Rim je uvijek u modi. Još kad mu se doda malo modernog "štiha"...

Novi spojevi između antičkog i našeg doba stvaraju se ciljano, da se od spomenika bez funkcije naprave živući kompleksi

| Autor: Ian Tataj
(Snimio Milivoj Mijošek)

(Snimio Milivoj Mijošek)


Antički svijet i postignuća starih Grka i Rimljana služe kao neiscrpan izvor inspiracije umjetnicima, arhitektima i stručnjacima raznih polja. Tako je danas, a bilo je i kroz stoljeća, još od samog pada rimske civilizacije. Radi se dakle o civilizaciji koja je na Europu pustila neizbrisiv trag, a neki bi rekli da je postavila same temelje na kojima mi danas živimo.

(Arhiva Stanka Guština)(Arhiva Stanka Guština)

Nije iznenađenje da se mogu naći mnoge paralele s modernim svijetom; rimska je država bila izrazito birokratska, urbano i infrastrukturno planiranje je omogućilo sustavni rast gradova. Uredne instalacije vode, kanalizacije i javni WC-i; rimska se ekonomija bazirala de fakto na kapitalističkim principima, rimsko pravo je bilo uređeno i usustavljeno, a samim time je rimsko društvo posjedovalo slične karakteristike današnjemu.

Skrivena Agrippinina kućaSkrivena Agrippinina kuća

Tu se govori naravno i o zbrinjavanju potrebe za razonodom i slobodnim vremenom. Jedna od zanimljivih poveznica je i da se u Rimu, kao i danas, moglo naići na grafite na fasadama, s otprilike istim ciljem kao i danas – da se nešto ukaže javno.

Instalacija turskog umjetnika kod Foruma uopće nije oduševila građane (Snimio Ian Tataj)Instalacija turskog umjetnika kod Foruma uopće nije oduševila građane (Snimio Ian Tataj)

Moglo bi se reći da su čak tri, možda i četiri »renesanse« europskoga svijeta bile bazirane upravo na otkrićima tih izgubljenih civilizacija; Karolinška renesansa Karla Velikoga je u 8. stoljeću vodila do romanike; umjetničkog, a posebice arhitektonskog pravca baziranog na principima rimskog graditeljstva, otkud i ime. Renesansa 15. i 16. stoljeća krenula je upravo radi proučavanja i imitacije grčko-rimskog svijeta ideja i umjetnosti, potpomognuta padom posljednjeg ostatka Rima – Bizanta (1453. godine), nakon čega su se mislioci i stručnjaci iz Konstantinopola, pred Turcima sklonili u Europu. Posljednja »renesansa« za spomenuti je doba prosvjetiteljstva, kada se uz razum ponovo pojavljuje i pravac neoklasicizma – ponovno su se imitirala antička pročelja, stilski i arhitektonski elementi.

(Snimio Ian Tataj)(Snimio Ian Tataj)

Rim je uvijek u modi, moglo bi se reći. No, bilo je naravno razdoblja kada to nije bilo tako, već se, iz neznanja i nemogućnosti, rimske spomenike i zdanja koristilo kao kamenolome gotovog materijala; pokoji komad mramora sa hramova mogao bi postati stol, a rimski kapitel stupa dio seljakove kuće. Taj se fenomen zove despolijacija. Nakon pada Rima na Zapadu (476. g.), došljaci i uništavači iz germanskih i slavenskih zemalja bili su među prvima koji su to radili. Ali već i sami Rimljani počeli su reciklirati svoje stare hramove i ostala zdanja, derutna od kraja doba sjaja. Taj se proces ponavljao praktički sve do razvitka povijesne i arheološke znanosti, čak i uz najbolji trud od pokoje stare vlasti da se ta baština očuva.

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama