Ilustracija (Pixabay)
Na temu destigmatizacije djece i mladih s problemima u ponašanju u medijima, Centar za pružanje usluga u zajednici Pula pobijedio je sa svojim projektom "Gaming kao alat za prevenciju mentalnog zdravlja djece i mladih" ostale Domove u Hrvatskoj.
Naime, u projektima sudjeluju mladi, a podržava ih UNICEF. Projekt predstavlja inovativan, multidisciplinaran pristup borbi protiv stigmatizacije mladih u riziku. Kroz umjetnost, medije i edukaciju gradi se prostor za dijalog, razumijevanje i promjenu narativa o djeci i mladima s problemima u ponašanju od "problema" do "osobe s pričom". U sklopu teme projekta uskoro će tiskati slikovnicu koju je napisala odgojiteljica Manuela Krakar Ahmedović, snimit će i dokumentarac s Akademijom dramske umjetnosti, ali i voditi kampanja na društvenim mrežama; održavati predavanja i radionice za predstavnike medija. Provedba projekta će trajati do kraja 2025. godine.
- Ideja za projekt nastala je iz potrebe da se djeci i mladima koji se nalaze u rizičnim životnim okolnostima, osobito onima s problemima u ponašanju, vrati glas. Često su medijski prikazivani jednostrano, kroz prizmu problema i devijacija, bez razumijevanja konteksta, emocija i životnih priča koje stoje iza njihovog ponašanja. Inspiraciju su pružili stvarni susreti i rad s mladima, ali i svakodnevno praćenje medijskog diskursa koji ih često stigmatizira.
Projekt se oslanja na tri ključna motiva empatiju, vidljivost i odgovornost. Sama ideja se razvila tijekom rada sa korisnicima Centra za pružanje usluga u Zajednici Pula na Projektu Upshift. Naš projekt je prepoznat kao projekt s potencijalom za stvarnu društvenu promjenu i podržan od strane Ureda UNICEF-a za Hrvatsku i Udruge IKS, pojasnila je Krakar Ahmedović.
Često se o video igricama govori u negativnom kontekstu, te ih se nikako ne spaja s pojmom mentalnog zdravlja djece i mladih, podsjeća.
- Međutim, sve više istraživanja potvrđuje kako videoigre mogu biti ključne za mentalno zdravlje mladih, tj. sve veći broj stručnjaka za mentalno zdravlje prepoznaje njihov potencijal kao alat za promociju dobrobiti, posebno među mlađim generacijama. Svaka mogućnost koja može pomoći djeci i mladima u terapijskom kontekstu, u Centru za pružanje usluga u zajednici Pula je veoma dragocjena i dobrodošla. Upravo iz toga razloga pokrenuli smo suradnju s timom iz Fantastic Gamea, o kojoj vrijedi govoriti, smatra ona.
Predstavnici Centra za pružanje usluga u zajednici Pula-Pola na prvom danu Fantastic Game showa koji se održao u svibnju u Domu hrvatskih branitelja, govorili su o tome kako gaming može imati pozitivan utjecaj na mentalno zdravlje djece i mladih, potičući razvoj vještina, timskog rada i kreativnosti. Posebnu pozornost posvetili su pozitivnom učinku koji gaming može imati na djecu i mlade s depresijom, ADHD-om, poremećajima ponašanja ili traumom.
Osim toga, svi korisnici Centra za pružanje usluga u zajednici Pula pozvani su na Fantastic Game show kao "VIP" gosti, zbog čega su se barem nakratko osjećali zaista bitnima i prihvaćenima u zajednici. Na Showu su mogli upoznati poznate influencere, sudjelovati u raznim aktivnostima, poslušati zanimljiva predavanja i isprobati STEM edukacije. Uz to, imali su priliku uživati u Formula Alpe Adria simulaciji, cosplayu, anime shopu, hip hop nastupima, te sudjelovati u gaming turnirima i osvajati vrijedne nagrade poput monitora, PlayStation konzola i gaming periferije, a u svemu tome njihovi su ih odgojitelji podržali i bodrili.
No suradnja Tima iz Fantastic Game-a i CPUZ Pula tu ne završa, naime, iz jednog naizgled neformalnog susreta izrasla je predivna suradnja koja je tek pred njima. Ekipa u Fantasticu ističe kako vjeruju da gaming nije samo zabava, već i alat za učenje i povezivanje te u konačnici alat koji ima svojevrsni terapeutski učinak te navode kako upravo zato žele još aktivnije sudjelovati u zajednici i stvarati prilike za djecu i mlade da gaming dožive na kvalitetan način.
Jedna od zajedničkih želja i planova za budućnost, kako Centra za pružanje usluga u zajednici Pula-Pola, tako i Tima iz Fantastic Gamea, ali i samih korisnika Centra je da u budućem periodu unutar Centra oforme prvu sobu za igranje koja bi služila u terapeutske svrhe te pomogla djeci i mladima da lakše savladavaju sve one izazove na koje nailaze.
Iz Fantastic Gamea ističu da se raduju što u dogovoru s Centrom ovu suradnju nastavljaju i nakon eventa, jer vjeruju da gaming može biti most prema pozitivnim promjenama i novim mogućnostima za svu djecu.
Prije svega ovdje je riječ o ljudskoj priči kroz koju su adolescenti izvan obiteljske skrbi (od 13 do 19 godina) postali autori projekta "Kako smanjiti stigmatizaciju djece i mladih s problemima u ponašanju u medijima". Njihova riječ, emocije i kreativnost dirnule su i stručnjake i institucije. Sve to svakako ima i društveni utjecaj. Naime, kroz slikovnicu, dokumentarac i radionice za medije, žele promijeniti način na koji društvo percipira ranjive mlade te pokazati da iza svakog "problema" stoji čovjek s potencijalom. Projekt podržavaju i NK Istra 1961, reper Stoka, Zaklada "RTL pomaže djeci«, te budući ambasadori poput Maria Mlinarića.
Temu mentalnog zdravlja mladih i odgovornosti medija prepoznaje cijeli svijet. Priča o mladima koji ne čekaju promjenu, već je sami stvaraju, može potaknuti druge djelovati, što je doista inspirativno. Riječ je o hrvatskim adolescentima iz Pule koji su već osvojili prvo mjesto na UNICEF-ovom programu UPSHIFT, a time u svojoj zajednici napravili ozbiljan iskrorak.