(Danijel BARTOLIĆ/CROPIX)
Prema analizi Hrvatske brodogradnje–Jadranbroda u sanaciju brodograđevnih društava od 1992. do 2017. godine ukupno je uloženo 31,74 milijarde kuna. Na Uljanik se odnosi 4,27 milijarde kuna, od čega je 580 milijuna kuna moralo biti vraćeno, jer je od strane EU-a proglašeno nelegalnom subvencijom, tako da je država ukupno u Uljanik uložila 3,7 milijardi kuna. I tu zbog generaliziranja nastaje problem
Da je stanje ne samo u Uljanik Grupi, već u cjelokupnoj hrvatskoj brodogradnji daleko od sjajnog i da provedena privatizacija brodogradilišta nije osigurala dugoročnu opstojnost te djelatnosti na hrvatskoj strani Jadrana, pokazao je i presjek stanja u brodograđevnoj industriji kojeg je na prošlotjednoj sjednici Vlade u Puli predstavio direktor Hrvatske brodogradnje–Jadranbrod Siniša Ostojić.
Dokument koji je pripremila tvrtka koja primarno djeluje kao nadzorno i izvještajno tijelo prema Vladi i Europskoj komisiji u aktualnom procesu privatizacije i restrukturiranja velikih hrvatskih brodogradilišta počinje s analizom stanja i grafikonom iz kojeg se da iščitati da su okidač za situaciju kakvu danas imamo u brodogradilištima bili velika ekonomska kriza koja je 2008. godine pogodila sva svjetska tržišta, ali i već toliko puta spominjana nepripremljenost države da prilikom ulaska u Europsku uniju nekoliko riješi pitanje državnih jamstava i uspostavi sustav bez kojeg brodogradilišta nisu mogla krenuti u izgradnju već ugovorenih brodova.
Po tonama nosivosti ugovorenih brodova hrvatska brodogradnja je 1988. godine bila na 3. mjestu u svijetu s 2,7 posto udjela u svjetskoj knjizi narudžbi, da bi u narednih dvadeset godina taj udio bio smanjen na 0,3 posto, a Hrvatska pala na 14. mjesto. Spomenuta kriza i problem s financiranjem udio narudžbi u hrvatskim brodogradilištima u odnosnu na brojku naručenih brodova te godine u svijetu smanjili su 2013. godine na 0,08 posto i, premda je taj postotak nakon što je uspostavljen sustav jamstava i omogućeno financiranje izgradnje ugovorenih brodova danas ponovno veći, rupa u poslovanju koja se u međuvremenu dogodila i lančano kašnjenje u realizaciji ugovorenih gradnji povukle su Uljanik kao sidro prema dnu. (Milan PAVLOVIĆ)