(Snimio: Milivoj Mijošek)
Nakon blagdana Velike Gospe kraju se polako bliži još jedna turistička sezona koja se odvijala u debeloj sjeni Covida. U smislu prometa i rezultata, pokazalo se, ipak daleko bolja nego što je bila ona prethodna. U turističkom sektoru nadaju se da bi povoljan epidemiološki okvir koji nam je takve rezultate omogućio mogao potrajati bar još nekoliko tjedana, no i prije konačnog podvlačenja crte pitali smo jednog od vodećih domaćih turističkih stručnjaka, predsjednika Uprave pulskog Unilinea Borisa Žgombu, što je ljeto 2021. godine donijelo hrvatskom turizmu i domaćem turističkom sektoru?
- Prije svega, ovo ljeto nam je donijelo rezultate kojima se nismo usudili ni nadati. U mnogim segmentima brojke su čak bolja od onih iz 2019. godine koja je bila rekordna. Sezona i njezini rezultati pokazuju nam kako se turistički sektor može zajedničkim trudom suočiti s izazovima i prijetnjama. Naravno, uz suradnju s partnerima kao što su Vlada RH, državna tijela, javnozdravstveni sustav i Hrvatska turistička zajednica. Mislim da je to jedna optimistična poruka za hrvatski turizam koja nam govori kako i u budućnosti pristupiti nekim novim izazovima kojih će sigurno biti.
Prilagodba i planiranje
- Jesu li vas, s obzirom na situaciju, iznenadile ove velike brojke gostiju i ostvarenih noćenja u prvoj polovici kolovoza?
- Još na proljeće sam najavljivao da nas očekuje slaba predsezona i veći broj turista u srpnju i kolovozu. Ipak, ovako dobri rezultati svakako su pozitivno iznenađenje i rezultat rada turističkog sektora i Vlade RH, ali i društva u cjelini. Zahvaljujući velikim naporima uloženim u promociju Hrvatske kao sigurne destinacije, privukli smo veliki broj gostiju koji nas poznaju od ranije, kao i one koji nas tek otkrivaju. I dalje je pred nama posezona, ali s obzirom na brojke koje sad imamo, i ona bi trebala biti uspješna i na tragu 2019. godine, ako nam epidemiološke okolnosti to dozvole.
- Koji su glavni razlozi i tko je sve zaslužan za to da se Hrvatska i njezina obala na turističkom tržištu i ovog ljeta percipiraju kao jedna od najsigurnijih destinacija?
- Pravovremene i konkretne epidemiološke mjere, osobna odgovornost svih nas kao i cijepljenje stanovništva te turističkog sektora najviše su pridonijeli percepciji Hrvatske kao sigurne destinacije. Također, svi ovi faktori doveli su do toga da smo na početku glavne turističke sezone imali dobru epidemiološku situaciju, što se ne može reći za neke naše konkurentne turističke zemlje. U tim okolnostima turisti su prepoznali Hrvatsku kao sigurnu destinaciju na kojoj se može sjajno odmoriti i uživati. Čini mi se da smo svi u Hrvatskoj na pravi način shvatili koliko nam je turizam važan za gospodarstvo te se pripremili za sezonu i rezultati nisu izostali. Posebno treba spomenuti projekt Safe stay in Croatia kojim su Ministarstvo turizma i sporta te Hrvatska turistička zajednica omogućili svim turistima da na jednostavan način pronađu epidemiološki sigurno ljetovanje u Hrvatskoj. Velike napore uložila su i sva druga ministarstva Vlade RH, nacionalni i lokalni stožeri, ali i cijeli turistički sektor, koji se pripremio i rezultati nisu izostali.
- Možete li povući paralelu i istaknuti koje su glavne sličnosti, a koje razlike između ovog i prošlog ljeta?
- Lani su neka područja u potpunosti bila nedostupna, neki putnici odlukama svojih država nisu mogli putovati, uvjeti boravka na destinacijama diljem svijeta su bila ograničeni različitim pravilima i uvjetima, ali prije svega, u određenom trenutku ljudi se nisu osjećali sigurno te je većina odabrala ne putovati. Nismo imali puno znanja o epidemiji niti kako će utjecati na turizam i cijeli način života. Pripremili smo se najbolje što smo mogli u takvim okolnostima, ali ove smo godine pripremljeni daleko bolje. Uz već spomenute ključne faktore, kao što su mjere i cijepljenje, puno toga više znamo o Covidu što nam je omogućilo prilagodbu i planiranje. Uvođenje EU potvrda pruža našim gostima dodatnu dozu sigurnosti i ohrabrilo je one neodlučne da odaberu Hrvatsku.
