ne znamo s novcem

Četvrtina građana ne misli o svojoj budućnosti, mladi su financijski nepismeni

| Autor: Glas Istre
(SNIMIO BRUNO JOBST)

(SNIMIO BRUNO JOBST)


Djeca i mladi u Hrvatskoj ulaze u život bez dovoljno financijskog znanja – početak
školske godine pravo je vrijeme za promjene.
Početak nove školske godine donosi svjež početak, nove bilježnice i rasporede, ali i
priliku da se naglasi važnost jedne teme o kojoj se premalo govori – financijskog
obrazovanja djece i mladih.

Posljednje istraživanje Hanfe o financijskoj pismenosti iz 2023. godine pokazalo je kako mladi do 19 godina imaju najnižu razinu financijske pismenosti u Hrvatskoj. Prosječna ocjena iznosi tek 10,9 od mogućih 20 bodova, što je ispod nacionalnog prosjeka od 12,01.

Najslabiji su rezultati u komponenti znanja, a najviše poteškoća su imali sa složenim
kamatnim računom. Zabrinjavajuće je i da četvrtina građana živi za danas ne misleći
za budućnost.
Stručnjaci iz Finaxa, koji veliki naglasak stavljaju na financijsko opismenjavanje i
aktivno rade na edukaciji građana kroz radionice, webinare i digitalne alate, ističu da
je upravo početak školske godine pravi trenutak za promjenu.
„Djeca ne uče samo iz knjiga, već i iz života, a novac je dio života od prvog džeparca.
Ako ih ne naučimo kako njime upravljati, šaljemo ih u svijet bez kompasa. Zato je
početak školske godine idealan trenutak da otvorimo razgovor o novcu, da ih učimo
štednji, planiranju i odgovornosti. Jer financijske odluke nisu nešto što će doći ‘jednog
dana’, one su već tu, pred njihovim vratima.“ – poručuje Emilio Gučec analitičar Finaxa.


Poseban izazov donosi digitalno okruženje.

Djeca i mladi lako savladavaju nove aplikacije i kanale online kupovine, no istraživanje otkriva zabrinjavajući manjak opreza. Tek 22 % ispitanika redovito provjerava je li financijska institucija regulirana, više od polovice (52 %) uopće ne mijenja lozinke za digitalne financijske usluge, a tek 35 % zna da kriptovalute nisu zakonsko sredstvo plaćanja.

Ovi podaci pokazuju koliko su mladi izloženi rizicima u digitalnom financijskom prostoru, iako su u njemu svakodnevno aktivni.
„Kažu da se ‘drvo savija dok je mlado’, a isto vrijedi i za financijske navike. Ako djecu
naučimo vrijednosti štednje i odgovornog trošenja već od prvog džeparca, to će im
postati životna rutina. S druge strane, ako ih prepustimo sami sebi u digitalnom svijetu
punom rizika, dovodimo ih u situaciju da skupo plate lekcije koje smo im mi mogli
prenijeti na vrijeme. Vrijeme je da financijska pismenost uđe u škole jednako ozbiljno
kao matematika ili informatika.“ – dodaje.


Početak školske godine zato nije samo trenutak za nove knjige, već i prilika da se
napravi iskorak prema sustavnom uvođenju financijskog obrazovanja u škole.
Financijska pismenost nije luksuz, nego osnovna životna vještina.

Samo zajedničkim naporom roditelja, nastavnika, institucija i inicijativa poput onih koje provodi Finax možemo osigurati da današnja djeca sutra postanu odgovorni građani koji će znati upravljati vlastitim novcem i donositi pametne odluke.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama