu službu te da se posveti isključivo skladanju.

U Puli je napisao dvadesetak djela, danas potpuno nepoznatih pulskoj publici. U suradnji i uz poticaj pulskih prijatelja, kompozitora Antonija Smareglije te pjesnika i kapetana Felixa Falzarija (Falzari je na njemački jezik preveo je Illicin libreto opere Antonija Smareglie "Nozze istriane") posegnuo i za složenijim žanrovima (ciklus solo pjesama, simfonijska pjesma, opera), iskoračivši tako iz skladateljskih "okvira" tipičnih za onodobne vojne kapelnike.

Moglo se saznati da je njegova simfonijska poema "Il Guado" nastala tijekom prve godine boravka u Puli, a riječ je o djelu za glasovir i orkestar, prema inspiraciji istoimene pjesme talijanskog pjesnika Olinda Guerrinija.

U Puli je, valja istaknuti nastao i prvi njegov ciklus pjesama Weidmannsliebe, danas poznatiji pod nazivom "Karst-Lieder" ("Pjesme krša") op. 26 na Falzarijeve stihove, sve to nadahnut istarskim krajolicima. Prije odlaska u Pulu dovršio je i svoju operu "Kukuschka" (Kukavica).

U kratkom dokumentarnom filmu gdje je poznati pulski glumac Valter Roša utjelovio Lehara, publika je mogla vidjeti manje poznate i nepoznate detalje iz pulskog perioda umjetnikova života i rekonstrukciju njegovog kapelničkog angažmana. U foajeu INK je postavljena prigodna izložba o Lehárovom životu u Puli.

Predavačica, dr. Marijana Kokanović Marković, izvanredna profesorica na Katedri za muzikologiju i etnomuzikologiju Akademije umetnosti Univerziteta u Novom Sadu. Objavila je brojne studije, kao i monografiju "Društvena uloga salonske muzike u životu i sistemu vrednosti srpskog građanstva u XIX veku" (Beograd 2014), a u koautorstvu sa dr Ladom Duraković knjigu "Franz Lehár kapelnik carske i kraljevske mornarice u Puli (1894−1896)" (Pula 2020).

Programi su dio institucijskog projekta Muzičke akademije Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli a proizašli su iz istraživanja muzikologinja dr. sc. Lade Duraković (Muzička akademija u Puli) i dr.sc. Marijane Kokanović Marković (Akademija umetnosti u Novom Sadu).

Koncert je realiziran u suradnji s INK-om, a izložba u suradnji s Povijesnim i pomorskim muzejom Istre (kustosica Katarina Marić). Programe podupire Austrijski kulturni forum Zagreb. Nazočne je pozdravila prigodnim riječima muzikologinja Lada Duraković.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama