Ilustracija (Arhiva)
Što se događa? Nažalost, nigdje nije propisano da svaka od tih dozvola za obavljanje taksi djelatnosti vrijedi samo za jedno vozilo, pa smo svjedoci da jedna osoba na svoje ime ima dozvolu za taksiranje Pulom, a za njega radi još deset ljudi sa svojim vozilima. Mnogi voze čak i bez te dozvole, jer, zašto bi inače nestali sa prometnica kada se pojavi inspekcija? Treće, svjesni smo da su mnogi ljudi ostali bez posla i da pokušavaju preživjeti barem taksiranjem ljeti, da li za Uber ili za Cammeo, kažu pulski taksisti
- Moramo reagirati jer su nam vozači Ubera nanijeli neizmjernu štetu prozivajući nas u medijima za nasilno ponašanje. Velika većina nas se taksiranjem u Puli bavi tijekom cijele godine i dugi niz godina, sve radimo po propisima i pravilima, a oni će za koji dan svi otići iz Pule svojim kućama i za sobom ostaviti loš glas o pulskim taksistima. Mnogo toga što su ispričali je samo "rekla - kazala" jer nemaju konkretnih dokaza za to, ali mi imamo dokaze da Uber uopće nije toliko jeftin kakvim se predstavlja javnosti, niti su njegovi vozači tako nevini kakvima se prikazuju, kažu pulski taksisti koji su nam se obratili isprovocirani razgovorom s vozačima Ubera, nedavno objavljenom u našem listu.
Naime, prije tjedan objavili smo razgovor s vozačima Ubera, koji su, iz straha od odmazde drugih taksista, željeli ostati anonimni. Jedna grupa njih požalila nam se da ih "stari" pulski taksisti šikaniraju, pa i fizički napadaju, te da od neprestanih prijavljivanja policiji nemaju ništa, jer ne mogu preko noći popraviti desetak automobila koji su u samo tjedan dana završili izvan funkcije zbog učestalih napada. Upravo je to najviše naljutilo taksiste, što ih se predstavlja kao nasilnike.
Uberovci mu razbili zube
- Nismo mi nikakvi nasilnici, ali mislim da i najmirnijem čovjeku pukne film kada ga netko neprestano provocira, a to su oni radili. Uostalom, upravo su neki Uberovi vozači napali jednog našeg mladog taksista iz čistog mira, razbili mu nekoliko prednjih zuba i nanijeli druge ozljede. Naravno da ne možemo garantirati za svakog taksista među nama da je sto posto ok, ima i među nama šljama, ali to je manjina koju svi izbjegavaju. Problem je što su nas tako ocrnili, a mi ostajemo raditi u našem gradu onda kada svi oni završe sa svojim sezonskim poslovima, kažu nam pulski taksisti iz udruge taksista Grada Pule.
Prema njihovom mišljenju, najveći problem zašto su i jedni i drugi lagano nervozni jest prevelika koncentracija taksista na malom području kao što je Pula. Njihov broj iz sezone u sezonu raste, a najgore je, kažu, uoči i tijekom najznačajnijih festivala u Puli i okolici, kada se iznenada na ulicama grada broj taksista čak utrostruči. To se dogodilo i ovo ljeto. Iako je Grad Pula izdao ravno stotinu dozvola za taksiranje na području Pule, koja ima samo 30 obilježenih mjesta za taksi vozila, njih je na cestama trenutno čak 300. Problem je, kažu, što je zakon toliko banaliziran, da se to ne može niti nazvati liberalizacijom tržišta, već pravim "legalnim radom na crno".
- Što se događa? Nažalost, nigdje nije propisano da svaka od tih dozvola za obavljanje taksi djelatnosti vrijedi samo za jedno vozilo, pa smo svjedoci da jedna osoba na svoje ime ima dozvolu za taksiranje Pulom, a za njega radi još deset ljudi sa svojim vozilima. Mnogi voze čak i bez te dozvole, jer, zašto bi inače nestali sa prometnica kada se pojavi inspekcija? Treće, svjesni smo da su mnogi ljudi ostali bez posla i da pokušavaju preživjeti barem taksiranjem ljeti, da li za Uber ili za Cammeo, nije bitno, ali nije isto kada turiste po Puli vozi netko tko poznaje grad, i netko tko je jučer došao ne znam odakle. Njima ni GPS ne pomaže, dosta lunjaju ulicama, vjerujte, i nije istina da pulski taksisti odlaze odraditi festivale u druge gradove, kao što navode Uberovci, do sada nikad nismo čuli za takvu praksu, barem ne od strane članova udruge, kažu naši sugovornici.
