Mile Ćurković (V. KARUZA)
U Istarskoj županiji Plodine su rašireni trgovački lanac koji samo u Puli ima tri supermarketa, a ove godine otvorili su jednog pored Funtane i Vrsara. Raširen je i Konzum, pa bi eventualno preuzimanje njegovih trgovina od strane riječkih trgovaca umnogome izmijenilo svakodnevnu maloprodajnu ponudu istarskim potrošačima
Sve je više tvrtki koje su zainteresirane za preuzimanje Agrokora ili nekih njegovih poslovnih cjelina. Nakon najava Maxima Poletaeva kako Sberbank razmišlja o prodaji svog udjela u Agrokoru, koji iznosi oko četrdeset posto, u javnost su dospjele informacije o ponudama američkih i britanskih "lešinarskih" fondova koji za jedan euro udjela u posrnulom koncernu nude tek 30 euro centi.
Za Konzum, najveći maloprodajni lanac u Hrvatskoj koji je još uvijek u vlasništvu Agrokora, također postoje potencijalni kupci u zemlji i izvan nje. Ali, prva hrvatska tvrtka koja je javno izrazila želju za preuzimanjem Konzuma su riječke Plodine, čiji je vlasnik Mile Ćurković to jasno iskazao u razgovoru za Novi list.
U Istarskoj županiji Plodine su rašireni trgovački lanac koji samo u Puli ima tri supermarketa, a ove godine otvorili su jednog pored Funtane i Vrsara. Raširen je i Konzum, pa bi eventualno preuzimanje njegovih trgovina od strane riječkih trgovaca umnogome izmijenilo svakodnevnu maloprodajnu ponudu istarskim potrošačima.
Od 1993.
Ambiciju za preuzimanje Konzuma vlasnik Plodina Mile Ćurković objavio je upravo na 25-godišnjicu poslovanja svoje tvrtke. Poslovanje Plodina poprilično je uspješno - s Lidlom i Kauflandom dijele drugo i treće mjesto po veličini među trgovačkim lancima u Hrvatskoj, dok su po prihodima i dobiti najsnažnija tvrtka u Primorsko-goranskoj županiji. Preuzimanjem Konzuma - koji je prvi po veličini trgovački lanac u zemlji - Plodine bi daleko iza sebe ostavile konkurenciju.
"Ja sam se strogo držao svog temeljnog biznisa pa čak i formata koji nisam mijenjao do današnjeg dana. Dakle, 1993. je sve počelo, a danas Plodine imaju 84 supermarketa. Filozofija je od prvog dana ista, a to je da kupcu dajemo najviše za određeni iznos novca i to je u trgovini najbitnija stvar", objasnio je Ćurković svoju uspješnu poslovnu strategiju u Novom listu.
Specifičnost poslovanja Plodina je u lancu supermarketa, a ne marketa ili hipermarketa. Njihov vlasnik smatra kako je takav format idealan za domaće tržište.
Ćurković otvoreno govori kako su mu poduzetnici nudili ulaganje u različite poslove, ali on nije prihvaćao ništa osim svog glavnog posla - trgovine na malo u supermarketima.
Nema straha
- Mnogi su, kad bi zapali u neku krizu, dolazili kod mene i pitali bih li ušao u njihov biznis, od proizvodnje vode do proizvodnje suhomesnatih proizvoda. Međutim, tu sam uvijek bio isključiv i držao se svog temeljnog biznisa. U biznisu je najbitnije odrediti jasan cilj, i kad ga odredite, mogućnost lutanja je manja. Što se više držite svog cilja, to ćete biti uspješniji, kaže Mile Ćurković u spomenutom intervjuu.
Prihod Plodina za 2018. godinu bilježi rast - ukupni prihodi porast će pet do šest posto, dok će dobit biti podjednaka onoj iz 2017. godine, kad su imali 110 milijuna kuna neto dobiti. Dobit odlazi u nove investicije, ali za razvoj tvrtke uzimaju i kredite. Uz supermarkete, Plodine su izgradile i prvu fazu logističkog centra na Kukuljanovu pored Rijeke. Riječ je o investiciji od 25 milijuna eura koja se sastoji od hladnjače od 7.000 kvadratnih metara, te od 23 tisuće kvadratnih metara skladišta.
Uz to, Plodine su otvorile dva nova supermarketa u Puli, jedan u Lovranu i jedan na lokaciji Funtana - Vrsar. Vlasnik i predsjednik Uprave Plodina Mile Ćurković kaže kako su "kadrovski, organizacijski i financijski spremni na širenje", odnosno na neku akviziciju u branši jer je tržište maloprodaje u porastu.
Što se zaduženosti tvrtke tiče, njegov vlasnik kaže kako je ona niska, te je na razini dvogodišnje ili dvije i pol godišnje zarade tvrtke.
- O tome da ne budemo prezaduženi smo uvijek posebno vodili računa. Sve ove godine nikad nismo došli u poziciju da tražimo reprogram i slično, i zato danas i postižemo najbolju cijenu kapitala koja se može postići na domaćem tržištu, kaže Ćurković.
Plodine se ne žele spajati s drugim trgovačkim lancima, a nisu niti na prodaju. Žele okrupnjavati biznis preuzimajući druge tvrtke. Zainteresirani su za riječki Brodokomerc, dok Ćurković spominje i primjer poljskog fonda koji je preuzeo trgovački lanac Studenac.
- Kad on može, zašto ne bismo i mi, kaže Ćurković i naglašava kako se ne boji konkurencije, pa tako ni najavljenog dolaska trgovačkih lanaca, talijanskog Eurospina i engleskog Tesca. Širenje izvan hrvatskih granica ne planira, iako smatra kako se s trgovačkim lancima može krenuti od nule u Srbiji i Bosni i Hercegovini, dok je u Hrvatskoj i Sloveniji konkurencija prejaka. U Hrvatskoj je prilika za posao u tome što potrošnja u maloprodaji raste te se očekuje da će ova godina nadmašiti pretkriznu 2008. godinu. (Dubravko GRAKALIĆ)