(N. LAZAREVIĆ)
Takav scenarij, piše u svom Izvješću Majstorović, predviđa da se razlučni vjerovnici Republika Hrvatska, Ministarstvo financija i Hrvatska banka za obnovu i razvitak odreknu, odnosno odgode namirenje prodajom i unovčenjem brodova u gradnji, a radi se novogradnjama 514, 526, 527 i 531, te da svoja razlučna prava pretvore u vlasničke udjele u novom društvu
Na internetskim stranicama, odnosno e-oglasnoj ploči Ministarstva pravosuđa ovog je tjedna objavljeno izvješće koje je stečajni upravitelj Damir Majstorović pripremio za izvještajno ročište Uljanika d.d. u stečaju koje će se 6. rujna održati u Pazinu. Radi se o izuzetno važnom datumu budući da bi toga dana vjerovnici trebali donijeti odluku u kojem će se smjeru dalje odvijati priča vezana uz sudbinu pulske brodogradnje.
Hoće li država kao najveći vjerovnik uvažiti argumente koji danima stižu iz Pule i prihvaćanjem plana za oživljavanja proizvodnje na pulskim navozima pokazati da dobre namjere za Uljanik koje su stizale iz Zagreba nisu bile izgovarane s figom u džepu, ili će rezultat svega biti još jedno razočarenje i odluka o likvidaciji, ključna su pitanja koja ovih dana zanimaju domaću javnost.
Temelji tog mogućeg stečajnog plana Uljanika d.d., odnosno neophodne pretpostavke koje bi stečajni vjerovnici trebali usvojiti da bi se pristupilo izradi stečajnog plana, podrazumijeva koordinirani plan s Uljanik Brodogradilištem u stečaju, s obzirom da se, kako je zapisao stečajni upravitelj Majstorović, radi o dva društva koja tek u zajedničkoj sinergiji imaju mogućnost za nastavak poslovanja.
Temeljni kapital
Stečajni plan koji on nudi predviđa osnivanje novog trgovačkog društva radnog naziva Uljanik Nova, u koje bi kao temeljni kapital ušla imovina oba društva u stečaju. Takav scenarij, piše u svom Izvješću Majstorović, predviđa da se razlučni vjerovnici Republika Hrvatska, Ministarstvo financija i Hrvatska banka za obnovu i razvitak odreknu, odnosno odgode namirenje prodajom i unovčenjem brodova u gradnji, a radi se novogradnjama 514, 526, 527 i 531, te da svoja razlučna prava pretvore u vlasničke udjele u novom društvu. U tom su kontekstu posebno važne gradnje 514 i 526 budući da se radi o brodovima visokog stupnja dovršenosti za koje postoji više zainteresiranih kupaca. Prvi od te dvije novogradnje je brod za prijevoz automobila Siem Ashanti koji se gradio za jednu od tvrtki norveške grupacije Siem Shipping, Auto Marine Transport s Kajmanskih otoka. Brod je porinut 19. svibnja 2018. godine u brodogradilištu 3. maj u Rijeci što je ujedno bilo i prvo porinuće u tom brodogradilištu nakon godinu dana stanke. Na brodu je do prekida radova odrađeno oko 70 posto posla, te premda je on izgrađen, porinut i fizički se nalazi u 3. maju, u vlasništvu je Uljanika d.d. To bi potencijalno mogao postati i predmet "spora" između dva brodogradilišta s obzirom da u oba na njegovom dovršetku temelje svoje izglede za "preživljavanje", no s obzirom da se on nalazi u stečajnoj masi Holdinga u Puli nemaju ni malo dvojbe oko toga gdje bi ga trebalo dovršavati.
Novogradnja 526 je brod za prijevoz žive stoke koji se nedovršen danas nalazi na drugom navozu na Uljanikovom otoku. Kompanija Livestock Transport & Trading Co. K. S. C. iz Kuvajta za koju se brod gradio i nakon raskida ugovora nikad nije krila interes da posao bude doveden do kraja, a navodno su zainteresirani i za narudžbu novih brodova. Stečajni plan predviđa i da se vjerovnici odreknu namirenja iz prodaje strojeva i opreme, te svoja potraživanja pretvore u vlasničke udjele u novom društvu. Isto je predviđeno i za osnovna sredstva Brodogradilišta čija bi vrijednost bilo kakvom prodajom koja bi podrazumijevala njihovo premještanje bila drastično umanjena.
Društvo Uljanik Nova na taj bi način imalo strojeve i opremu za rad te barem dva broda na kojima bi se rad odmah mogao nastaviti te, po kriterijima brodograđevne industrije, relativno brzo ostvariti značajan prihod. Ostvarenjem tog dijela plana, kaže stečajni upravitelj, moglo bi se pristupiti i drugom dijelu, a to je gradnja novih brodova, kao i izradi sekcija za što je izražen ozbiljan interes naručitelja. Problem novog društva, smatra, svakako bi bio obrtni kapital, odnosno garancije za završetak brodova, no to se, tvrdi Majstorović, može riješiti na više načina. Jedan od tih načina je upis novih dionica i dokapitalizacija društva Uljanik Nova čime bi se došlo do likvidnih sredstava.
"Obzirom na izraženi interes svih lokalnih zajednica u Istarskoj županiji za opstanak Uljanika realno je očekivali da bi upravo lokalne zajednice mogle biti budući dioničari novog društva.", stoji u Izvješću stečajnog upravitelja. Slijedeći model financiranja obrtnog kapitala koji se spominje je dokapitalizacija od jednog ili više većih dioničara koji su zainteresirani za kupnju brodova koje bi gradila Uljanik Nova, dok je treći model da se vjerovnici drugog višeg isplatnog reda odreknu dijela namirenja koji bi im ostao nakon prodaje dredgera, te da taj iznos uđe u temeljni kapital novog društva.