Mnoga su pitanja otvorili tijekom razgovora i ukazali nam dokazima na mnoge ne baš lijepe stvari. I dalje puni razumijevanja za nečiju borbu za golo preživljavanje, skrenuli su nam pažnju da neki od taksista koji dolaze raditi ovdje iz drugih dijelova Hrvatske u jeku turističke sezone, niti nemaju smještaj jer ga ne mogu naći ili im je neisplativ, pa spavaju u svojim autima skrivajući se po puteljcima i šumicama.
Zakon nije dobar
Osim toga, snalažljivi kakvi samo mi znamo biti, vozači Ubera dosjetili su se kako povisiti svoju inače ne baš zavidnu zaradu, s obzirom na davanja koja imaju mjesečno prema Uberu. Naime, Uber radi putem istoimene aplikacije koja cijene formira na temelju ponude i potražnje. Vješti vozači američke tvrtke koja se ovdje reklamira da vozi za "malo više nego niš", ili kako su nam sami rekli, za 60 do 70 kuna od Arene do Štinjana, dogovore se međusobno i u određeno vrijeme svi pogase aplikacije na mobitelima. Najčešće kada se i očekuje najveća gužva. Dok s druge strane korisnici klikaju po aplikaciji i traže hitno barem jedno slobodno vozilo, na njihove pozive nitko ne odgovara. Pametna aplikacija zaključuje da su svi Uberovi vozači trenutno nedostupni, a potražnja za njima raste, te aplikacija automatski povisuje cijenu i to za četiri do pet puta.
- Neka se snalaze, ali to uopće nije fer prema krajnjim korisnicima. Baš bi nam bilo dragi čuti, na primjer, kako bi bilo tko od njih pravdao cijenu prijevoza kombijem od Pule do Splita, za šest do osam osoba, za 14 tisuća kuna, a i takva ponuda se jedan dan bila pojavila. Mi imamo fiksne cijene koje su dogovorene i vidljive na plastificiranom cjeniku, isto kao što svaki pulski taksist ima taksimetar i fiskalnu blagajnu u automobilu. Osim toga, za njih radi aplikacija i nemaju razloga klijentima ostavljati svoje vizitke, a i to rade. Ne vozi se taksi samo sezonski, to je posao kao i svaki drugi. Ove godine su pulski taksisti morali platiti svaki po 2.000 kuna za mogućnost ulaska u takozvani ring u Štinjanu, unutar ograde kampa tijekom festivala, i zato su mnogi drugi taksisti bili kivni na nas, a ne obrnuto, napominju taksisti.
No, bez obzira na sve, pulski su taksisti jasno detektirali problem. Ukazuju nam da je usred ljeta samo u Dubrovniku oko tisuću vozača Ubera, uz druge taksiste, a tako je i po svim većim središtima na Jadranskoj obali. Ovo čemu smo svjedočili ljetos na području Pule, kažu, u Dalmaciji se događa veće neko vrijeme, a boje se da će biti i gore, jer se ljudi doslovno bore za koricu kruha. Zato, smatraju oni, netko treba jasno i glasno poručiti vladajućima "liberalizirali ste tržište i zakone, vidite da tako ne ide, i sad mijenjajte stvari prema uputama struke". A takve se, konkretne i pozitivne zakonske promjene, smatraju oni, mogu dogoditi samo ako svi gradonačelnici gradova na hrvatskoj obali pošalju svoje pritužbe županima koji će ih pak poslati u Sabor. I tako sve dok se nešto konačno ne promijeni. I prije nego zaista netko skonča na hrvatskim ulicama zbog taksi rata.
atf
Naravno da ne možemo garantirati za svakog taksista među nama da je sto posto ok, ima i među nama šljama, ali to je manjina koju svi izbjegavaju
pulski taksisti
atf
Nismo mi nikakvi nasilnici, ali mislim da i najmirnijem čovjeku pukne film kada ga netko neprestano provocira, a to su oni radili. Uostalom, upravo su neki Uberovi vozači napali jednog našeg mladog taksista iz čistog mira, razbili mu nekoliko prednjih zuba i nanijeli druge ozljede
pulski taksisti
atf
Uberovci pumpaju cijene putem aplikacije?
Uberovci se dogovore međusobno i u određeno vrijeme svi pogase aplikacije na mobitelima. Najčešće kada se i očekuje najveća gužva. Dok s druge strane korisnici klikaju po aplikaciji i traže hitno barem jedno slobodno vozilo, na njihove pozive nitko ne odgovara. Pametna aplikacija zaključuje da su svi Uberovi vozači trenutno nedostupni, a potražnja za njima raste, te aplikacija automatski povisuje cijenu i to za četiri do pet puta.