Tektonski poremećaji
- Koliko je pandemija koronavirusa promijenila turističko tržište i očekivanja turista?
- Mislim da možemo reći da se industrija putovanja u velikoj mjeri promijenila. Prioritet gostima i turističkim djelatnicima je zdravstvena sigurnost. Prije pandemije smo zaključili kako se gostima ne može ponuditi samo predivno more, već dodatni sadržaji i vrhunska usluga koji bi trebali obogatiti našu ponudu. Ove godine gosti žele i sigurnu destinaciju, ali i dobar, zabavan i ispunjen odmor. Nije dovoljno ponuditi im samo epidemiološki sigurnu destinaciju, već žele uživati u različitim sadržajima, restoranima i događanjima. Jasno je kako se svi želimo vratiti na staro u svim aspektima života, a tako je i u turizmu. Naravno, epidemija je i dalje prisutna i važno je pronaći pravi balans između odgovornog ljetovanja i dobre turističke usluge.
- Usprkos naporima epidemiologa i snažnoj promociji akcije cijepljenja pandemija još uvijek nije pod kontrolom i stalno je prisutna bojazan od mogućeg ponovnog porasta broja zaraženih. Ako se to dogodi, plaši li vas mogućnost da se dolaskom jeseni nađemo pred još jednim ciklusom "lockdowna"?
- Vjerujem da do novog lockdowna neće doći zato što je dovoljno veliki broj ljudi cijepljen, a određen broj ljudi je Covid već prebolio. Brojke su i sada u porastu, situaciju treba držati pod kontrolom, ali očekujem kako do velikih zatvaranja više neće doći. Moguća su određena ograničenja, vraćanje nekih mjera, ali mislim da će i to biti privremeno. Puno smo svi pametniji kada je u pitanju ova bolest, pokazali smo kao društvo da možemo biti odgovorni i razboriti te očekujem kako ćemo zajednički održati situaciju bez lockdowna i oštrih mjera.
- Nedavno objavljeni podaci o 1.500 najuspješnijih hrvatskih tvrtki u 2020. godini pokazali su da se, bez obzira na sve probleme, jedino Uniline uspio zadržati u tom društvu u kategoriji agencija. Kako u poslovnom smislu za kompaniju protječe ova godina i nazire li se u ovoj drami s Covidom, kad su agencije u pitanju, konačno nekakvo "svjetlo na kraju tunela"?
- U Unilineu se trudimo biti više od klasične putničke agencije i ono što nas određuje je upravo stalno stremljenje prema diverzifikaciji poslovanja. Zbog usmjerenja na stalni rast i razvoj, uz učvršćivanje pozicija na postojećim i razvoj novih tržišnih segmenata kontinuirano smo usmjereni na prepoznavanje novih poslovnih prigoda odnosno razvoj onih za koje smatramo da imaju potencijala dati nam novu tržišnu i razvojnu dimenziju. Naravno da je pandemija dovela do „tektonskih“ poremećaja. Međutim, Uniline za razliku od dominantnog modela nacionalnog turizma ima drugačiju distribuciju kako sezonalnosti tako i izvora prihoda što nam je vjerujemo pomoglo da se zadržimo u društvu koje ste spomenuli. Putničke agencije i ove godine prolaze kroz izrazito teško i složeno razdoblje. Svjedočimo izvrsnim i moramo se složiti neočekivanim rezultatima ove turističke sezone. Međutim, segmenti koji su trenutno aktivni nisu ciljne grupe, odnosno agencijski gosti. Iako bilježimo izrazito kvalitetne fizičke i financijske pokazatelje na nacionalnoj razini, i ove godine izostaje organizirani turizam koji je osnova za proširenje turističke sezone i upravo su agencije u ovom kontekstu nositelji stabilnosti i ključni faktor osiguranja razvoja održivog turizma u vremenu ispred nas.
Mi u Unilineu ćemo ovu godinu ostvariti nemjerljivo bolji rezultat u odnosu na 2020. i poslujemo pozitivno. Međutim još uvijek smo daleko od onoga što su naše stvarne mogućnosti i neovisno o rastu godinu na godinu još uvijek nismo zadovoljni. Ono što nalazimo posebno pozitivnim je činjenica da smo kroz niz aktivnosti usmjerenih na optimizaciju poslovanja, te istodobno jačanje portfelja partnera na razini grupe, stvorili preduvjete za nastavak rasta i razvoja i stabilno poslovanje u nadolazećim razdobljima.
Razvoj i investicije
- Nakon što ste zbog krize poput mnogih drugih zasigurno morali revidirati neke dugoročne planove, u kojim se smjerovima i kojim aktivnostima danas najviše širi i razvija Unilineova poslovna mreža?
- Naravno da smo kao i većina turističkih subjekata bili prisiljeni raditi promjene, u pojedinim segmentima i radikalne. Međutim, u konačnici nismo odustali od postavljenih strateških ciljeva i opredjeljenja već smo prije svega mijenjali dinamiku. Upravo na počeku pandemije, dakle, ulaskom u prošlu godinu, smo dovršili akviziciju E-Toursa, što predstavlja intenzivan ulazak u područje poslovnog turizma, odnosno korporativno i avio-tržište. Ambicija nam je zauzeti lidersku poziciju u segmentu prodaje avio karata u RH i regiji dok smo istodobno ušli u mrežu global travel menadžmenta kroz BCD (jedan od najvećih poslovnih globalnih sustava, prisutan u 109 zemalja, više od 30 tisuća korporativnih klijenata) kao ekskluzivni nositelj licence. Kontinuirano investiramo u sportski segment koji predstavlja jednu od nosećih poluga rasta u 2021. (generalno međutim posebno zbog stanja na turističkom tržištu) kroz zadržavanje dugogodišnjih odnosa sa strateškim partnerima. Između ostalog, obnovljeni su dugoročni ugovori s Hrvatskim olimpijskim odborom čija smo službena agencija slijedom čega i s velikim brojem sportskih saveza koji su dio nacionalne olimpijske obitelji. Obnovljeni su ugovori s ključnim partnerima na razini klubova (niz prvoligaša, a izdvajamo HNK Rijeka, NK Osijek, NK Gorica) i niz saveza. Nastavljen je snažan rad na revitalizaciji novog sportskog proizvoda Cro Sports koji se realizira s Hrvatskim olimpijskim odborom, a koji dobiva i novu dimenziju s obzirom na to da smo potpisali ugovor s G2 Sports, jednim od vodećih globalnih subjekata za sportska događanja a u kojem kontekstu ćemo biti ekskluzivnih partner za Republiku Hrvatsku i zemlje regije.
- Kakva je situacija u području turističkog segmenta koji predstavlja noseći dio poslovanja Unilinea?
- U tom su području zadržane i unaprijeđene sve tržišne pozicije. Zadržani su i dodatno marketinški i poslovno ojačani uredi i predstavništva u Seulu (Južna Koreja), Šangaju (NR Kina), Maleziji, Indoneziji (Kuala Lumpur) i Južnoj Americi. Neovisno o globalnoj pandemiji i stanju na tržištu kontinuirano provodimo prodajne aktivnosti. Učvršćene su pozicije na postojećim i novim tržištima, s posebnim naglaskom i na europska tržišta, gdje smo nastupili s većim marketinškim aktivnostima u cilju osiguravanja što većeg tržišnog udjela. Na ovom segmentu poslovanja su stvoreni preduvjeti za iznimno kvalitetne rezultate međutim isti je još uvijek u zoni vanjskih rizika odnosno ovisi o rješavanju pitanja pandemije. Izvan segmenta turizma očekujemo stabilan rezultat u rent -a – car segmentu poslovanja. Nositelj smo franšize Europcar, jednog od vodećih globalnih rent-a-car brendova, čijom poslovnom mrežom imamo suradnju s preko 140 država diljem svijeta. Stvoreni su ključni preduvjeti za osiguranjem dostatne flote za ljetnu sezonu 2021., a planira se i snažan rast u 2022. Osim zadržavanja postojećih lokacija na svim zračnim lukama planiramo i otvaranje novih poslovnica u gradskim središtima kako bi dodatno olakšali našim klijentima