(Foto Sveučilište Jurja Dobrile Pula)
Predstavljanje knjige "Integrirani pristup biologiji i glazbi" čije su autorice prof. dr. sc. Ivana Paula Gortan Carlin s Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti i izv. prof dr. sc. Ines Kovačić s Fakulteta prirodnih znanosti održalo se u petak, 9. svibnja na sveučilištu Jurja Dobrile u Puli.
U knjizi su povezane dvije discipline koje na prvi pogled možda djeluju udaljeno: biologije, kao znanosti o životu, i glazbe, kao univerzalnog jezika emocija, izraza i komunikacije. Ova knjiga nije samo teorijska razrada, ona je i praktičan vodič za odgojitelje, učitelje, nastavnike, profesore, studente, ali i znatiželjnike koji žele razumjeti kako glazba može pomoći u razumijevanju tema poput evolucije, građe stanica, građe ljudskog tijela, homeostaze, imunološkog odgovora i živčanog sustava.
Autorice su istaknule da djeca prirodno posjeduju snažnu znatiželju za istraživanje okoline i otkrivanje prirodnih pojava te da postoje uvjerljiva opravdanja za upoznavanje djece s područjem STEM-a od njihove rane i predškolske dobi. Nastalo djelo je prvenstveno idejno osmišljeno kroz aktivnosti na projektu CACAO (Cell Biology and Art Class Omnibus) na kojem je sudjelovala i doc. dr. sc. Branka Bernard, a ujedno i treća koautorica ovog udžbenika.
U izlaganju udžbenika sudjelovale su recenzentice izv. prof. dr. sc. Emina Pustijanac s Fakulteta prirodnih znanosti i izv. prof. dr. sc. Mirela Sertić Perić s Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Recenzentice su kroz prikaz ovog udžbenika željele opisati kako je jednako važna potreba da djeca budu izložena različitim znanstvenim konceptima i da ih se potakne na promišljanje o ljudskome tijelu i promjenama u okolišu unutar konteksta koji se odnosi na njihov svakodnevni život.
"Učenje biologije kroz glazbu, zvukove i ritam inovativan je pristup koji angažira više osjetila i potiče dublje razumijevanje bioloških procesa. Kroz harmoniju tonova, melodija i ritamskih uzoraka može se uroniti u svijet života na molekularnoj razini. Primjerice, genski se kod može predstaviti kroz ritamski obrazac u kojemu svaka nukleotidna baza ima svoj određeni ton, pri čemu se stvara melodija koja otkriva strukturu DNK-a.
Razumijevanje evolucije može se produbiti kroz glazbene kompozicije koje ilustriraju postupno razvijanje različitih oblika života tijekom vremena. Takav pristup može potaknuti suradnju među učenicima, jer zajedničko stvaranje glazbe i ritma zahtijeva timski rad i komunikaciju'' ističe profesorica Kovačić, čije je višegodišnje iskustvo u poučavanju STEM-a opisano u ovom udžbeniku.
Profesorica Gortan Carlin, koautorica pjesama koje su u udžbeniku prikazane, navodi kako većina dječjih pjesama ne ispunjava kriterij "jedine svrhe”, već često imaju mnemotehničku ulogu te povećavaju mogućnost pamćenja. ,,Pjesme se općenito, ako je tekst povezan rimom, mogu smatrati organizacijskim mnemotehnikama u smislu strukturiranja informacija. Osim što pomažu u pamćenju, pjesme mogu unaprijediti učenje tako što djeci omogućuju da se osjećaju opušteno u stresnim situacijama. Sudjelovanjem u pjesmi djeca rabe verbalnu i neverbalnu komunikaciju te istovremeno koriste auditivni i vizualni pristup, što ih potiče na integraciju i bolje pamćenje gradiva.'' ističe Gortan Carlin.
Na kraju prezentacije autorice naglašavaju kako visokokvalitetno obrazovanje u ranome djetinjstvu postavlja temelje uspjeha u školi, na radnome mjestu i u društvu, a izuzetno brze promjene u svijetu oko nas pojačavaju osjećaj neizvjesnosti povezan s onime što dolazi i kako se na to pripremiti. Također, autorice pozivaju da ovu knjigu ne shvatite samo kao zbir znanja, već kao poziv na dijalog – između znanosti i umjetnosti, razuma i osjećaja, učenika i nastavnika.