Linija broj 6 do prošle godine je uspješno funkcionirala, nadopunjavajući se s onom medulinskom, no prošlogodišnji kaos i uvođenje subotnjeg reda vožnje s reduciranim brojem dnevnih polazaka samo je istaknuo paradoks upotrebe novih plinskih autobusa. Netko je odlučio da se putnici iz Jadreški osjećaju kao građani drugog reda
Moderni gradski autobusi na najfrekventnijim linijama - 1, 2 i 3 (Snimila Tea Tidić)
Javni prijevoz u Puli služi građanima koji ga koriste, nekima majčinski, a nekima maćehinski. Po nekim nepisanim zaslugama.
Iako ova vrsta prijevoza na pulskim ulicama datira od početka 20. stoljeća, točnije iz 1904. godine, tadašnje tramvaje 30 godina kasnije zamjenjuju autobusi. Kroz kasnija desetljeća postupno se oblikuje prijevoz kakvoga danas poznajemo. Tako smo 2020. godine stigli i do novih, modernih autobusa koji voze na prirodni plin, a u kojima (točnije, u njih 20) građani Pule i okolnih mjesta uživaju u udobnim sjedalima i ugodnoj vožnji. Ili bi barem tako trebalo biti. Jer, kako se čini, neke (pri)gradske linije i njihovi putnici ipak ne koriste te pogodnosti.
Za najfrekventnije Pulaprometove gradske linije - tzv. jedinicu, dvojku i trojku, koje prometuju kružno od Autobusnog kolodvora do Stoje, Verudele i Vidikovca i u prosjeku imaju najveći broj putnika, logično je da su angažirani novi autobusi. Međutim, neke (pri)gradske linije, posebice ona za Jadreški, nisu te sreće. Dapače. Njima je, čini se, dovoljan i autobus koji se raspada. Doslovno.
Linija broj 6 do prošle godine je uspješno funkcionirala, izmjenjujući se i nadopunjavajući s onom medulinskom, te zadovoljavala potrebe stanovnika tamošnjih gradskih i prigradskih naselja. Međutim, prošlogodišnji kaos, nastao u ožujku, koji je rezultirao uvođenjem subotnjeg reda vožnje s reduciranim brojem dnevnih polazaka (što, nažalost, nikad nije vraćeno u redovan vozni red), samo je istaknuo paradoks upotrebe novih plinskih autobusa.
Međutim, autobus kojemu je polazna stanica Jadreški - odakle su sami stanovnici telefonski bili primorani tražiti postavljanje tabele s voznim redom, a i konačno su počašćeni nadstrešnicom - očito je, po nečijoj procjeni, u svim vremenskim (ne)uvjetima i svim dijelovima dana, ovim stanovnicima dovoljan, tek toliko da se osjećaju kao građani drugog reda.
Unatoč stvarnim potrebama stanovnika, od naselja Jadreški, Šikići, Škatari preko Busolera, Kaštanjera i centra Pule sve do Valkana i natrag, netko je "velikodušno" odlučio da je tamo dovoljan autobus sa samo 18 sjedala, od kojih u kišnim danima samo četiri ostanu suha. Putnicima, mahom starijim ljudima, stalna je prijetnja plastični poklopac iznad izlaznih vrata koji je "pričvršćen" ljepljivom trakom, no nisu se sjetili nečime "zalijepiti" i stražnji dio autobusa kroz čije prozore se slijeva kiša.
Zato putnici, jedni drugima uglavnom dobro znani, ostavljaju papiriće s upozorenjima da je sjedište mokro (posve natopljeno), da se ne bi i češće događale nezgodne situacije mokrih hlača, nimalo ugodnih na jesenskom vjetru i zimskim temperaturama. Unatoč tome što je karta uredno plaćena i što se za nju očekuje barem minimum udobnosti između točke A i točke B.
Ovi problemi poprilično pogađaju većinu putnika s ovih područja, koji su za kišnih dana prisiljeni tražiti alternativne načine prijevoza, pa čak i ostajati kod kuće, a riječ je uglavnom o ljudima u poodmakloj životnoj dobi kojima su javni autobusi jedini način odlaska u kupovinu ili na česte, daleko unaprijed zakazane zdravstvene preglede i terapije.
Jesu li novi autobusi samo za privilegirane putnike, jesu li time privilegirani samo pojedini dijelovi grada?
Upitali smo Pulapromet kada će iz prometa konačno biti isključen opisani autobus. Direktor Igor Škatar ističe da imaju najmoderniji vozni park u Hrvatskoj, ako se uzme u obzir kapacitet autobusa i udio koji udovoljava normama EU-a (normu Euro 6 zadovoljava čak 32 od ukupno 36 autobusa, odnosno 89 posto) te najavljuje nabavu nova četiri autobusa pogonjena stlačenim prirodnim plinom.
- Na temelju tog projekta Pulaprometu će se dodijeliti 6,55 milijuna bespovratnih kuna, što je potpora od 85 posto. Ugovor smo potpisali sa Središnjom agencijom za financiranje i ugovaranje te Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture. Javno nadmetanje je 14. srpnja objavljeno u Službenom listu EU-a. Po isporuci novih autobusa, preostala četiri midi autobusa pogonjena dizelom iz 2007. godine bi se adekvatno zbrinula u odlagalištu, kaže Škatar.
Budući da od proljeća prošle godine vrijede pravila ograničenog broja putnika u javnom prijevozu i u Pulaprometovim se autobusima ne smije prijeći brojka od 40 posto kapaciteta, putnicima na liniji broj 6 ostaje još manje polazaka ako žele izbjeći gužvu. Dodajmo da su putnici sami pozvani procijeniti broj zauzetih kapaciteta prije nego uđu u prijevozno sredstvo!? U Pulaprometu su još jesenas naglasili "kako su za kontrolu popunjenosti vozila i pridržavanje mjera zaduženi inspektori Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Ravnateljstva civilne zaštite i Državnog inspektorata te policijski službenici", pa ukoliko netko od navedenih poželi obaviti kontrolu u ovom "junaku na kotačima", neka se ne iznenadi ako mu netko od putnika bude prisiljen puhati za vratom. I neka svakako ne bira kišni dan.