U srijedu navečer, u Puli, u sklopu drugog izdanja eventa “Nekretnine bez cenzure”, okupili se agenti i ljubitelji tržišta nekretnina. Event je organizirao Aljoša Vučetić i Laci Debeljak, stručnjaci u svom poslu. Event je planiran kao jednosatno predavanje, ali susret se pretvorio u dvosatno ugodno razgovaranje i još dodatnih sat i pol otvorenog druženja, brojnih pitanja i intenzivne razmjene iskustava.
(Foto: Laci Debeljak)
Glavni gost večeri bio je Marko Juras – agent s dvostrukim iskustvom, onim na
kanadskom i hrvatskom tržištu nekretnina.
Kako izgleda tržište kada sustav funkcionira?
Marko je prisutnima približio kanadski sustav koji je, prema reakcijama publike,
djelovao gotovo nestvarno. Najviše pozornosti privukla je riječ MLS –
sveobuhvatan sustav koji više od 30 godina prikuplja i objedinjuje podatke o
nekretninama, uključujući fotografije, povijest prodaja i stručne procjene. Agent
doslovce može prodavati nekretninu iz vlastitog doma – jer sve potrebne
informacije dolaze točne, strukturirane i transparentne.
Agencije u Kanadi koriste standardizirane ugovore, a svaka strana kupoprodaje
nekretnina angažira vlastitog odvjetnika koji provjerava dokumentaciju, ali je ne
izrađuje. Kupac dodatno angažira ovlašteni “property inspection” za tehničku
provjeru nekretnine.
Brojke koje ostavljaju bez daha
Nekretnine se u Kanadi u prosjeku prodaju za 32 dana (trenutačno 46 zbog tržišnih
poremećaja). Donedavno se prodavalo 98% oglašenih nekretnina, trenutačno oko 60 %.
Usporedbe radi, u Hrvatskoj je ta brojka manja od 16 %.
Agent kupca jednim klikom dobiva sve informacije o zgradi: tehnički pregled,
planove ulaganja i održavanja, servis lifta – sve transparentno i digitalno dostupno.
Najveće iznenađenje za domaće agente bila je činjenica da agentu u Kanadi
gotovo sve dolazi automatizirano i uređeno – a ono najvažnije, na dohvat ruke ima
stručnu, točnu procjenu tržišne vrijednosti, što omogućava realnu prodaju bez
nagađanja.
Gledano iz hrvatske perspektive, agent u Kanadi gotovo da nema rizika – nema
direktnog kontakta s kupcem, sve obavlja digitalno, a posao završi u prosjeku za 5
do 10 radnih sati.
Proviziju u visini od 3 % naplaćuje isključivo od prodavatelja ipotom je ravnomjerno dijeli
s agentom kupca. Prosječan kanadski agent aktivno radi s 20 nekretnina – dok kod nas,
za usporedbu, brojku slobodno možemo pomnožiti s deset.
Marketing? Nije potreban
U Kanadi, oglašivački portali kakve poznajemo kod nas – jednostavno ne postoje.
Kupac se registrira, dobiva svog agenta koji kroz MLS sustav automatski pronalazi
i šalje ponude. Sve je jasno, dostupno i fokusirano na brzinu i točnost – bez
potrebe za klasičnim oglašavanjem (web stranice, društvene mreže, oglasnici i sl.)
Učimo od najboljih ali njegujmo i naše kvalitete
Marko je pohvalio hrvatske agente koji, unatoč nedostatku podrške sustava,
svakodnevno ulažu izniman trud, profesionalnost i kvalitetu. Istaknuo je kako bi oni
koji danas ostvaruju dobre rezultate u Hrvatskoj, zahvaljujući svojim vještinama i
etici, u Kanadi postigli izniman uspjeh.
Dodao je i da je kvaliteta gradnje u Hrvatskoj znatno viša – u Kanadi su kuće
uglavnom drvene, dok su naši građevinski standardi na višoj razini.
Upozorio je i na drugačiji ritam života – u Kanadi klijenti često nemaju osjećaj za
obitelj ni vikend, pa je sasvim normalno da vas nazovu u nedjelju rano ujutro ili
navečer.
Zaključak: Promjene su moguće i potrebne
Reakcije publike bile su izuzetno pozitivne – i iako je broj mjesta bio ograničen-
interes za ovaj event nadmašio je sva očekivanja. Organizatori su najavili nova
druženja i nastavak ciklusa, jer jedno je sigurno – hrvatsko tržište nekretnina
spremno je za iskorak. I to onaj – bez cenzure.