Počela je s jednim šamponom, a sada ih ima na stotine, kao i polirki, spužvica, ispuhivača i desetinu različitih polir pasti. Sve ono što je potrebno za pomlađivanje automobila. Fileri i liftinzi kod nje se rade raznim pastama. "To je kao kad imate nokat. Vi ga izbrusite, a u mom slučaju je to pranje. Nakon što je izbrušen, potrebno je staviti lak, u mom slučaju to je od hibridnog voska do keramike", slikovito objašnjava Aleksa
Aleksa Staničić
Ono što je kozmetički salon za žene, to bi mogao biti Detaling studio "Old to gold" za muškarce, kao i za žene - mjesto gdje se automobili detaljno peru, glancaju, uljepšavaju i dovode u red do savršenstva. "Old to gold" zapravo je svojevrsni beauty salon za automobile, u sklopu praonice na Valvidalu, pored Ferroterma i nasuprot zgrade Unilinea.
- Puno ljudi ne vjeruje jer ne zna što je to. To je totalno drugačije od dubinskog čišćenja. Takva tehnika zove se detailing - detaljno pranje i zaštita vozila od motornog dijela do rezervne gume. Sve se unutra čisti četkicama, imam ih više od 20, objašnjava 28-godišnja Puljanka Aleksa Staničić, jedina žena u gradu koja se bavi ovakvim ekskluzivnim čišćenjem automobila.
Aleksa Staničić
Pokazuje utore s naslagama prašine do koje ljudska ruka teško da može doprijeti, osim Aleksine. Žena u muškom poslu, ako uopće postoji podjela. No, čišćenje automobila ipak i dalje slovi kao muški posao koji opet to nije jer se time najčešće i najradije bave zaljubljenici u automobile. Takva je i Aleksa - obožava automobile, ali još više njihovo uljepšavanje. Oduvijek je, veli, voljela čistiti automobile te je već kao malo dijete susjedima spužvicama prala limene ljubimce. Smirena i pedantna, puna je energije do te mjere da uspijeva automobil očistiti na način da nakon njezinog dodira blista više i od glanc novog.
Aleksa, diplomirana profesorica talijanskog jezika i književnosti, u autopraonici razbija predrasude. Strastvena je do te mjere da za sebe veli, kada je čišćenje u pitanju, skoro pa opsesivno kompulzivna. "Ma ne možete ni zamisliti što sve mogu očistiti i u kakve sve dijelove automobila mogu doći", kaže dok pijemo najbolju kvartovsku kavu iz automata na koju čak dolaze susjedi iz okolnih zgrada novoga naselja u nastajanju. A kao prava milenijalka, sve je to naučila preko ekrana na Youtubeu.
Aleksa Staničić
- Gledala sam videe i vježbala na svojem autu. Nakon posla sam znala do kasno u noć proučavati te snimke te detaljno zapisivati u bilježnicu - koji su dobri proizvodi za čišćenje, što ne valja, gdje i kako poboljšati, kupiti, naručiti, priča te dodaje da kao i u salonima ljepote dobiva reklamne testere. Dakle, ono što su ostalim ženama kremice za lice, Aleksi su to kremice i paste za automobile.
Odakle naziv "Old to gold"? "Uvijek dobijem prljav auto koji treba uljepšati.
Razmišljala sam kako staro pretvoriti u lijepo. A ženama je zlato sinonim ljepote, a moja je ideja da staro pretvorim u zlato", objašnjava i pokazuje svoj zeleni vintage 23-godišnji Volvo koji je "kozmetičkim zahvatima" i spretnim rukama pomladila. Izgleda kao da ga je jučer kupila. Starca je pretvorila u sjajnog mladića.
- On mi je služio za vježbanje poliranja, a onda sam vježbala keramiku, tehniku uređivanja unutrašnjosti, kože, zaštitu i pranje kože, pranje motora i farbanje plastike. Na njemu sve isprobavam. I sada se ljudi okreću kada vide taj auto, veli o svojoj strasti za koju nije ni pomišljala da bi joj to mogao postati posao iz snova sve dok joj jedna kolegica u razgovoru nije rekla zašto se ne bi time ozbiljnije bavila kada se toliko razumije u automobile te ih obožava prati i uređivati.
Poslušala je njezin savjet. Prvo je kolegice s tadašnjeg posla zamolila da joj za vježbu daju svoje automobile na pranje. I dogodilo se da su one bile oduševljene, a da je Aleksa shvatila da se time želi baviti u životu i ne "na crno", već da bude crno na bijelo s urednim papirima. Otvorila je obrt i krenula u posao.
