(M. MIJOŠEK)
Dan prije kraja ove godine na adresu Gradskog vijeća Pule stiglo je izvješće u kojem su predstavljene potrebne tehničko-tehnološke mjere i aktivnosti koje je nužno poduzeti kako bi se u budućnosti spriječilo širenje neugodnih mirisa s prostora Županijskog centra za zbrinjavanje otpada Kaštijun, o čemu se u godini koja je na izmaku nebrojeno puta govorilo i pisalo.
Naime, odlagalište otpada Kaštijun i nevolje koje su zbog smrada koji se s njega širio imali mještani obližnjih naselja tijekom ljetne sezone jedna je od ekoloških tema koje su u negativnom smislu definitivno obilježile 2019. godinu. Puno je toga u godini koja je na izmaku sa svih razina izrečeno i napisano o Kaštijunu, te se on kao tema neizostavno nametnuo i kao nešto o čemu su u svojim predblagdanskim obraćanjima građanima morali progovoriti i vodeći ljudi Istarske županije i grada Pule, Fabrizio Radin i Boris Miletić. Obojica su uz obećanje da se situacija iz prošlog ljeta više neće ponavljati, obećali i ulaganje maksimalnih napora da taj sustav zbrinjavanja otpada bude doveden u red i profunkcionira na način kako je to i bilo zamišljeno.
Župan Radin rekao je tako da je rješavanje problema na Kaštijunu jedan od prioriteta te da za optimizaciju postrojenja treba osigurati oko 2 milijuna eura.
"Pitate me hoće li na Kaštijunu smrdjeti idućeg ljeta? Što da vam kažem. Kažem, možda. Nemam čaroban štapić, ali uvjeren sam da će smrdjeti manje", najavljujući skoru izradu i prezentaciju konkretnog hodograma aktivnosti vezanog uz rješavanje problema na Kaštijunu kazao je nedavno Radin.
I pulski gradonačelnik Boris Miletić vjeruje da će uz poboljšanje cijelog sustava Kaštijun "u 2020. godini puno bolje funkcionirati nego ove godine".
O Kaštijunu se tijekom ljeta raspravljalo i u gradskom parlamentu, te su pulski vijećnici svojim odlukama iz rujna obavezali tvrtku Kaštijun da im dostavi izvješće s potrebnim tehničko-tehnološkim mjerama i planiranim, odnosno poduzetim aktivnostima s ciljem sanacije i sprječavanja pojave neugodnih mirisa.
Izvješće je ovih dana dovršeno i dostavljeno Gradskom vijeću. U njemu, među ostalim, stoji kako su nakon utvrđivanja potencijalnih razloga za pojavu neugodnih mirisa, određena tri osnovna smjera za grupiranje aktivnosti koje se poduzimaju ili se planiraju poduzeti. Jedna od tih aktivnosti je koordinacija u suradnji s Istarskom županijom, ostalim jedinicama lokalne samouprave i s isporučiteljima javne usluge skupljanja miješanog komunalnog i biorazgradivog otpada na području Istarske županije u cilju smanjenja udjela biorazgradivog komunalnog otpada s naglaskom na biorazgradivi otpad iz restorana i ugostiteljskih objekata. Potom, u izvješću je navedeno kako je planirana rekonstrukcija na postrojenju za mehaničko biološku obradu otpada u cilju povećanja kapaciteta obrade otpada u jeku turističke sezone, kao i kapaciteta obrade i filtriranja zraka iz procesa biološke obrade, a navode se i konkretna poboljšanja u procesu rada na bioreaktorskom odlagalištu.
No, krenimo redom. Kako stoji u Izvješću, u cilju poboljšavanja funkcioniranja integriranog sustava gospodarenja otpadom na području Istarske županije, s naglaskom na odvojeno prikupljanje i selektiranje komunalnog otpada, nedostatke je potrebno na koordinirani način adresirati i riješiti. Naime, Istarska županija, kao tijelo koje je u suradnji s jedinicama lokalne samouprave dužno na svom području osigurati uvjete i provedbu propisanih mjera gospodarenja otpadom, te kao suosnivač trgovačkog društva Kaštijun, uvidjelo je potrebu formiranja radne grupe za koordinaciju rada Županijskog centra za gospodarenje otpadom. Zadatak te radne grupe bit će utvrđivanje, predlaganje i koordiniranje poduzimanja potrebnih aktivnosti koje će imati za cilj sprječavanje snažnog pritiska na Kaštijun u turističkoj sezoni.
Glavni razlozi tog pritiska su prekomjerne dnevne količine i neprikladni sadržaji otpada koji se obrađuje što u konačnici rezultira neugodnim mirisima, odnosno smradom koji se širi s odlagališta. Stoga će rad grupe biti fokusiran na sprječavanje tog izvanrednog pritiska, ali isključivo kroz utjecaj na količinu i sastav miješanog komunalnog otpada koji će ulaziti u postrojenje za mehaničko biološku obradu. Osnivanje i početak rada radne grupe planiran je za početak 2020. godine.
Kroz nekoliko održanih sastanaka svih sudionika na projektu, stoji dalje u Izvješću, utvrđeni su način rada i prioriteti u dovršetku odnosno optimizaciji rada Kaštijuna. Kao prioritet je utvrđeno da zbog neočekivano velikog rasta turizma u odnosu na projektna očekivanja i povećanih količina, osobito biorazgradivog otpada, treba pristupiti dodatnim ulaganjima na optimizaciji rada Centra. Predstavnici Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i nadzora nad gradnjom Centra usuglasili su načelno tehničko rješenje za koje je od izvođača zatražena izrada detaljne tehničke i financijske ponude. To rješenje obuhvaća nekoliko zahvata. Prije svega to je ugradnja sustava zračnih zavjesa na ulaznim vratima MBO hale uz prihvatnu jamu čime bi se spriječio izlazak neugodnih mirisa iz jame kad se prihvatna vrata otvore za iskrcaj otpada. Tu je zatim i izgradnja dva dodatna boksa za bio sušenje pojedinačnog kapaciteta od 170 tona i s modificiranim sustavom prozračivanja koji neće zahtijevati pretjerano invazivne građevinske radove unutar MBO hale. Jedna od mjera je i nadogradnja postojećih biofiltera s kapaciteta od 120 tisuća na 140 tisuća kubnih metara na sat.