foto Sendi Smoljo
Proteklih su dana upaljeni reflektori na četiri dizalica od osam, kroz par dana osvijetlit će i još dvije. Projekt "Svjetleći divovi" realiziran je 2014. godine, a Puli je osigurao prepoznatljivu svjetlosnu atrakciju da bi 1. travnja ove godine rasvjeta bila ugašena zbog štednje uslijed epidemije koronavirusa * Račun za struju zanemariv je u odnosu na troškove održavanje
Od početka tjedna počeli su se paliti "Svjetleći divovi", Uljanikove dizalice na Otoku, čija je raskošna rasvjeta ugašena 1. travnja. Ispočetka je upaljena rasvjeta na jednoj, potom na tri dizalice, jučer je zasvijetlila i četvrta u prepoznatljivoj crvenoj boji. Na taj način su i dočekale najveći usisni jaružar na svijetu "Leiv Eiriksson" koji je u srijedu uplovio u pulsku luku i privezao se na Scoglio Olivi, tik do "Svjetlećih divova".
- Ovih dana radi se na tome da se stave u funkciju rasvjeta na još dvije, dakle šest od osam dizalica na Otoku. Nije sustav dugo radio, potrebno je na nekima nešto i popraviti, promijeniti, treba ga i programirati, rekla nam je Sanja Cinkopan Korotaj, direktorica Turističke zajednice Grada Pula, koja financijski pokriva troškove rasvjete i održavanja pulske svjetlosne atrakcije.
Kako smo pisali početkom mjeseca, rasvjeta na dizalicama, koju je kreirao i realizirao poznati pulski dizajner svjetla Dean Skira, ugašena je s početkom travnja zbog štednje, kao odgovor na očekivano lošije prikupljanje prihoda uslijed epidemije koronavirusa. Bilo je to i prvo gašenje moćnih reflektora, barem na ovako duže vrijeme, u posljednjih šest godina otkako su "Svjetleći divovi" inaugurirani i otkako u raznim bojama dočekuju goste Pule.
Kako nam je ranije Cinkopan Korotaj objasnila, otkako Uljanik ne radi troškovi održavanja sustava rasvjete bitno su narasli, s obzirom da dizalice stoje pa i mehanika zahtijeva više čišćenja i servisiranja. Prošle je godine TZ održavanje plaćao 10.000 kuna mjesečno, dok su se ove godine troškovi popeli na 17.000 kuna (oba iznosa još treba i uvećati za PDV). Račun za struju zanemariv je u odnosu na troškove održavanje.
Da bi uključivanje rasvjete na dizalicama bilo moguće, prethodno je trebalo dogovoriti uvjete s predstavnicima tvrtki Uljanik u stečaju i Uljanik Brodogradilište 1856, od kojih je jedna vlasnik dizalica, a druga koncesije i instalacija.
- Da, sve smo dogovorili s obje tvrtke i po dogovoru pripremamo i "palimo" dizalice, rekla je Cinkopan Korotaj. No, ne kao ranije osam, nego tek šest "divova".
Dizalice su u raznim bojama prvi put zasvijetlile u svibnju 2014. i od tada predstavljaju pulsku atrakciju. Projekt "Svjetleći divovi" Skira je besplatno ustupio pulskom TZ-u, u njegovoj realizaciji je, naravno, sudjelovalo i pulsko brodogradilište koje je u međuvremenu doživjelo krah, a Skirin projekt je sufinanciralo i Ministarstvo turizma.
Simbolički se može reći da se s povratkom brodova na Otok, vratilo i svjetlo na dizalicama. No, jaružalo nekadašnjeg najvažnijeg Uljanikovog partnera tvrtke Jan de Nula primarno je stiglo da bi privezano dočekao kraj krize i početak novih aktivnosti. Kroz koji dan stiže i njihov dredger "Ibn Battuta" građen prije deset godina upravo u Uljaniku. Tvrtka Uljanik Brodogradnja 1856 za početak može računati tek na prihode od najma prostora za vezivanje brodova, a potom možda i priliku da s luksemburškim brodarom ugovori održavanje njihovih brodova posebne namjene i time osigura prijeko potrebno zapošljavanje na Otoku.