NAJNOVIJE


INTERVJU: DAVOR TREMAC, DIREKTOR UBERA ZA HRVATSKU

UBER OD OVOG LJETA I U ISTRI: Dostupni smo gdje god korisnici traže brzu i efikasnu uslugu prijevoza

Davor Tremac

Osim Pule, Poreča, Rovinja i Umaga, građani Istre i turisti mogu već sada koristiti Uber diljem cijelog istarskog poluotoka. Volimo reći da mi ne biramo gradove, nego gradovi biraju nas. U spomenuta četiri grada je prije lansiranja bio vidljiv veliki interes, ali se potražnja vrlo brzo proširila diljem cijelog Poluotoka, kaže Davor Tremac

Čelni čovjek Ubera za Hrvatsku Davor Tremac za naš list govori o iskustvima Ubera u Hrvatskoj i Istri, gdje odnedavno posluje. Od direktora Ubera doznajemo tko i kako može biti Uber vozač, kakva su pravila, s kojim se problemima sve susreću.

- Od ovog ljeta Uber je prisutan u Istri, najturističkijoj regiji. Koliko je Uber važan za turizam?

- Nakon sedam gradova u Hrvatskoj, Uber je od ovog ljeta dostupan i u Istri koja je iznimno važna turistička regija. U Hrvatskoj smo prisutni gotovo tri godine i svi podaci potvrđuju da značajno doprinosimo hrvatskom turizmu. Prošlog ljeta usluge Ubera na dalmatinskoj obali koristilo je gotovo 115 tisuća stranih turista iz više od 120 zemalja, a ove godine očekujemo da će te brojke biti još veće. Njih čak 91 posto postojeći su korisnici Ubera u svojim zemljama, što je potvrda da strani turisti očekuju Uber kao dio turističke ponude u Hrvatskoj. No, kad govorimo o turistima, mislimo da smo tu tek zagrebli po površini. Imamo malo više od četiri milijuna stanovnika i ove se godine očekuje oko 20 milijuna turista u Hrvatskoj. Veliki dio njih dolazi bez auta tako da potreba za prijevozom svaki dan raste što je velika prilika za naše partnere-vozače i sve ostale taksiste.

- U svoju mrežu uključili ste četiri istarska grada. Kako su oni odabrani i namjeravate li se u budućnosti širiti i na ostatak Poluotoka?

- Osim Pule, Poreča, Rovinja i Umaga, građani Istre i turisti mogu već sada koristiti Uber diljem cijelog istarskog poluotoka. Prema novom Zakonu gradovi ne mogu ograničavati pružanje usluga na svojim područjima, stoga vozači pružaju usluge gdje god za njih postoji interes. Naravno oni za to moraju ishoditi potrebne licence i dozvole, za što imaju šest mjeseci od stupanja Pravilnika na snagu. To je demokratski način koji omogućava Uberu da bude dostupan gdje god nas traže korisnici. Upravo zato volimo reći da mi ne biramo gradove, nego gradovi biraju nas. U spomenuta četiri grada je prije lansiranja bio vidljiv veliki interes, ali se potražnja vrlo brzo proširila diljem cijele Istre, tako da smo zapravo dostupni gdje god korisnici traže brzu i efikasnu uslugu prijevoza.

- Možda malo banalno pitanje, ali s obzirom da na našim prostorima niste bili prisutni, vjerujem da mnoge zanima ona najosnovnija informacija što je to Uber i kako postati njegov korisnik?

- Uber je višenamjenska platforma čiji je osnovni cilj olakšati ljudima kretanje bez obzira na lokaciju. Uber korisnicima omogućuje da učinkovito pronađu i lociraju najbližeg partnera-vozača i uživaju u sigurnom i lakom postupku narudžbe vozila putem aplikacije. Aplikacija se može besplatno skinuti preko online trgovina App Store ili Google Play, nakon toga se potrebno registrirati i aplikaciju je moguće odmah koristiti. Kada se pokrene, aplikacija geografski lokalizira korisnika i pomaže mu pronaći najbolji i najprikladniji dolazak do odredišta. Korisnik nam je uvijek u fokusu, što dokazuje i nedavna usluga koju smo pokrenuli u suradnji s gradom Nicom na francuskoj Azurnoj obali. Riječ je o novoj usluzi kojom pomažemo korisnicima javnog prijevoza da stignu sigurno svojim domovima tijekom noći kad javni prijevoz više nije dostupan. U Hrvatskoj surađujemo s gotovo četiri tisuće taksista, samostalnim poduzetnicima koji rade u svojim tvrtkama i obrtima.

- Kako funkcionira Uber aplikacija?