dostupnost svih naših usluga. Cilj nam je približiti segment mobilnosti krajnjim korisnicima na jedan moderan i fleksibilan način kao alternativa za klasično posjedovanje automobila. Kao kompanija podržavamo globalne napore u smanjenju stakleničkih plinova gdje su vozila vrlo bitan faktor onečišćenja, a nabavkom većeg broja električnih i hibridnih vozila za 2022 i dugoročnom strategijom „zelene flote“ planiramo biti lider u novim oblicima mobilnosti. Iako je to bilo planirano ranije, međutim zbog pandemije odgođeno, između ostalog planiramo do sredine iduće godine predstaviti svoj novi brend „Health Republic“ s ponudom potpuno novog lanca vrijednosti u fokusu činjenice da zdravstveni turizam postaje u budućnosti jedan od glavnih motiva dolazaka gostiju i to tijekom cijele godine. Pod geslom 'Putujmo zdravo' i uz ključne odrednice – inovativnost – transformacija – konkurentnost te suradnju s vodećim nacionalnim pružateljima zdravstvenih usluga, ovaj brend povezuje medicinu, lječilišni te medicinski wellness i fitness turizam na novim principima putem novih kanala komunikacije i prodaje. U svom razvoju Uniline također sve više u fokus stavlja i kontinentalni turizam Hrvatske. U planu imamo još nekoliko značajnih projekata koje ćemo predstaviti uskoro.
Skijališna sezona
- Što očekujete i čemu se, kad su poslovne aktivnosti u pitanju, nadate u zimskim mjesecima?
- Prije svega se nadamo da neće doći do nove eskalacije u zdravstvenom kontekstu kakvoj smo svjedočili upravo u ovom razdoblju prošle godine. Svakako nam svima mora biti cilj zadržati stabilnu situaciju i ući u posezonu u kojoj možemo očekivati nastavak turističkih aktivnosti. U ovom kontekstu možemo očekivati intenziviranje turističkog prometa s long haul tržišta već u proljeće iduće godine, a što s današnje pozicije nalazimo ključnim. Trenutne najave u ovom kontekstu su ohrabrujuće i jamstvo su dugo očekivane stabilizacije poslovanja. Naravno, uz intenzivne pripreme usmjerene na realizaciju posezone, koja bi prema trenutnim pokazateljima trebala biti uspješna, te dovršetka niza projekata koje smo pokrenuli, krenuli smo s prodajom predstojeće skijaške sezone. Pripremili smo bogat izbor otvaranja skijaške sezone u nekoliko zemalja. Inače u ponudi ove godine, kao ovlašteni partner SkiFun-a za Hrvatsku imamo više od 120 skijališta. U konačnici, nadamo se da će veliki broj agencija uz sve poteškoće s kojima se suočavamo uspješno, naravno uz prihvatljive „žrtve“ i odricanja, proći kroz ovo teško razdoblje jer su upravo agencije jamstvo nastavka rasta nacionalnog turizma u vremenima ispred nas.
- Kad je Istra u pitanju, već najava nešto bolje sezone izvukla je na površinu sad već očito kroničnu boljku, a to je nedostatak radne snage. Kako riješiti taj problem da on u budućnosti ne eskalira i ne postane ozbiljna prepreka razvoju našeg turizma?
- Nedostatak radne snage u turizmu veliki je problem našeg sektora koji nas prati od prije pandemije, a ove je godine i neizvjesnost ususret sezoni učinila da pojedini turistički subjekti nisu osigurali radnu snagu na vrijeme. Sa strane hotelijera te jednim dijelom i ugostitelja, koji su u manjoj mjeri ulagali u radnu snagu, te zbog masovnih otpuštanja početkom pandemije isti su doveli do problema s pronalaskom adekvatne radne snage. Nažalost, bojim se da tu nema brzog i kratkoročnog rješenja, a uvođenje strane radne snage može tek djelomično pomoći. Mislim da je ključno zanimanja u turizmu učiniti atraktivnima mladima u Hrvatskoj, primarno po pitanju plaće što uključuje porezno rasterećenje turističkog sektora kako bi se veći dio dobiti mogao pretvoriti u više plaće. Sve to zahtijeva vrijeme i trebamo već danas napraviti prve korake kako bismo u što bližoj budućnosti vidjeli uspješne rezultate.