ZAGREB

Izložba "Radite to u svoja četiri zida" Luke Pešuna na bilboardu

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


Izložba "Radite to u svoja četiri zida" Luke Pešuna u mediju billboarda, postavljena je u Držićevoj aveniji u Zagrebu kao dio programa Ploha/Površina 6 autorice programa Silve Kalčić i Hrvatske sekcije AICA-e.

Izložba koja je dostupna od 19. lipnja do 2. srpnja, hommage je Zagrebu nakon potresa i bolnoj poljuljanosti koncepta sigurnosti doma i čvrstog arhitektonskog okvira, "četiri zida", našega intimnog života, kaže se u priopćenju.

To je diplomski rad koji je kao serija fotografija prezentiran na izložbi u Galeriji f8 2019., a obuhvatio je širi društveni kontekst pozicije LGBTIQ+ pojedinaca i parova u odnosu na percepciju u javnom diskursu.

Fotografija na billboardu otkriva trenutak jutarnje nježnosti između dvije osobe čiji odnos i identitet nije moguće u potpunosti dokučiti na osnovu prikazanog, ali se zacijelo ne radi o konvencionalnom paru. Bez popratnog teksta koji bi ju kontekstualizirao fotografija je otvorena interpretacijama promatrača.

Billboard kao mjesto/način izlaganja fascinira me od upoznavanja s radom Untitled (1991.) Felix Gonzales-Torresa koji je poslužio kao inspiracija za evociranje sentimenta intimnosti ovog rada, navode se u priopćenju riječi autora Luke Pešuna.

"Radite to u svoja četiri zida" postala je običajna norma izvedena iz sanitarnog naputka u novonastaloj globalnoj situaciji Covid-19 virusa, no svojedobno je to bila ekskluzivno homofobna krilatica, specifična za prostor Balkana. S njome se pokušava ograničiti postojanje populacije koja odskače od društveno prihvaćenih normi.

Unatoč mnogim pojavnostima koju homofobija neminovno ima, upravo je ona usađena u jeziku i najlakše je prepoznajemo. Ponekad izgovoreno, ponekad prešućeno; već čitanjem između redova možemo naslutiti što spomenuta krilatica implicira. Nepoćudno, kaže se.

Autor kaže da je mimo imaginacije homofoba koji tu krilaticu koriste, odlučio istražiti onaj dio stvarnosti koji je svakidašnji i sveprisutan. Parove i pojedine osobe unutar diplomske serije fotografija, rađene pod mentorstvom Darije Petković na Katedri za fotografiju Akademije dramske umjetnosti, nalazimo u svakidašnjim radnjama poput kuhanja, spremanja, čitanja, pranja, spavanja i sl.

Intiman prostor doma izlažem intruzivnom pogledu promatrača kojem sam nazivom serije potakao niz više ili manje svjesnih očekivanja s obzirom na konotacije koje sama krilatica "radite to u svoja četiri zida" nosi sa sobom. Seksualnost unutar ove serije je implicitna te je čin izbjegavanja prikaza eksplicitnog svjestan oblik provokacije posredstvom odsustva očekivanog koje je kod promatrača prisutno kada se o ovoj temi progovara u vizualnom diskursu, kaže autor.

Naglasak u procesu stvaranja bio je na tome da "mi" govorimo o "nama" te je svaki inscenirani prikaz rezultat suodnosa subjek(a)ta i umjetnika, poglavito razgovora koji bi prethodio odabiru scene, a kojem je zadaća bila istražiti radnje koje su prirodne fotografiranoj osobi unutar prostora doma u kojem prebiva(ju), zaključuje Luka Pešun.

Pešun (1990.) je završio dodiplomski studij modnog dizajna na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu, a potom 2019. završava diplomski studij fotografije na Akademiji dramske umjetnosti. Dobitnik je Rektorove nagrade za veliki znanstveni i umjetnički grupni rad na predstavi Agrippina, 2016. Sudjelovao je na grupnim izložbama studenata ADU – Nova Imena 2016. i 2017. godine. 2016. izlagao je seriju naziva Dlaka na izložbi ISPIT u Galeriji SC.

Program je financiran sredstvima Ministarstva kulture RH. Oglasni prostor je djelomično ustupio P.I.O. d.o.o., medijska kuća specijalizirana za vanjsko oglašavanje.

Medij umjetničkog rada – billboard ili jumbo standardno oglasno mjesto (dimenzija 504 x 238 cm) u javnom prostoru Zagreba je ujedno svojevrsna tema izložbe. Izložba se može promatrati iz vizure pješaka, vozača ili putnika u tramvaju, na lokaciji standardnog, neosvjetljenog oglasnog panoa na Aveniji Marina Držića, dodaje se u priopćenju.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter