GENERAL MOTORSOV STROJ

Lokomotiva klase 2062 pokretala je teretne vlakove koji su dovozili dijelove za pulsko brodogradilište

| Autor: David Orlović, povjesničar
(Snimio David Orlović)

(Snimio David Orlović)


Godine 2007. uhvatio sam se fotografiranja i svladavanja mogućnosti digitalnog fotoaparata. Istina, nije to bio neki profi aparat, već onaj mali, džepnog tipa, sa špagicom ručni zglob. Kako sam i tada stanovao blizu pulskog željezničkog kolodvora, odlazio sam fotografirati neke detalje toga povijesnog lokaliteta u našem gradu. Pozornost su mi privukle goleme lokomotive klase 2062, uobičajeni prizor na našem kolodvoru tijekom 1980-ih pa sve do otprilike 2008. godine kada su nestale iz Istre, u skladu s propadanjem koju je željeznica u Istri doživjela, između ostaloga, i odumiranjem Uljanika i ostalih industrijskih djelatnosti u Puli.

Teretni i putnički vlakovi

Nemoguće je tekstom prenijeti zvuk koji je ova dizel-lokomotiva proizvodila tijekom manevara na pulskom željezničkom kolodvoru, kao i intenzitet mirisa nafte koji se oslobađao desecima metara oko nje. Lokomotiva 2062 pokretala je teretne vlakove koji su dovozili dijelove za brodogradilište, a u zadnjim godinama samo vagone za metalni otpad i poneku cisternu. Tijekom 1990-ih, sjećam se, i osobno sam njime putovao, iz Pule je još kretao vlak za Ljubljanu, kompozicija od tri putnička vagona s kupeima drugog razreda koji je vukla ova dizelka.

Riječ je o američkoj mašini proizvedenoj u tvornici Electro-Motive Diesel (EMD) pod General Motorsom dezignacije G26, koja je od 1973. do sredine 1980-ih naručivana za tadašnje Jugoslavenske željeznice, gdje je pod oznakom JŽ 664 operirala na neelektrificiranim prugama u Dalmaciji, Lici i Istri. Od oko 60 primjeraka, većina je, nakon raspada Jugoslavije, ostala u Hrvatskoj u službi Hrvatskih željeznica pod oznakom 2062.

(Snimio David Orlović)(Snimio David Orlović)

Značenje ove oznake jest 2 (diesel) 0 (električni prijenos snage) 6 (šest pogonskih osovina) i 2 (druga serija, a prva je bila jedna prethodna lokomotiva, 2 061, nadimka Kenedi). Željezničari, naime, imaju nadimak za svaku jedinicu, a 2062 ima nadimke "James" ili "Ličanka". Originalna boja dizelki Jugoslavenskih željeznica bila je zelena sa žutom linijom, a nova, Hrvatskih željeznica, tamno plava s bijelom linijom. Te 2007. fotografirao sam jedinicu 036 u novim bojama HŽ-a, kao i jedinicu 038, koju je HŽ očito bio odlučio ostaviti u originalnoj livreji.

(Snimio David Orlović)(Snimio David Orlović)

Glasni motor ovog stroja jest GM 16-645 sa svojih 1.617 kW snage. U idealnim pružnim uvjetima mogla je potegnuti do oko 120 km/h. Mase 99 tona, dužina lokomotive bila je 17 metara. Europska dezignacija Co'Co' rasporeda kotača ove lokomotive znači da ona ima dva okretna postolja, svaka s po šest kotača, odnosno tri osovine.

Danas samo sjećanje

Metapodaci digitalne fotografije prolazećeg vlaka okinute s cestovnog mosta prema Velom Vrhu govore da je ona nastala 11. rujna 2007. godine u 13 sati i 51 minutu. Most se trese pod silom prolazeće željezne mase, a dizelka tipa 062 vuče plavi vagon za željezničko osoblje, četiri vagona sa željeznim otpadom, pet do šest praznih vagona i jednu cisternu u smjeru Buzeta uz vrući izboj ispušnih plinova. Više od petnaest godina kasnije, gromoglasno tutnjanje General Motorsovog stroja i teretni željeznički promet u Istri već su davno sjećanje.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter