OTVORENO 21. IZDANJE             

FESTIVAL PLESA I NEVERBALNOG KAZALIŠTA U SVETVINČENTU Tri različita plesna rukopisa za početak

| Autor: Vanesa BEGIĆ


Tradicionalnog otvorenja i govora nije bilo, sve je počelo uz belgijski DOPE kolektiv, koji je izveo predstavu "BEAT-I just wish to feel you", koji donosi strastveni, misaoni plesni duet finske plesačice suvremenog plesa Jenne Jalonen i belgijskog hip-hopera Jonasa Garride Verwerfta, a na zvučnu kulisu koju uživo na pozornici stvara nizozemski umjetnik zvuka Adrian Newgent

 

Uz strogo poštivanje epidemioloških mjera - mjerenje temperature prije svake izvedbe, dezinfekciju ruke također prije svake izvedbe te sjedenje na točno propisanim mjestima uz distancu, započeo je 21. Festival plesa i neverbalnog kazališta koji već više od dva desetljeća pretvara ovaj istarski gradić u pravu plesnu meku.

Festival plesa i neverbalnog kazališta se održava od 24. do 26. srpnja, a tijekom tri festivalska dana u Kaštelu Grimani, gradskoj Loži te na obližnjoj livadi, predstavljaju se umjetnici iz Francuske, Španjolske, Belgije i Hrvatske.

Tradicionalnog otvorenja i govora nije bilo, sve je počelo uz belgijski DOPE kolektiv, koji je izveo predstavu "BEAT-I just wish to feel you", koji donosi strastveni, misaoni plesni duet finske plesačice suvremenog plesa Jenne Jalonen i belgijskog hip-hopera Jonasa Garride Verwerfta, a na zvučnu kulisu koju uživo na pozornici stvara nizozemski umjetnik zvuka Adrian Newgent.

To je poduži duet aktivnog i pasivnog, odnosno prepuštanja i pomicanja granica tjelesnog, gdje se stvara jedna sasvim nova simbioza. Svakako treba pohvaliti izvođače za tjelesnu formu i kondiciju, koji nisu osjetili niti u jednom trenutku pad energije. Da je bila nešto kraća, predstava bi bila još efektnija, iz razloga što ta bit, to postojanje za kojim se traga u toj naraciji koja može biti i homodijegetska, a i istodobno i polifona, posebno se referira na aktualni trenutak, na alijenaciju, na čovjekovu otuđenost u trenutcima kada se propuštaju stvarni susreti i život postaje virtualan.

Zato je to i priča o ponovnom nalaženju, otkrivanju tjelesnosti, gdje ima elemenata hip-hopa kroz priču o aktivnom i pasivnom, o onome koji manipulira i onome koji je manipuliran, unutar naracije koja je i sirova i istodobno na trenutke lirska.

Iako se takve plesne priče mogu iščitavati na razne načine, kroz različite semantičke pristupe, sami izvođači svakako da zaslužuju pohvalu za spretnost i uvježbanost, te nevjerojatnu kondiciju.

Jenna Jalonen (Finska), poznata kao triplejay, rođena je u Finskoj, školovala se u Mađarskoj, a trenutačno živi i radi u Belgiji i Mađarskoj. Nakon školovanja u baletnoj školi Finske nacionalne opere i na Mađarskoj plesnoj akademiji u Budimpešti, prebacila se na područje suvremenog plesa i izvedbenih umjetnosti. Od 2010. godine plesala je za nekoliko međunarodnih kompanija i koreografa, i s njima stvarala predstave.

Prve festivalske večeri, publika je u gradskoj je Loži mogla pogledati i plesni eksperimentalni film "Pulsar" autorice, koreografkinje, redateljice i izvođačice Martine Nevistić.

To je u biti i unutarnji monolog autorice i izvođačice kroz njezino poimanje plesa koje se odvija na razne načine, a sve to nadahnuto literarnim, kao i ekraniziranim predlošcima znanstveno-fantastičnog žanra.

Koreografsko promišljanje tijela koje se prilagođava promijenjenim fizikalnim uvjetima, drukčijim gravitacijama i nepoznatim biosferama potaknuto je fizičkim karakteristikama i ponašanjem pulsara, kojima je svojstveno brzo rotiranje, spiralno kretanje, stezanje, pulsiranje.

Zato i nije bila prisutna neka klasična, konkretna fabula, već su sugerirane mogućnosti iščitavanja toga plesno-filmskog eksperimenta.

Martina Nevistić diplomirala je organizaciju i menadžment na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu te ples na Salzburškoj eksperimentalnoj akademiji (SEAD) u Austriji. Sudjelovala je u međunarodnim programima Nomadska plesna akademija (2009.) i Communicating Dance (2014.–2015.). Od 2009. do 2017. bila je članica Zagrebačkog plesnog ansambla. Bavi se plesnom pedagogijom držeći satove iz tehnika suvremenog plesa i joge za profesionalne plesače u zemlji i inozemstvu. Od 2016. vodi plesni program Zagrebačkog plesnog centra.

Program je u petak u Kaštelu zaključio Zagrebački plesni ansambl izvedbom predstave "Gore" u kojoj šest plesačica zajedničkim ritualima propituje odgovornosti pojedinca prema zajednici i obrnuto. U predstavi, nastaloj prema koreografskoj ideji Ferenca Fehera, sudjeluju Margareta Firinger, Andreja Jandrić, Sintija Kučić, Gendis Putri Kartini, Petra Valentić i Jovana Zelenović.

Ova je predstava bila i vizualno jaka, estetski dojmljiva i sugestivna. Predstava progovara o odnosu pojedinaca prema zajednici i obratno, pokazavši odnos individualnog prema kolektivnom, životnu korelaciju tih žena protagonistkinja, gdje se teži kako prema individualnom, tako i prema kolektivnom unutar spleta okolnosti, činjenica i situacija.

Zagrebački plesni ansambl (ZPA) utemeljila je plesna umjetnica Lela Gluhak Buneta 1970. godine, a od 2014. vodi ga producentica Petra Glad Mažar. ZPA kontinuirano insistira na originalnim autorskim projektima, visokoj umjetničko-izvođačkoj razini i performativnoj snazi izvođača.

Festival plesa i neverbalnog kazališta Svetvinčenat jedinstvena je međunarodna kulturna manifestacija čiji je program sastavljen od suvremenog plesa, fizičkog teatra, mime, cirkuserije, uličnog teatra, te edukativnih seminara i radionica. Od 2000. godine, kada je osnovan, Festival je ugostio oko 280 respektabilnih inozemnih i domaćih plesnih i kazališnih grupa i koreografa, te se pozicionirao kao nezaobilazno mjesto susreta plesnih umjetnika iz zemlje i svijeta.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter