Ususret svečanoj premijeri zakazanoj za kraj srpnja u Balama, već je počeo životni put humorne mondrame "Jedna od sestara" u kojoj glumi mlada glumica Katica Šubarić. Ona će, prema najavi redatelja Roberta Raponje, svojom umjetničkom kreacijom u iznimno zanimljivom multimedijalnom projektu pokazati svoje glumačke sposobnosti transformacija, te ujedno kreirati svoj praktični dio doktorskog rada
Istraživački, umjetnički projekt "Jedna od sestara" Kordelije Paladin, odnosno Tatjane Šuput Raponja, u režiji Roberta Raponje novi je projekt baljanskog Teatra Fort Forno koji sada već treću sezonu promiče kazališnu umjetnost zahvaljujući inicijativi i produkciji Mon Perina d.o.o i gospodina Plinija Cuccurina. Ususret svečanoj premijeri zakazanoj za kraj srpnja u Balama, već je počeo životni put ove humorne mondrame u kojoj glumi Katica Šubarić. Ova mlada glumica će - prema najavi Roberta Raponje, uvaženog kazališnog redatelja i dramskog pedagoga iz Pule s osječkom adresom - svojom umjetničkom kreacijom u iznimno zanimljivom multimedijalnom projektu "Jedna od sestara" pokazati svoje glumačke sposobnosti transformacija, te ujedno kreirati svoj praktični dio doktorskog rada.
Kazališni, filmski i radio medij
Domaća kazališna publika Katicu Šubarić dobro poznaje iz predstava "Istarske priče" i "Sanjari budućnosti" Teatra Fort Forno, a u njen glumački talent, znanje i upečatljivu osobnost već se uvjerila i publika prošlog vikenda na prvoj pretpremijernoj izvedbi "Jedne od sestara" u Virovitici, na Virovitičkom kulturnom ljetu. Danas predstava igra u Vukovaru na Vukovarskom festivalu smijeha, potom je na programu u Centru za kulturu Đakovo i Gradskom kazalištu Požega. Za 7. srpnja je zakazana izvedba na Osječkom ljetu kulture, a uoči izvedbe u svom matičnom kazalištu u Balama, tijekom srpnja će predstava igrati u Županji, Vinkovcima i Belom Manastiru.
Monodrama "Jedna od sestara" Kordelije Paladin je tekst koji se u umjetničkom dijelu istraživanja prvi put izvodi pred publikom. Pojašnjavajući svoj redateljski koncept, Raponja kaže da je riječ o uprizorenjima teksta kroz kazališni, filmski i radio medij, podsjećajući da je monodrama pogodna forma za uspostavu i provjeru glumačkog, umjetničkog i osobnog identiteta.
Brojne glumačke transformacije
- Kvaliteta osobnosti glavne junakinje Irene, koju je ponudila autorica Kordelija Paladin: raspričane, strastvene, zahtjevne, duhovite, nepredvidive u mišljenju i postupcima, bile su nam putokaz u izboru glumačkih i ostalih umjetničkih izražajnih sredstava, kao i u oblikovanju prostora igre, te izloženosti
suigračima u ovako koncipiranoj izvedbi – publici. U 24 prizora, gotovo ispovjedna iskaza, pred glumicom jest izazovan zadatak – podložiti se složenome tekstu, punom stilskih, mentalnih i humornih bravura, i propustiti kroz sebe misli i osjećaje glavne junakinje te izgraditi intrigantno lice puno unutarnjih kontradiktornosti i šarmantne uznemirenosti. Unutarnjim i vanjskim glumačkim sredstvima, glumica se pred publikom treba transformirati u sve svoje sestre: Korinu, Martu-Julijanu, Maju, majku i svoje dvije vremešne bake, treba proniknuti u njihovu esenciju, njihovu različitost i posebnost, i kroz njih progovoriti o ženskom identitetu i sudbini žene, danas i ovdje, kaže uz ostalo Raponja. A, sudeći prema njegovoj najavi riječ je o iznimno aktualnoj temi.
- Kroz iznošenje priče o sebi i svojim životnim dilemama, Irena se svojom oštroumnošću referira na društvena i kulturna zbivanja u kojima živi, stoga se ona svojim nesvakidašnjim zapažanjima i snažnim, a opet nimalo lako donesenim, odlukama promiče u strastvenu zagovaračicu prava na vlastiti slobodan izbor u svim poljima ljudskoga djelovanja, bez obzira na dob, spol i biološke zadaće koje bi po očekivanjima drugih trebala ispuniti, kaže Raponja.
Napuštanje pravila prosječnosti
- Kao i drugi mladi u dvadesetim godinama, Irena, junakinja naše priče, našla se pred izborom životnog puta i profesije koja će joj najbolje odgovarati i dovesti je do ispunjenja njenih snova te socijalne afirmacije. Izbor nije lak, premda ona veoma dobro zna što želi, ali roditelji, kao što to često biva, njen izbor smatraju lošim i iracionalnim. Problem je u tome što je Irena nadarena za literaturu, a oni, koji nisu posebno daroviti, ne znaju što je to žeđ za prekoračenjem granica i napuštanjem pravila prosječnosti, napominje Kordelija Pladin u tekstu iz programske knjižice predstave "Jedna od sestara" te naglašava: "Biti ono što jesi, ostvariti sebe, doživjeti punoću života kroz samorealizaciju, živjeti sretno u skladu sa svojim bićem, iako to ne garantira i sklad s drugim ljudima – pitanja su koja otvaraju Irena i naša priča, koja, pored svih ozbiljnih tema, izaziva smijeh cijelim svojim trajanjem jer obiluje humorom."
Glumica Katica Šubarić promišljajući temu predstave kaže: "Često se događa da je drugim ljudima nepojmljivo i neshvatljivo naše biće te smo osuđeni skrivati svoje unutarnje svjetove i istinu o sebi. Čemu naš strah da nećemo uspjeti zadovoljiti potrebe drugih osoba, da nećemo ispuniti očekivanja onih do kojih nam je jako stalo? Za odgovorima na ova pitanja traga studentica Irena u humornoj monodrami "Jedna od sestara" Kordelije Paladin. Sedam žena, koje u ovoj monodrami utjelovljuje jedna glumica, progovara o različitim predrasudama i zabludama o položaju i ulozi žene u društvu. Mlada žena: poslušna kći, buduća majka, sestra, prijateljica, unuka, studentica, zaposlenica – bilo bi to sasvim dovoljno za raznolik i ispunjen život, kada svaka od
tih uloga ne bi bila tako strogo omeđena pravilima, običajima, normama i ograničenjima obitelji i društva, u kojima je pojedinac najčešće promatran samo kao objekt..., zaključuje Katica Šubarić.