povezanost dviju disciplina

"Integrirani pristup biologiji i glazbi": Predstavljanje knjige na sveučilištu Jurja Dobrile  u Puli

| Autor: Glas Istre
(Foto Sveučilište Jurja Dobrile Pula)

(Foto Sveučilište Jurja Dobrile Pula)


Predstavljanje knjige "Integrirani pristup biologiji i glazbi" čije su autorice prof. dr. sc. Ivana  Paula Gortan Carlin s Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti i izv. prof dr. sc. Ines Kovačić  s Fakulteta prirodnih znanosti održalo se u petak, 9. svibnja na sveučilištu Jurja Dobrile  u Puli. 

U knjizi su povezane dvije discipline koje na prvi pogled možda djeluju udaljeno: biologije,  kao znanosti o životu, i glazbe, kao univerzalnog jezika emocija, izraza i komunikacije. Ova  knjiga nije samo teorijska razrada, ona je i praktičan vodič za odgojitelje, učitelje, nastavnike,  profesore, studente, ali i znatiželjnike koji žele razumjeti kako glazba može pomoći u  razumijevanju tema poput evolucije, građe stanica, građe ljudskog tijela, homeostaze,  imunološkog odgovora i živčanog sustava.  

Autorice su istaknule da djeca prirodno posjeduju snažnu znatiželju za istraživanje okoline i  otkrivanje prirodnih pojava te da postoje uvjerljiva opravdanja za upoznavanje djece s  područjem STEM-a od njihove rane i predškolske dobi. Nastalo djelo je prvenstveno idejno  osmišljeno kroz aktivnosti na projektu CACAO (Cell Biology and Art Class Omnibus) na kojem  je sudjelovala i doc. dr. sc. Branka Bernard, a ujedno i treća koautorica ovog udžbenika.

U  izlaganju udžbenika sudjelovale su recenzentice izv. prof. dr. sc. Emina Pustijanac s Fakulteta  prirodnih znanosti i izv. prof. dr. sc. Mirela Sertić Perić s Prirodoslovno-matematičkog fakulteta  Sveučilišta u Zagrebu. Recenzentice su kroz prikaz ovog udžbenika željele opisati kako je  jednako važna potreba da djeca budu izložena različitim znanstvenim konceptima i da ih se  potakne na promišljanje o ljudskome tijelu i promjenama u okolišu unutar konteksta koji se  odnosi na njihov svakodnevni život.  

"Učenje biologije kroz glazbu, zvukove i ritam inovativan je pristup koji angažira više osjetila  i potiče dublje razumijevanje bioloških procesa. Kroz harmoniju tonova, melodija i ritamskih  uzoraka može se uroniti u svijet života na molekularnoj razini. Primjerice, genski se kod može  predstaviti kroz ritamski obrazac u kojemu svaka nukleotidna baza ima svoj određeni ton, pri  čemu se stvara melodija koja otkriva strukturu DNK-a.

Razumijevanje evolucije može se  produbiti kroz glazbene kompozicije koje ilustriraju postupno razvijanje različitih oblika života  tijekom vremena. Takav pristup može potaknuti suradnju među učenicima, jer zajedničko  stvaranje glazbe i ritma zahtijeva timski rad i komunikaciju'' ističe profesorica Kovačić, čije je  višegodišnje iskustvo u poučavanju STEM-a opisano u ovom udžbeniku.

Profesorica Gortan Carlin, koautorica pjesama koje su u udžbeniku prikazane, navodi kako većina dječjih pjesama ne ispunjava kriterij "jedine svrhe”, već često imaju mnemotehničku  ulogu te povećavaju mogućnost pamćenja. ,,Pjesme se općenito, ako je tekst povezan rimom,  mogu smatrati organizacijskim mnemotehnikama u smislu strukturiranja informacija. Osim što  pomažu u pamćenju, pjesme mogu unaprijediti učenje tako što djeci omogućuju da se osjećaju  opušteno u stresnim situacijama. Sudjelovanjem u pjesmi djeca rabe verbalnu i neverbalnu  komunikaciju te istovremeno koriste auditivni i vizualni pristup, što ih potiče na integraciju i  bolje pamćenje gradiva.'' ističe Gortan Carlin. 

Na kraju prezentacije autorice naglašavaju kako visokokvalitetno obrazovanje u ranome  djetinjstvu postavlja temelje uspjeha u školi, na radnome mjestu i u društvu, a izuzetno brze  promjene u svijetu oko nas pojačavaju osjećaj neizvjesnosti povezan s onime što dolazi i kako  se na to pripremiti. Također, autorice pozivaju da ovu knjigu ne shvatite samo kao zbir znanja,  već kao poziv na dijalog – između znanosti i umjetnosti, razuma i osjećaja, učenika i nastavnika.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter