Gradići iz bajke u unutrašnjosti Istre naočigled postaju sablasna mjesta u kojima život polako iščezava. Samo njihova prepoznatljiva, monumentalna arhitektura crkava, trgova i kamenih kuća podsjeća da je nekad davno na tim prostorima bujao život
Izložba fotografika zagrebačkog autora Čedomila Grosa "Istra" može se do kraja kolovoza pogledati u Zavičajnom muzej u Buzetu u organizaciji Pučkog otvorenog učilišta "Augustin Vivoda". Fotografika je, reći će sam autor, posvećena malim gradovima u unutrašnjosti Istre, na vrhovima brežuljaka. Svojevrsna je to fotopriča o malim gradovima i detaljima urbane sredine koji još uvijek prkose vremenu vjerujući u bolje sutra.
Komorna atmosfera
Buje, Buzet, Draguć, Hum, Kršan, Labin, Mošćenica, Sveti Lovreč, Veprinac, Žminj, neki su od gradova prikazanih u ovom fotoeseju koji se temelji na snimkama nastalim u razdoblju od 2005. do 2015. godine. Najnoviji ciklus Čedomila Grosa, zapisat će u predgovoru kataloga buzetske izložbe Svebor Vidmar, sačinjen je od 22 crno-bijele fotografske slike.
- U njima pronalazimo ekspresiju čvrstih kompozicijskih vizura prepoznatljive stare istarske arhitekture, koja postaje upečatljivi likovni znak, djelujući kao da su rađene rukom. Iako se na rijetkim fotografijama pojavljuju ljudi, koje gusta tekstura prekriva na način da postaju podređeni arhitekturi, autor na simboličan način naglašava propadanje ruralnog načina života pod "bjesomučnim kotačem globalizacije koja sve pred sobom proždire". Gradići iz bajke u unutrašnjosti Istre naočigled postaju sablasna mjesta u kojima život polako iščezava. Samo njihova prepoznatljiva, monumentalna arhitektura crkava, trgova i kamenih kuća podsjeća da je nekad davno na tim prostorima bujao život. Atmosfera snimljenih ulica u sebi sadrži jednu tugaljivu, komornu atmosferu koja je u suprotnosti s poznatim kroničarom Istre, majstorom fotografije Virgiliom Giuricinom, koji je svojim bogatim stvaralaštvom dokumentaristički veličao njezine ljepote i posebnost, istaknuo je Vidmar.
Nevidljivo u vidljivom
Grosov crno-bijeli ekspresivan ciklus, mišljenja je Vidmar, nikoga ne može ostaviti ravnodušnim jer hvata nevidljivo u vidljivom. Ljepota se u njegovim svjetlosnim zabilješkama ispreplela s osjećajem samoće i otuđenosti te djeluje kao da promatramo nadgrobni spomenik kojeg je nagrizao zub vremena. Čedomil Gros svojim je radovima sudjelovao na 49 nacionalnih i isto toliko međunarodnih izložbi. Tada se i susreće s izložbama pod pokroviteljstvom FIAP-a. Prvi prihvaćeni radovi na FIAP izložbama bili su već na Zagreb salonu 2000. godine. Sudjelovao je sa svojim radovima na 108 FIAP salona. Ukupno ima prihvaćenih 415, od toga 293 različitih radova, i za to je dobio 30 nagrada. (G. ČALIĆ ŠVERKO)