- Aplikacija je ista u cijelom svijetu, vrlo je intuitivna i jednostavna za korištenje. Korisnici preko aplikacije samo jednim klikom mogu doći do najbližeg partnera-vozača koji ih može odvesti na traženu lokaciju.

Prilikom pozivanja vozača, korisnik u stvarnom vremenu prati automobil koji stiže po njega, dobiva vozačevu fotografiju, njegovo ime i prezime te registarske oznake automobila. Korisnici imaju i pristup kartama s GPS-om pa vozači odmah vide gdje se nalazi osoba koja je naručila uslugu prijevoza. Isto tako, putnici mogu podijeliti sa svojim prijateljima i bližnjima svoju lokaciju kako bi mogli pratiti njihovo putovanje i uvjerili se da su sigurno stigli na odredište. Na kraju svih Uberovih vožnji i korisnik i partner-vozač ocjenjuju jedni druge kako bi se osigurala kontrola kvalitete. Ako bilo koji korisnik zatreba pomoć, u svakom se trenutku može javiti našoj korisničkoj podršci koja je svima na raspolaganju cijelo vrijeme.

- Za sada je u istarskim gradovima moguće koristiti uslugu UberX. O kakvoj se vrsti usluge radi? Koje još usluge Uber nudi u Hrvatskoj i namjeravate li se i s njima širiti u Istru?

- Trenutno smo usredotočeni na to da UberX učinimo što učinkovitijim u Istri, a radi se o osnovnoj usluzi koja nudi prijevoz automobilima. Korisnici traže i trebaju i ostale usluge prijevoza pa uvijek razmišljamo korak dalje o svim mogućnostima kretanja po gradu. Tako smo u nekim gradovima uveli usluge kao što su UberBOAT (opcija prijevoza gliserima) ili UberVAN (opcija prijevoza kombijem). Isto tako, prošle smo godine tijekom Weekend Media Festivala u Rovinju korisnicima ponudili UbeRIŠKU koja je omogućila opciju prijevoza rikšama i naišli smo na odlične povratne informacije.

- Kakve su cijene prijevoza, kako se one formiraju i kako se obavlja plaćanje?

- U Istri je cijena starta 6 kuna, cijena po kilometru vožnje 5 kuna, po minuti 1,5 kuna, a minimalna 13 kuna. Na konkretnom primjeru to znači da će korisnik u vrijeme uobičajenog prometa vožnju od autobusne stanice do Arene u Puli platiti od 16 do 20 kuna. Korisnici će ovaj iznos vidjeti prije potvrde zahtjeva, kako bi mogli odlučiti odgovara li im ili ne. Plaćanje je moguće karticama ili gotovinom.

- Kako se postaje vozač Ubera, koje uvjete za to treba ispuniti? Prema procjenama koje ste radili, kakav je potencijal tržišta Istre, odnosno koliko vozača partnera bi na ovom prostoru kroz suradnju s Uberom moglo pronaći izvor zarade?

- Svi partneri-vozači prolaze stroge provjere prije priključivanja na Uber platformu. To znači da moraju u potpunosti biti usklađeni s novim Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu. Vozač ne smije biti mlađi od 21 godine, automobil ne smije biti stariji od 7 godina, obrt ili tvrtka mora imati državnu licencu, kao i gradsku dozvolu te proći detaljnu provjeru svih podataka. Svaki vozač od 2. rujna morati će imati i položen ispit za taksi vozača. Član našeg tima osobno i vrlo temeljito provjerava baš svaki dokument.

- Tko su vozači Ubera, koliko prosječno vožnji dnevno odrade vozači uključeni u aplikaciju Ubera i koliki je njihov ukupni dnevni promet?

- Partneri-vozači su neovisni, samozaposleni poduzetnici s registriranim tvrtkama ili obrtima i njihova zarada ovisi o njima. Ovaj posao omogućuje im potpunu fleksibilnost da sami odluče koliko, kada i gdje rade. Nije svaki sat unutar tjedna jednak. Mi želimo da zarađuju bolje nego negdje drugdje, da imaju prosječnu plaću ili iznad prosječne plaće. Koliko će zaraditi, to ovisi o njima; kakav auto koriste, koliko je ispravan, koliko troši i tako dalje. Ali, ako je dobro posložena firma, od toga se može jako dobro živjeti. Neki mjeseci su puno jači, primjerice turistička sezona ili vrijeme Adventa, stoga je tad zarada veća. Zahvaljujući novom zakonu partneri vozači mogu se kretati cijelim područjem i povećati ponudu u vrijeme najveće potražnje u jeku sezone.

- Tko korisnicima jamči kvalitetu usluge, Uber ili firme partneri?

- Jedna od prednosti Ubera je da upravo korisnici sami mogu utjecati na kontrolu kvalitete. Na kraju svih Uberovih vožnji i korisnik i partner-vozač ocjenjuju jedni druge kako bi se osigurala kontrola kvalitete. Naši partneri vozači zato se jako trude zadovoljavati visoku razinu kvalitete, jer za baš svaku vožnju mogu dobiti ocjenu korisnika u rasponu od jedan do pet. Istovremeno, partneri vozači unaprijed znaju što mogu očekivati od korisnika, čak prije nego isti uđu u automobil. Ovo je odličan primjer kako tehnologija pomaže demokratizaciji pristupa i dijeljenja informacija.

- U Hrvatskoj je bilo velikih otpora liberalizaciji tržišta taxi usluga, no novim zakonom njima bi se trebalo stati na kraj. Kako ste ga vi u Uberu dočekali i što se njime promijenilo?

- Pozdravljamo novi Zakon o prijevozu u cestovnom prometu i mislimo da predstavlja važan iskorak prema poboljšanju mobilnosti u hrvatskim gradovima, a građanima i turistima pruža veći izbor, sigurniji i dostupniji prijevoz. Od kada je Zakon stupio na snagu i kada su pravilnici pušteni u javnu raspravu, mi smo otvorili tri centra za vozače u Zagrebu, Splitu i Dubrovniku u kojima su vozači i vlasnici tvrtki mogli uskladiti svoj rad s novim Zakonom.

Od stupanja na snagu novog Zakona većina naših partnera vozača uložila je značajne napore oko usklađivanja s novim odredbama kako bi nastavili pružati usluge u skladu sa zakonom. Uz to, velika većina partnera vozača izrazila je želju nastaviti voziti preko Ubera. Neki još prolaze tu proceduru usklađivanja i ubrzo ćemo ponovno imati oko 4.000 vozača kao i prije stupanja novog Zakona na snagu.

- Kako vi vidite budućnost razvoja tržišta usluge prijevoza, odnosno očekujete li da će s novim pravilima u budućnosti rasti i broj korisnika usluge prijevoza?

- Danas je u svijetu više od 1,2 milijarde automobila, a prosječan se automobil upotrebljava manje od 5 posto vremena. Prema analizi banke Morgan Stanely, od ukupno prijeđenih milja godišnje na globalnoj razini, danas ridesharing zauzima ispod 4 posto, a do 2030. godine ta će brojka premašiti 25 posto. To je i budućnost u koju vjerujemo u Uberu - manje posjedovanja vlastitih automobila, više ridesharinga i korištenja javnog prijevoza. Želimo budućnost u kojoj će svi imati jednak pristup pristupačnom prijevozu, budućnost u kojoj automobili neće stajati neiskorišteni cijeli dan na parkingu, budućnost u kojoj ćemo imati manje parkirnih mjesta, a više zelenih površina.

- Kako vidite budućnost Ubera u Hrvatskoj?

- Želimo nastaviti pružati najbolju uslugu prijevoza hrvatskim građanima i turistima, otvarati nova radna mjesta, prilagođavati se tržištu i, naravno, rasti. Napravili smo jako dobar posao jer je više od 4.000 ljudi preko Ubera našlo posao u Hrvatskoj. Nedavno smo i s Fakultetom prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu potpisali Memorandum o razumijevanju kojim smo potvrdili suradnju na razvoju pametnih gradova, pitanjima rastuće globalne potražnje za dijeljenim uslugama mobilnosti i njihove važnosti za gradove i šire društvene zajednice. Zajedno ćemo raditi na rješavanju prometnih gužvi i unapređenju načina kretanja kroz gradove, dijeljenju prijevoza i uspostavljanju pametnih gradova. Hrvatska je svakako tržište na kojem planiramo ostati. Osim prijevoza ljudi automobilima i gliserima, pripremamo i model dostave hrane, te usluge najma električnih bicikala.

Osuđujemo bilo kakav oblik nasilja

- Kako komentirate nedavne incidente u Puli i napade na vaše partnere vozače?

- Uber osuđuje bilo kakav oblik nasilja i smatramo da je ovakvo ponašanje nedopustivo. Činimo sve kako bi podržali naše partnere vozače te im stojimo na raspolaganju za svu potrebnu pomoć. Također, u kontaktu smo i surađujemo sa svim nadležnim institucijama kako bismo im pomogli u rješavanju ovog slučaja te kako bismo spriječili slične situacije u budućnosti. (Milan PAVLOVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter