Miljenko Domijan
Nakon što se u rovinjskom Multimedijalnom centru predstavio još 2015. godine izložbom "Terra Toscana", na isto se mjesto ponovno vratio autor Miljenko Domijan, ovoga puta izložbom naslovljenom "Rovinj u tišini svoje urbane i svakodnevne ljepote".
Izložba je otvorena uz Dan grada Rovinja, pa tako i fotografije "slave" Rovinj, njegovu arhitekturu, kao i prisutnost života u uličicama starogradske jezgre.
"Grad svoju pravu dušu otkriva kada uđete u njegovu povijesnu jezgru zamišljenu gotovo isključivo za stanovanje i koja jasno otkriva svoju povijesno-društvenu narodnu matricu", zapisao je rovinjski profesor Marino Budicin u tekstu kataloga koji prati izložbu.
Ideju za ovu izložbu Miljenko Domijan dobio je upravo u vrijeme gostovanja u Rovinju s izložbom fotografija "Terra Toscana", a nastala je kao reakcija na ono što ga je dočekalo šećući se kroz rovinjske cuntràde, calisièle i piàni.
"Nisam fotograf – ja sam konzervator. Fotoaparat je moje sredstvo za rad, ali kada vidim ovakvu emanaciju ljudskog truda koja se pretvara u pasivnu ljepotu, ne mogu ne reagirati", izjavio je Miljenko Domijan.
Njegova izložba "Rovinj u tišini svoje urbane i svakodnevne ljepote" prikazuje drugu stranu Rovinja, uhvaćenu okom konzervatora s preko pedeset godina iskustva, a ne turista.
"Rovinjske vizure, iako prekrasne, previše su potrošene u turizmu, kao što je to slučaj na čitavom Jadranu. Međutim, kada sam ušao unutra, fasciniralo me prisustvo života u Rovinju, kao i sačuvani pločnici po kojima se stoljećima gazilo i koji su ispolirani od ljudskih nogu, a kojima ljudske noge još uvijek kroče. Arhitektonska artikulacija je nevjerojatna, kvalitetna, usuđujem se reći da je kao cjelina i najbolja na Jadranu", objašnjava Domijan svoj pogled na Rovinj.
Kao svojevrstan dokaz života u Rovinju naglašava kultne "tiramole" na kojima se suši odjeća, kojima je ujedno i posvećen najveći broj fotografija ove izložbe. Oni su simbol sjećanja na nekadašnje vrijeme, a autor otkriva zanimljivost kako, primjerice, u rimskoj pučkoj četvrti Trastevere domaćice plaćaju kako bi ih imale.
Šetnjom uličicama Rovinja autor je zabilježio rovinjske volte, kapelice, ali i crnu mačku ili pak goluba koji hodaju po pločnicima, ali ne i ljude. Naime, kako objašnjava, ljude nije pokazao u tom kontekstu je su oni zapravo stvaratelji svega, od "tiramola" do izlizanih pločnika.
Fotografije su nastale izvan "špice" sezone, kada je autor uspio "uhvatiti" Rovinj, kao što to i sam naziv izložbe govori "u tišini svoje urbane i svakodnevne ljepote".
Osvrnuvši se na turističku sezonu i turizam općenito, Domijan kaže: "Bio sam svjedokom puno kvalitetnijeg turizma. Vapimo za kulturnim turizmom, ali ga nikada manje nije bilo nego sada. Danas je turizam ne samo u Rovinju, već na području cijele jadranske Hrvatske, toliko agresivan da se usuđujem napraviti jednu usporedbu terminima pri čemu bi turizam bio jednak terorizmu".
To potkrjepljuje primjerom kako je na njegovom rodnom Rabu otočni pejzaž uništen, a u mnogim je mjestima vidljiva agresija u samoj povijesnoj jezgri, što, navodi, nije slučaj u Rovinju. Ipak, zaključuje kako prirodnog okruženja nema upravo zbog turizma.
Čežnja za očuvanjem baštine jasna je budući da je Domijan dugogodišnji konzervator s bogatim iskustvom koji je obnašao dužnost ravnatelja Zavoda za zaštitu spomenika kulture u Zadru, nakon čega postaje i glavni konzervator u Državnoj upravi za zaštitu spomenika kulture i prirode, a zatim i u organizaciji Ministarstva kulture. Vodio je brojne konzervatorske zahvate, kao i kampanje podmorskih arheoloških istraživanja, a surađivao je i u prezentaciji hrvatske baštine izložbama kako u zemlji i inozemstvu. Za svoj je doprinos u očuvanju, kao i obnavljanju kulturne baštine primio niz nagrada i priznanja.
Izložba "Rovinj u tišini svoje urbane i svakodnevne ljepote" može se razgledati do 30. rujna u radno vrijeme rovinjskog Multimedijalnog centra.