(Hina/EPA)
Samoborska Galerija Prica otvara u petak, 29. siječnja, izložbu "Fotokemika" fotografa, snimatelja i redatelja Silvestra Kolbasa, njegova posveta tom nekad svjetski konkurentnom proizvođaču fotografskog materijala, danas još jednoj žrtvi privatizacije iz devedesetih.
Kolbas kaže kako su ga za novi rad zainteresirali ostaci tvornice Fotokemika u Samoboru, u čijoj su upravnoj zgradi uredi i krematorij za kućne ljubimce, dok je zgrada proizvodnog pogona ispražnjena i pregradni zidovi srušeni.
"Ta je praznina djelovala nekako neprilično. Tek su rijetki tragovi naviještali što se ovdje radilo", napomenuo je u najavi izložbe.
Počeo je fotografirati i kasnije unutar tvornice uz pomoć kolege Luke Matića oformio provizorni fotostudio te u njemu snimao zatečene predmete i ostatke tvornice, koristeći filmove napravljene upravo u njoj.
Radio je i na filmovima kojima je prošao rok trajanja, nekima i prije više desetaka godina, pa su s njima ponovljene snimke istih motiva omogućile bilježenje varijacija u reakciji fotomaterijala.
"Kvaliteta fotografske reprodukcije varira, neke su snimke briljantne, a neke snažno obilježene propadanjem emulzije", napomenuo je.
Na fotopapiru nađenom u tvornici je uz stručnu pomoć laboranta Ivice – Ice Majdaka, napravio velika povećanja, s korektnih negativa, i s onih koji imaju vidljivu grešku.
Po njegovim riječima, ako se u daljnjem procesu koristi prestarjelim fotomaterijalima, pitanje je hoće li nastala reprodukcija biti referentna ili ću tako ponovno dobiti original, a takav postupak nudi beskonačan niz varijacija umjetničke upotrebe starenja materijala.
"Barem dok traje ta igra, sjećanje na moju fotografsku mladost još je živo. A i na Fotokemiku", ustvrdio je Kolbas.
Fotokemika, osnovana 1947. godine, pamti se, osim po proizvodima, među kojima se posebno isticao film Efka/e, po atraktivnim likovnim rješenjima i dopadljivim sloganima reklamnih plakata i oglasa.
U popratnom tekstu izložbe Kosjenka Laszlo Klemar podsjeća da je Fotokemika vodila posebnu brigu o obrazovanju i stručnom usavršavanju, ali i o općoj kvaliteti života radnika - u svrhu rješavanja stambenog pitanja izgrađeno je više stambenih objekata u Zagrebu i Samoboru, a 1955. kupljen i obnovljen veći stambeni objekt na otoku Silbi u kojem su radnici mogli provoditi godišnji odmor.
Kroz različite sportske i kulturne aktivnosti poticalo se bavljenje sportom i umjetnički amaterizam, a velika pažnja pridavala se edukaciji o pravilnoj upotrebi fotomaterijala.
Početak propadanja tvornice započinje provedbom privatizacije devedesetih, od 1997. do 2003. rasprodani su poslovni prostori u Samoboru te nekretnine u Hondlovoj 2 u Zagrebu. Stečajni postupak otvoren je 2000., a 2012. provedena je likvidacija poduzeća.
Kustosica izložbe, koja se može razgledati do 28. veljače, je Leonida Kovač, a ostvarena je u suradnji s Tehničkim muzejom Nikola Tesla.
Uz Kolbasovu izložbu u Galeriji Prica za Noć muzeja moći će se, također uz stručno vodstvo, razgledati i izložba izložba donacije umjetnina gradu Samoboru, te pogledati predstava Teatra Exit "Izložak br. 49“.