(Author unsplash)
Prije nego krenemo u objašnjenje popularnih znakova bez kojih je današnje dopisivanje nezamislivo, razjasnit ćemo razliku između sličnih pojmova koje se mnogima ponekad pomiješaju, a to su emoji i emotikon.
Emotikoni su nastali prije emojija i pišu se kombinacijom tipkovničkih znakova pa su u nekim prošlim vremenima služili za iskazivanje osnovnih emocija, primjerice: ?? ili ?? označavali su osjećaj sreće, ??tugu (popularno zvani "tužnić"), a ?? je predstavljao namigivanje.
Emojiji su stigli nešto kasnije kao grafičke sličice i imaju svoj standard (unicode) zbog kojeg izgledaju slično na svim uređajima pa nam se danas stoga pisana komunikacija svodi na mnoštvo ilustracija kojima brzinski opisujemo kako se osjećamo ili što radimo.
Primarna funkcija modernih emojija je nadomjestiti emocionalne znakove koji nedostaju u tipkanoj komunikaciji, kao i zamijeniti riječi kao dio logografskog sustava pa stoga postoje u različitim kategorijama, uključujući izraze lica, geste, aktivnosti, hranu i piće, proslave, zastave, predmete, simbole, mjesta, vremenske uvjete, životinje i prirodu.
Izvorno značeći piktogram, riječ emoji dolazi iz japanske tvorbe slova e (slika) i moji (znak), a brojni izvori navode da je sličnost s engleskim riječima emotion (osjećaj) i emoticon potpuno slučajna.Prve skupine emojija stvorile su japanske tvrtke za prijenosne elektroničke uređaje krajem 1980-ih i 1990-ih, potom su emojiji postali sve popularniji diljem svijeta tijekom 2010-ih, a danas se smatraju važnim dijelom popularne kulture na Zapadu i u cijelom svijetu. Toliko su korišteni i popularni da je 2015. godine rječnik Oxford proglasio "lice sa suzama radosnicama" – riječju godine.
Emojijima su prethodili emotikoni, koncept koji je 1982. predložio računalni znanstvenik Scott Fahlman, kada je sugerirao da se tekstualni simboli poput:-) i:-(mogu koristiti kao zamjena za riječi. Ipak, to nije postao općeprihvaćen koncept sve do 1990-ih, kada su japanske, američke i europske tvrtke, počele razvijati njegovu ideju.
Mary Kalantzis i Bill Cope istaknuli su da je sličnu simboliku još 1972. uvrstio Bruce Parello, student Sveučilišta Illinois, u PLATO IV, prvi e-learning sustav odnosno prvi pametni sustav učenja na računalima.
(SNIMIO SERGEJ DRECHSLER)
No, budući da PLATO nije bio široko korišten, Parellovi piktogrami koristili su se samo među malim brojem ljudi. Fahlmanovi emotikoni posebno su značajni jer su koristili uobičajene znakove abecede te su nastojali zamijeniti tekst, ali i jezik, da bi izrazili emociju na jedan poseban i univerzalan način pa se upravo iz tog razloga smatraju pravim začetkom emotikona.
Među najpopularnijim emojijima svakako je kultni smajlić odnosno veselo žuto lice koje se smije, a kao i oko svega u povijesti, i oko ovoga se veže više priča na temu tko li ga je izmislio. Slobodni umjetnik iz američke savezne države Massachusetts,Harvey Ball, 1963. godine dobio je narudžbu od lokalnog klijenta kojemu je trebao nov i zabavan logo da bi podignuo moral zaposlenicima nakon što se tvrtka spojila s konkurentskom.
U svega deset minuta, Ball je osmislio genijalno rješenje, žuti krug s ovalnim očima i osmijehom. Klijent mu je za logo smajlića platio tadašnjih 45 dolara što bi, današnjom računicom, vrijedilo 446 dolara.
Iako Ballov dizajn nije bio prvi na svijetu jer su smajlići pronađeni na turskom keramičkom posuđu starom oko četiri tisuće godina, upravo je dizajnerov žuti kružić lansirao smajlića u srce američke mainstream kulture. Ubrzo su se i ostali brendovi uključili na vlak popularnosti koju je sa sobom nosio dizajn pa su se smajlići pojavili na Hallmarkovim čestitkama uz frazu:"Želimo vam dobar dan."
Ubrzo je postalo evidentno da Ballova naizgled jednostavna ilustracija ima potencijala zaraditi milijune dolara, ali dizajner je napravio kritičnu, da ne kažemo tragičnu pogrešku. Naime, nije patentirao dizajn niti ga zaštitio autorskim pravima.
U međuvremenu, s druge strane svijeta u Parizu, mladi novinar Franklin Loufrani imao je vlastiti nalet stvaralaštva. Godine 1971., dok je radio za novine France-Soir, zasitio se stalnog tijeka negativnih vijesti i odlučio stvoriti simbol koji bi označavao pozitivne priče. Njegovo djelo, žuto lice koje se smiješi, zapanjujuće je nalikovalo Ballovu smajliću.
Za razliku od Balla, Loufrani je prepoznao marketinški potencijal simbola i odmah osigurao francuski zaštitni znak, a njegov sin Nicolas kasnije je otkrio da je očev motiv prvenstveno bio financijski.
Naoružan zaštitnim znakom, Loufrani se upustio u ambicioznu kampanju licenciranja u čemu je vidio priliku i uspio sklopiti nekoliko ugovora s novinama nakon što je smajlić objavljen u France-Soiru u siječnju 1972.
Tada je shvatio da mora proširiti doseg simbola ne bi li privukao širok spektar industrija. Loufrani je prepoznao i kulturni pokret koji se oblikovao na francuskim ulicama. Početkom 1970-ih, Francuska je doživjela vlastitu kontrakulturnu revoluciju sličnu američkom hipi pokretu.
Dok su studenti odbacivali društvene norme i prihvaćali slobodnu ljubav i seksualnu revoluciju, Loufrani je iskoristio priliku pa besplatno distribuirao deset milijuna naljepnica sa smajlićem, i uskoro je simbol njegove vedrine postao nezaobilazan motiv na staklima automobila diljem zemlje.
Kako je smajlić ulazio u mainstream kulturu, tako su to primjećivali i brendovi poputRenault Grupe, Coca-Cole i Levi Straussa, koje su nastojale uključiti smajlić u svoje marketinške kampanje, što je dovelo do sklapanja ugovora o licenciranju s Loufranijevom tvrtkomThe Smiley Co.
Godine 1996., Nicolas Loufrani preuzeo je upravljanje tvrtkom i krenuo u misiju globalnog širenja brenda. Uvidio je potencijal digitalnih platformi te sklopio partnerstva s tehnološkim kompanijama da bi stvorio emoji verzije smajlića i digitalne naljepnice.
Suprotno željama svoga oca, uveo je značajne promjene u tradicionalni izgled smajlića, pretvorivši ga iz statične slike u dinamičnu 3D kuglu. No, potez je bio genijalan zahvaljujući porastu korištenja pametnih mobitela i društvenih mreža što je dovelo do raširenog korištenja emojija i – smajlića.
(Ilustracija)
Danas kompanijaThe Smiley Co. zarađuje oko 500 milijuna dolara godišnje i ima bogat portfolio prepun licenci.
I dok je Nicolas Loufrani pričao o važnosti prijavljivanja patenta, autorskih prava i registraciju proizvoda za komercijalno korištenje, dodajući da je njegovoj obitelji smajlić došao kao "dobitak na lotu", Ball nije profitirao od svog smajlića.
Izuzmemo li ono što je platio klijent na početku priče, prije smrti 2001. godine, kazao je da ne žali ni za čim te da vjeruje da je smajlić ispunio svoju namjeru i postao legendaran simbol moderne kulture.
No, čovječanstvo uvijek piše najneočekivanije priče pa smo od smajlića koji slavivedrinu i optimizam te ideje unificiranog jezika kojim se možemo sporazumjeti s ljudima diljem svijeta, emojija, došli u vrijeme kada i najobičnija sličica predstavlja problem generacije i krije brojne opasnosti koje vrebaju na digitalnim platformama.
Različitim emojijima pripisana su i neka nova značenja pa u svijetu dopisivanja više ne vrijedi ona "ako nešto izgleda kao patka i glasa se kao patka, onda je vjerojatno riječ o patki" jer u se u većini poruka krije drugo značenje određene sličice.
Policija i drugi stručnjaci upozoravaju da neki emojiji koje djeca koriste mogu imati mračnija značenja nego što se čini na prvi pogled, što je briljantno prikazano u seriji "Adolescence" koja prati priču 13-godišnjeg dječakaJamieja Millera (Owen Cooper), uhićenog zbog ubojstva djevojke iz svoje škole nakon što je bioradikaliziran mizoginim sadržajem na internetu.
Kroz istragu u seriji, primjećuje se koliko važnu ulogu u dopisivanju tinejdžera igraju upravo emojiji koji roditeljima izgledaju poput običnog slikovnog prikaza emocija, ali ustvari kriju puno više od pukog sretan sam ili tužan sam.
Primjera radi, među emojijima na svojim pametnim uređajima nećete vidjetioznaku za drogu, ali prema britanskoj policiji, emoji konja može označavati ketamin (sedativ koji se koristi za konje), emojiji tablete vanzemaljca ili lubanje s prekriženim kostima mogu označavati ecstasy, a kokain se može simbolizirati snježnom pahuljom, snjegovićem ili ribom koja se napuhuje.
NOS (plin u kanisterima) može biti predstavljen balonom, kanabis se povezuje s desecima različitih emojija, uključujući životinje poput pasa, hranu poput kolača, sladoleda, limuna i grožđa, te biljke poput javorovog lista, djeteline te općenito stabala i lišća, a biljarska kugla može značiti oznaku za dilera.
(Ilustracija)
Psiholozi i ostali stručnjaci roditeljima već godinama savjetuju ograničavanje vremena provedenog pred ekranima (što televizijskih, što onih mobilnih) te korištenje različitih alata za ograničavanje pristupa određenim stranicama, ali i praćenje različitih za sigurnost na mrežama uz istraživanje različitih digitalnih trendova da bi i roditelji ostali informirani o tome što rade djeca i maloljetnici na svojim pametnim telefonima.
Britanska organizacija "School is for Everyone", roditeljima predlaže i da umjesto da pretpostave najgore, pitaju svoje dijete što određeni emojiji znače za njega te stvore prostor za raspravu bez osuđivanja koja potiče iskrenost i povjerenje.
U vremenu kada jedan nasmiješeni smajlić može skrivati cijeli spektar emocija, a naizgled bezazleni emoji označavati puno više nego što odrasli naslućuju, roditelji i djeca trebaju pronaći zajednički jezik.
Ključ nije u strogim zabranama ni u potpunom prepuštanju digitalnim trendovima, nego u razgovoru, povjerenju i otvorenosti jer, svaka generacija nosi svoje "skrivene jezike" i značenja, skrivajući ponekad nešto od roditelja, ali vrlo je važno provjeriti dokle seže to značenje i koje su stvarne posljedice poslanog sadržaja, makar to naoko bio i bezazleni – smajlić.
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM), objavila je na svojim mrežnim stranicama određene emojije i njihova potencijalna skrivena značenja, kazavši da djeca i mladi danas komuniciraju na načine koje većina odraslih ne razumije u potpunosti te da ono što izgleda nevino može imati sasvim drugačije značenje.
Zbog potpunog razumijevanja, pojasnit ćemo da pojam incel ideologije označava pokret koji okuplja muškarce koji se definiraju kao da su "nedobrovoljno u celibatu" iz čega proizlazi frustracija koja prerasta u mržnju prema ženama.
Postoje i emojiji koji se koriste u seksualnom kontekstu, uključujući patlidžan i druge falusne oblike kao simbol penisa, a zatim breskvu (kao simbol vagine), trešnje (kao simbol grudi), kapljice vode (kao simbol za orgazam) ili pak dlanova, za seksualne insinuacije.
Emoji omamljenog lica može označavati pijanstvo ili seksualno uzbuđenje, a pregrijano crveno lice ili emoji vatre odnosno plamena, može značiti "vruće", u seksualnom smislu. Emoji očiju može se koristiti za raspravu o razmjeni golišavih fotografija, a dobio je i nadimak "perverzne oči" jer se često koristi ispod atraktivnih fotografija. Emoji jezika može referirati na oralni, a emoji krafne na – analni seks.