S otvorenja izložbe na FET-u (snimio Danilo MEMEDOVIĆ)
Velika je uloga žena u promociji hrvatskog turizma kroz povijest, u čemu su one bile aktivni subjekti, ne samo objekti, ne samo modeli s naslovnica vodiča i plakata, kako se na prvu pomisli, već su bile i autorice, putopisci i promotorice, naglasila je doc. dr. sc. Jasenka Kranjčević, znanstvena savjetnica iz Instituta za turizam u Zagrebu, koja je jučer otvorila izložbu i održala predavanje na Fakultetu ekonomije i turizma "Dr. Mijo Mirković".
Suautorica je, zajedno s kolegicom s Instituta Izidorom Marković, projekta "Žene u promociji turizma Hrvatske". U travnju organiziraju i međunarodnu konferenciju Žene u turizmu koja će obuhvatiti ekonomski, povijesni, kulturni aspekt doprinosa žena razvoju turizma u svijetu. Očekuju stotinjak sudionika, a prijave su, osim iz europskih zemalja, stigle čak iz Kanade, Meksika, Indije, Južnoafričke Republike, Tajvana.
- Nama je to zanimljivo jer na fakultetu imamo i putopisne kolegije, a ovo je istraživanje provedeno kroz putopise i vodiče. Naši će studenti cijeli semestar raditi na istraživanju starih putopisa i vodiča, a vođeni ovom temom, pozabavit ćemo se ulogom žena u turizmu, istaknula je profesorica dr.sc. Nataša Urošević sa studija Kultura i turizam na pulskom Sveučilištu.
Istraživanje kao i izložba podijeljeni su na tri razdoblja, žene u turizmu do Prvog svjetskog rata, između dva rata i u doba socijalizma, ali je, kaže Kranjčević, žena uvijek na isti način bila prisutna. "Žene u povijesti možda nisu bile na važnim položajima u društvu, ali su kao supruge nekih utjecajnih ljudi također imale velik utjecaj.
Bilo je puno obrazovanih žena koje su putovale, planinarile, prije Prvog svjetskog rata žene su jedrile na Brijunima, imale svoj polo tim, skijale na Učki 1913., ne u današnjim skijaškim odijelima, već u dugim haljinama. Osim što su u razvoju turizma sudjelovale kao radnice, sobarice, kuharice, danas direktorice hotela i turističkih zajednica, vrlo rano su kao spisateljice pisale putopise promovirajući različite vrste turizma u Hrvatskoj, pomogle u brendiranju destinacija, kaže Kranjčević.
Navodi Maude Holbach, Engleskinju, koja je 1908. objavila knjigu "Dalmacija, zemlja koja susreće istok i zapad", zatim Dragojlu Jarnević, Karlovčanku koja je pisala o balu u Topuskom Sofije Jelačić, prve dame Hrvatske, čime je promovirala zdravstveni turizam u Topuskom.
I brojni hoteli u Hrvatskoj su nosili ženska imena, a kada se hotel, kao prvi hotel na Hvaru zvao Kaiserin Elisabeth, po carici, morao je biti visokog standarda. Žena je promovirala i poslovni turizam, recimo Zagrebački zbor, današnji Zagrebački velesajam, zatim sportski turizam kao što je Svesokolski slet 1906. u Zagrebu, gdje su dolazili sokolaši iz Češke, Bugarske, Srbije, Mađarske, Hrvatske.
- U promicanju kulturnog turizma nezamjenjiva je uloga slikarica poput Naste Rojc, kompozitorica kao što je Dora Pejačević, arhitektica poput Zoje Dumenčić, koje su međunarodno priznate. Liječnica Zdenka Čermakova osnovala je ambulantu na otoku Krku, ne znajući da će biti predvodnica zdravstvenog turizma na Krku.
Žene su važne i u politici: kada žena visokog položaja organizira bal, nema tko se neće pojaviti. Između dva svjetska rata Opatijka Amelija Jurković je bila prva dama grada Praga, a Čehinja je istovremeno bila supruga zagrebačkog gradonačelnika Vjekoslava Heinzela i u to vrijeme je bila najbogatija kulturna razmjena između Češke i Hrvatske, navodi Kranjčević.
Urošević dodaje da se i prva bolnica u Rovinju zvala po Mariji Tereziji jer su žene iz carske obitelji bile pokroviteljice prvih investicija u zdravstveni turizam na Jadranu. "Marketing se zasnivao na boravku članova carske obitelji, prvenstveno žena, one su imale ključnu ulogu u promociji destinacija, kako Opatije, tako i Brijuna", kaže Urošević.