Aleksa Staničić
Počela je s jednim šamponom, a sada ih ima na stotine, kao i polirki, spužvica, ispuhivača i desetinu različitih polir pasti. Sve ono što je potrebno za pomlađivanje automobila. Fileri i liftinzi kod nje se rade raznim pastama. Slikovito objašnjava: "To je kao kad
imate nokat. Vi ga izbrusite, a u mom slučaju je to pranje. Nakon što je izbrušen, potrebno je staviti lak, u mom slučaju to je od hibridnog voska do keramike".
Prvo su, veli, dolazili stariji automobili, uslijedili su sve bolji i jači, a sada takve tretmane radi na luksuznim automobilima poput Porschea, BMW-a, Audija i svih onih koji si mogu priuštiti taj "wau efekt" njezinog tretmana.
Cijene se kreću od 1.000 kuna do 1.000 eura. Najzahtjevnije koji traže i dva poliranja automobila s raznim abrazivnim pastama radi i po četiri dana, pritom jedno pranje minimalno traje pet sati, dok joj je za vanjsko i unutarnje potrebno osam sati, jedan cijeli radni dan koji se nekada protegne i na 12 sati. Poliranja i keramička zaštita traju od jednog do tri, pa i četiri dana. Luxury paket traži četiri dana rada. Zanima nas koliko traje takva skupocjena zaštita.
Aleksa Staničić
Veli da keramička zaštita može trajati minimalno šest mjeseci pa do devet godina. Koliko para, toliko muzike, odnosno poliranja i svih mogućih pranja, osim dubinskog čišćenja. To prepušta vlasnicima praonice u kojoj je podstanar i svojevrsni partner.
- Jednom sam u tu praonicu došla oprati auto i vlasnik je vidio kako radim te mi rekao da probam i njegov očistiti. Sprijateljili smo se, a ja sam imala sve više stvari za čišćenje te su mi ponudili da radim kod njih. Zapravo, spojili smo ono u čemu smo najbolji - oni rade dubinsko čišćenje, a ja sam picajzla i radim sve ostalo, objašnjava.
Pranjem automobila razbija predrasude.
- Kada me vide, ljudi ne znaju jesam li cura ili dečko. Misle da sam dečko, a kada vide da sam cura, gledaju me s nevjericom, u stilu da žensko ne može razumjeti automobile. I onda kada im pokažem video, uvjere se da ja to razumijem pa i sami to rade doma, veli.
Svoj rad u milenijalskom formatu, odnosno videe stavlja na Facebook i Instagram. Gledana je, javljaju joj se ljudi i hvale je. San joj je bio da radi nešto što voli, a ona to voli i zato joj nije teško i kada je fizički teško. "Izazovno je, primjerice, kada mi dođe neki auto s problemom koji netko drugi nije mogao riješiti, a ja ga riješim. Nema veće sreće kako s njihove tako i s moje strane", veli.
- Jednoj su klijentici izgrebli automobil i napravili križ na autu. Na odšteti su joj tražili 3.000 kuna da joj to riješe, rekla sam joj da mi pusti auto i u pet minuta bio je k'o nov. To je kao šminka, kaže. Ona je vizažist i kozmetičar za automobile. Priprema je poput dubinskog čišćenja lica kod kozmetičara, a potom slijedi make up. "Kod detalinga se događa da nerijetko kada završim s čišćenjem, čišći je nego iz tvornice jer kada izađe iz nje, na parkiralištu pokupi prljavštinu, izmet ptica. U transportu se još dodatno isprlja. Tako sam prije četiri mjeseca radila na novom Volvu XC koji je došao iz tvornice. Čim sam skinula foliju svojim sam "zlatnim okom" vidjela oštećenja na autu. Na svakom autu nađem nešto što ne valja", šali se.
Aleksa Staničić
Najskuplji automobil koji je uglancala je Porsche 911, a uživala je u sređivanju novog BMW-a X5. "Kada uđem u automobil, ja sam poput djeteta, upijam, guštam i onda krenem raditi", priča s puno strasti o svom poslu za koji kaže da je u njemu 100 posto.
Na ovakvo se detaljno čišćenje odlučuje 60 posto klijentica i 40 posto klijenata. Kaže da je na Instagramu više prate žene. Pritom veli da je ženama važnija i više gledaju unutrašnjost automobila, a muškarci vanjski dio. Žene se, veli, javljaju ako imaju malu djecu pa žele čist auto ili idu na poslovni put, dok su muškarci, pretežno fanatici BMW-a. "BMW vlasnici čine 80 posto klijentele - bio on noviji ili stariji. BMW je nekada bio pojam kvalitete i luksuza, i dalje je, iako nije kvalitetan kao što je nekada bio, ali i dalje je to BMW."
Za kraj nas zanima je li od kod kuće takva. Kaže da voli da su stvari u redu i na svom mjestu te budući da ima tri mačke, usisava dva puta dnevno. "Moj auto je čistiji od mog stana", ipak zaključuje.